Inbedding van eTwinning in onze school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Advertisements

KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Workshop Methodeonderwijs
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Begeleid zelfstandig leren
Schoolpartnerschappen in Europa
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Ondernemend Onderwijs in de regio. De droom in 2011: Onderwijs, bedrijfsleven en andere partners geven ondernemend onderwijs vorm en voeren dit gezamenlijk.
De EU en meertaligheid. Een beetje achtergrond De EU telt 23 officiële talen. Waarom zoveel? » Vanaf het begin opgenomen in de verdragen: lijst van officiële.
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
eTwinning - De online community voor scholen in Europa
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Portfolio’s in het onderwijs
Vakcommunities, Vakwijzer en Kennisnet
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
DPB Fysica Gent.
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Johan Fouquaert voorzitter sectorcommissie handel
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Comenius In De Boomgaard ©. Vanuit “De Boomgaard” De Boomgaard was telkens coördinerende school in 3 comenius- projecten. De projecten.
1 Mobiliteit duurzaam maken GRENSVERLEGGERS 2012 professionalisering door internationale mobiliteit. Onderwijsinspectie.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z Gent, 24 april 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het basis- en secundair onderwijs Gent, 11 maart 2010.
Uitwisseling Ieper - Gliwice. Index Hoe het begon Bilateraal? Multilateraal? Ons project Help!
INFODAG Wat na secundair onderwijs? Beroepeninfo Beroepeninfo Lessenpakket Lessenpakket ‘Start van een loopbaan’ Luc.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
bouwstenen voor ict in het onderwijs
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Transdisciplinaire projecten
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Structurele projectwerking in de Wingerd
Het portfolio van een Educatief Multimediaal Ontwikkelaar
Competentiegericht leren vmbo
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Internationaliseren met eTwinning Valkuilen en winstpunten.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Workshop eTwinning Schoolpartnerschappen in Europa.
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
De verschillende vormen van onderwijs Peuters Kleuters Basisschool Voortgezet onderwijs Beroeps onderwijs.
ACTIEPLAN: RONDE TAFEL met DIRECTIE L L L D eTwinning in schoolorganisatie interactie met collega’s, leerlingen, schoolgemeenschap.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
Talen op de basisschool Europees Platform Elly Deelder.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Coöperatief leren?? E-twinning Digitaal samenwerken in het klaslokaal (en daar buiten )
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Internationalisering op school
KA2 – "The Future Teachter 3
Sieberdam/ROCS & KODOS
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Informatieavond Uitwisseling Tsjechië Marja Calmer Irina Chistiakova.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Inbedding van eTwinning in onze school I. Indemans - Middenschool H. Hartinstituut Bree irene.indemans@hhartbree.be

eTwinning in onderwijsaanbod 1A

Optie BZL en Talentenuur ‘Europese projectwerking’ blok van 2 lestijden per week 2 leraren 1 leraar Frans/Engels 1 ICT-ondersteuner 1 (administratieve project-) verantwoordelijke inhoud: individuele correspondentie (Frankrijk/Turkije) projecten met specifieke ICT-tools

Optie Latijn en ‘Europese club’ clubactiviteiten tijdens middagpauze wekelijks 2 leraren: 1 leraar Frans 1 ICT-ondersteuner inhoud: individuele correspondentie (Frankrijk + immersie Leuze) projecten met specifieke ICT-tools

Optie BZL en Talentenuur ‘Multimedia’ blok van 2 lestijden per week samenwerkingsverband met 4 scholen: cluster van Middenschool Bree met basisschool Gerdingen cluster van Voortgezet Onderwijs met basisschool Franeker - Friesland inhoud: digitale eindproducten virtuele communicatie over de eindproducten

Optie BZL (Begeleid Zelfstandig Leren) Frans 1 lestijd elke 2 weken vakleraar Frans inhoud: individuele correspondentie met partners in Italië op basis van documenten uit project: ‘L’image de l’autre’ http://www.esp.uva.nl/Image-FR/introduction.htm

eTwinning en jaarthema

eTwinning en werken aan COMPETENTIELEREN en DOELEN van eTwinning activiteiten Europees referentiekader van kerncompetenties voor levenslang leren

eTwinning: activiteiten Doel: digitale competentie ICT-eindtermen:

eTwinning: activiteiten Doel: digitale competentie ICT-raamplandoelen: Een goed schijf- en bestandsbeheer nastreven De belangrijkste mogelijkheden van een tekstverwerker een presentatiepakket toepassen in realistische voorbeelden Eenvoudige handelingen uitvoeren op grafische objecten en multimedia bestanden Vlot en efficiënt informatie zoeken op internet en communiceren via internet

eTwinning: digitale activiteiten

eTwinning: digitale activiteiten

eTwinning: digitale activiteiten

verdere info: www.hhartbree.be

Inbedding van COMENIUS (multilateraal) Schoolontwikkelingsproject in onze school

Algemene info Situering van het thema: ‘COoperative learning NETworks for COMpetence management @ school’ of ‘Competentieleren voor teamleden via deelname aan coöperatieve (lerende) netwerken’

Sjabloon SCL-methode

Sitografie projectmanagement evaluatie van project informatie over onderwijssystemen