Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Welke stijl? Volgen ‘Ik zal je niet veranderen of dwingen. Ik vertrouw erop dat je verstand hebt van jezelf en laat je dit in je eigen tijd en in je eigen tempo oplossen.’ Richting geven ‘Ik weet hoe je dit probleem kunt oplossen. Ik weet wat jij moet doen.’ Gidsen ‘Ik kan je helpen om hier jouw eigen oplossing voor te vinden.’
Gidsende stijl In een gidsende stijl ben je er in het bijzonder op aan het letten hoe je iemand kunt helpen om ten aanzien van de beoogde gedragsverandering zijn of haar eigen besluiten of stappen te nemen.
Motivational Interviewing (MI) Motiverende Gespreksvoering Motiverende gespreksvoering is een gidsende, doelgerichte stijl van communicatie, waarbij de persoon centraal staat en vanuit samenwerking de intrinsieke motivatie voor verandering van gedrag wordt uitgedaagd en versterkt. 4
Huidige benadering? Herkenbaar? De hulpverlener: wijst op de negatieve consequenties van het gedrag; benoemt veel argumenten om te veranderen; vertelt wat het probleem is; draagt oplossingen aan; bepaalt de strategie; stelt zich op als de deskundige; tracht de ander te overtuigen; loopt vaak voor de ander uit; tracht de ander te motiveren voor een door hem/haar bedachte oplossingsstrategie.
Motivational Interviewing. Herkenbaar? De hulpverlener: werkt samen met de ander aan in gezamenlijk overleg gestelde doelen; doet recht aan deskundigheid en perspectief van de ander; haalt mogelijkheden en motivatie om te veranderen uit het innerlijk van de ander; geeft de ander het recht op vrijheid van gedragskeuze; heeft een neutraal nieuwsgierige houding; aanvaardt het verandertempo van de ander.
Gedragsveranderingsfasen Voorbeschouwing Zelf geen probleem zien Terugval Niet gelukt nieuwe gedrag vol te houden Overpeinzing Twijfel/ambivalentie Nieuw gedrag In leefstijl geïntegreerd Besluitvorming Ja ik wil of nee ik wil niet (nog niet) Actie Ik ga ermee aan de slag Voorbereiding Hoe ga ik het doen?
Het huis van Motivational Interviewing GEEST / HOUDING TECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERTAAL WEERSTAND
Zelfonderzoek van de cliënt staat centraal Autonomie Geest / houding Zelfonderzoek van de cliënt staat centraal Autonomie Uitnodigende houding, berustend op samenwerking GEEST / HOUDING GESPREKSTECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERING WEERSTAND
Reparatiereflex onderdrukken Principes Reparatiereflex onderdrukken Begrijpen van de eigen beweegredenen van de cliënt Empathisch luisteren; acceptatie cliënt uitdrukken Zelfvertrouwen cliënt stimuleren Weerstand signaal tijdens gesprek GEEST/ HOUDING GESPREKSTECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERING WEERSTAND
(uitnodigen tot vertellen en nadenken) Gesprekstechnieken Open vragen stellen (uitnodigen tot vertellen en nadenken) Reflectief luisteren (bevorderen interactie, verdiepen) Bevestigen en bekrachtigen (ondersteunen kwaliteit en inzet cliënt) Samenvatten (structureren en ordenen informatie) Verandertaal uitlokken (laten benoemen van verandermotieven) GEEST/ HOUDING GESPREKSTECHNIEKEN PRINCIPES VERANDERING WEERSTAND
Scoreliniaal / Scaling 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Niet belangrijk Erg belangrijk
Scoreliniaal / Scaling 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Niet belangrijk Erg belangrijk 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Geen vertrouwen Alle vertrouwen
Scoreliniaal / Scaling 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Niet belangrijk Erg belangrijk Niet klaar Heel klaar 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Geen vertrouwen Alle vertrouwen
Veel succes!