Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Workshop Gamification. Doel workshop Inzicht gamification Toepassen van gamification voor eigen module.
Ontwerpprojecten In de praktijk
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Workshop OGW in de klas..
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Stichting werkkring 29 maart De beleidsagenda van de beroepsgroep.
“De valkuil(en) van een richtlijn in de praktijk”
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Return to Sender.
Samenvatting Havo 5.
Bewonersavonden agenda Strategische toekomstvisie Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude, 4, 5 en 17 november 2008 Jeroen Haan.
E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje.
Rabobank …… en AOC-plaatsnaam
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Verschillende rollen en stijlen
BEWONERGESTUURDE WIJKONTWIKKELING: DE KRACHT VAN EIGEN OPLOSSINGEN !
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Workshop Rendement in opleiden Transvorm – 1 juni 2015 Stephan Obdeijn en Carlijn Hoedemaker.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
CONTEXT VAN EEN PROJECT Waarom en waarvoor doen we het?
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Bepaal jouw SuperPowers!
Bedrijfskundige innovatie in de bouw
Workshop Quayn
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Kennis delen.
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Jan Schuling Henkjan Gebben Floor Haaijer-Ruskamp
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Ontwerponderzoek.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007

Drie stromen, drie vragen, gecombineerd in één project n P: Oplossen van praktijkprobleem voor opdrachtgever n K: Ontwikkelen van kennis voor kennisopdrachtgever n C: Ontwikkelen van competenties (opdrachtgever is student / opleiding)

Knelpunten bij de kennisvraag n Helderheid kennisvraag n Helderheid gewenste output n Ondersneeuwen ten opzichte van de praktijkvraag (zien we ook gebeuren met competentievraag) n Kwaliteit van de output

Welke kennis wordt gevraagd? n Conceptuele kennis: n “heeft het zin om bij stedelijke vernieuwingsprojecten te werken met varianten in tegenstelling tot één model” n Project levert één bijdrage in een reeks -> resultaten worden door een ander tot publicatie omgezet. n Feitenkennis: n “welke actoren zijn er bij een stedelijk vernieuwingsproject” n Project levert direct een antwoord, dit kan bij volgende projecten worden aangevuld n Methodekennis: n “op welke wijze kun je bewoners – het beste – bij een stedelijk vernieuwingsproject betrekken” n Project levert direct een antwoord, bij volgende projecten dan dit antwoord worden uitgebreid in twee richtingen: verbeterde methode in zelfde context, of (aangepaste) methode uitgetest in andere context

Helderheid gewenste output, discussie n Wat zou de output op de kennisvraag moeten zijn? Is dit afhankelijk van het type kennis? In hoeverre willen we dit vooraf voorschrijven? Wat kunnen/moeten we opnemen in de handleiding? n Notities op flipover, evt. gesplitst naar conceptuele kennis, feitenkennis en methodenkennis

Twee groepen n Groep 1 (deze zaal): Ondersneeuwen tov de praktijkvraag n Groep 2 (zaal hiernaast): (gebrek aan) Kwaliteit van het product n Vraag: wat zijn bruikbare aanbevelingen om dit te verbeteren, deze worden in de handleiding verwerkt n Graag per groep een terugkoppeling n Terug om: n Na terugkoppeling: bepaling onderwerpen voor de volgende community-sessies

Terugkoppeling groepen n Conclusies/ Aanbevelingen groep 1 (ondersneeuwen) n Conclusies/ Aanbevelingen groep 2 (kwaliteit)

Vervolgonderwerpen n Schrijf uw leervragen (één per geeltje) op, ingedeeld naar: n Kennisstroom n Praktijkstroom n Competentiestroom n Organisatie van ontwerpprojecten n Overige leervragen n Plak de geeltjes op de van toepassing zijnde flappen, kijk of er al gelijkwaardige vragen hangen (clusteren)

Prioriteren na clustering n Ieder mag maximaal vijf leervragen kiezen die behandeld zouden moeten worden (kleine rondjes) n Ieder mag één onderwerp een tegenstem geven (grote rondjes)

Samenvatting n Resultaat output n Resultaat ondersneeuwen n Resultaat kwaliteit n Resultaat onderwerpen volgende keer. n Borrel