Mate en middelen van wederkerigheid in hoger onderwijs Johan Versendaal, lector Extended Enterprise Studies

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
SAMEN AAN ZET Van opbrengst naar werkaanpak.
De deelnemers over 16 stellingen
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Duurzaamheid binnen het MBO: een kans voor de facility manager MBO Raad Hengelo, 5 november 2009 Johan Wempe.
Taalportfolio in Action
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Het sectorprogramma ICT-onderwijs in Nederland
Verwonderen & Ontdekken
Een kader voor integrale preventie in de jeugdzorg
Onveiligheid integraal aanpakken: de 'preventiepiramide'
Datum universitair onderwijscentrum groningen Presentatie onderzoeksproject TCCR, 23 juni 2009 Siebrich de Vries,
Integrale kwaliteitszorg (IKZ) van de informatievoorziening
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
NWO en onderzoeksinformatie
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
Modeltrajecten Master in Overheidsmanagement en - beleid K.U.Leuven Faculteit Sociale Wetenschappen Instituut voor de overheid.
Naar aanleiding van een interview met: Prof. Dr. H. Gzella ONDERZOEK DOEN.
De rol van de fysieke en sociale leefomgeving. 1. GLOBE studie (vragenlijst) - Kern : verschillen in gezondheid - Onderzoek in 2 deelpopulaties - Resultaat:
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
UvA-Q = [ DIF & SEF & DEF ] Wat?! En waarom?!
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Minor PO-VO-(V)MBO Rotterdam, 21 november 2014 Elwier conferentie, Zwolle 2014.
Eénjarige Master Software Engineering
Project HINT Inleiding Concept Concept (demo, scenario, student/docent) Gebruikers onderzoek Technisch onderzoek Conclusie.
Babbage DRO Welkom!.
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Uitgangspunten Innovaties = richtlijnen, preventie programma’s, etc.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Bias in onderwijsevaluaties: Hoe gaan we er mee om? Dr. Benjamin Boerebach Strategie & Informatie, Bestuursstaf,
Doelrealisatie in de praktijk
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Het succes van het virtuele verzorgingstehuis Gerben de Wolf 1 e begeleider: prof. dr. ir. J.M. Versendaal 2 e begeleider: dr. A.D. Counotte-Potman.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
VOV integratiehulp Over de mate van integratie van de verwerving van onderzoekend vermogen in het curriculum Leerwerkgroep Versterken Onderzoekend Vermogen,
Het bevorderen van diep leren in het voortgezet onderwijs Presentatie inspiratie- bijeenkomst NRO Dr. Maaike Koopman Projectnr.:
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
ACTIEPLAN (wie en wanneer)
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Kwaliteit van leven en gezondheid
Naar een typologie van scholen
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

Mate en middelen van wederkerigheid in hoger onderwijs Johan Versendaal, lector Extended Enterprise Studies

Mate van wederkerigheid NietsGefragmenteerd De student als instrument De student gekaderd aktief De student bepaalt zelf

Context van wederkerigheid

Model: Gefragmenteerd n …als je dit breder trekt…. n Denken op consultants niveau n Van klus naar service-product

Model: student als instrument n … er is al een vragenlijst… n Student verzamelt data; docent aggregeert data n Docent moet voortdurend ‘waartoe’ duidelijk maken n Voorbeeld: meetinstrument voor het meten van CRM-volwassenheid in een organisatie

Model: student gekaderd aktief n Student lost zelf een voorgedefinieerde kennisvraag op n Student volgt een toegepast wetenschappelijke methode n Resultaat in een toegepast wetenschappelijk artikel te gieten n Docent begeleidt het toegepast weteschappelijk traject

Model: student bepaalt zelf n Student lost zelf een eigen gedefinieerde kennisvraag op n Er wordt een probleemgebied verkend n Student volgt een toegepast wetenschappelijke methode n Resultaat in een toegepast wetenschappelijk artikel te gieten