Discussiefora: samen leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie Ouderenzorg
Advertisements

Edushock leerfestival
Handelingsgericht werken en de IB
Universal Design for Learning
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Formatief - summatief evalueren
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Leren in stages en de rol van ICT Els Boshuizen Educational Technology Expertise Centre OUNL Tim Dornan Manchester University, Hope Hospital Heerlen,
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Meeliftgedrag bij groepswerk
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
VORM- en BETEKENISGEVING
Integreren van onderzoek in onderwijs
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Informeel leren en….. social media
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
Intervisie onderwijs-ondersteuners
5 juni 2008 Studiedag onderwijsondersteuners ‘Diversifiëren van evaluatiemethoden’ Peer assessment.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
27 juli 2014hier komt de naam van de presentatie in P 1 Web 2.0 Het "nieuwe" interactieve internet.
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Workshop Informatievaardigheden
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Zelf materiaal ontwikkelen
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Effecten van visualisatie van participatie tijdens CSCL
In het ‘nieuwe’ leren maakt de docent veel gebruik van You Tube
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Inbound Marketing Plan
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
1 Leren via het Internet: hoe onderzoek je samenwerkend leren in discussiegroepen? Prof. dr. Martin Valcke.
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Evidence-Based Medicine
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Discussiefora: samen leren? Hapje Onderwijs KULAK Hilde Creten Andy Thys 17 juni 2011

Opbouw Afbakening van het thema Onderzoek rond discussiefora Tips & tricks Demo 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Leren via discussiefora: afbakening Collaboratief leren (CL) Computerondersteund collaboratief leren (CSCL) Online learning – blended learning Communicatie Leren bv. vraagbaak FAQ stellingname peer review casus

Vraag Ervaringen met discussiefora? Ingezet met welk doeleinde? Interesse om discussiefora in te zetten? Met welk doeleinde? 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Functies van discussieforum inhoudelijke discussies die aansluiten bij OPO discussiëren a.d.h.v. stellingen of vragen oplossingen van oefeningen bespreken samen brainstormen eigen mening vormen, bijsturen, verantwoorden reflecteren op eigen interpretatie oplossingen voor casussen zoeken examenvragen bespreken … 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Onderzoek rond discussiefora Evidence-based literatuur bv. studenten komen tot diepgaand leren via discussiefora Onderwijskundige literatuur bv. discussiefora zijn zinvol omdat ze de leeractiviteiten van studenten zichtbaar maken 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Vraag Wat zijn cruciale factoren voor het welslagen van een discussieforum? Welke stappen zijn belangrijk om tot een goed opzet te komen? 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Opzetten van discussieforum Doel bepalen Leeractiviteiten structureren Groepen indelen Criteria & afspraken vastleggen Rol van docent bepalen Actieve bijdrage stimuleren Opzet evalueren 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

1. Doel bepalen integratie in doelstellingen van OPO kennis, hogere-orde denkvaardigheden, kritisch denken ‘social presence’ OPO-overstijgende doelen? overdaad schaadt ! o.a. Bliss & Lawrence, 2009; Cheng et al., 2011; Pelz, 2010; Schellens & Valcke, 2006; Schrire, 2006 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

2. Leeractiviteiten structureren duurtijd van discussie studenten zelf aan het werk structureren via stellingen, vragen, problemen,… ‘huisreglement’: netiquette + didactisch o.a. Buelens et al., 2007; Pelz, 2010 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

3. Groepen indelen ideale groepsgrootte: max. 15? groepen toewijzen -> taakgerichtheid rollen toekennen aan studenten o.a. Van de Ven, 2002; Yeh, 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

4. Criteria & afspraken deelname verplicht? -> effect op kwantiteit en kwaliteit van de bijdragen? duidelijke afspraken rond bijdragen en evaluatie o.a. Buelens et al., 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

5. Rol van docent bepalen “in any computer-supported session, the instructor might need to be a chair, host, lecturer, tutor, facilitator, mediator of team debates, mentor, provocateur, observer, participant, co-learner, assistant, community organizer, or some combination of these!“ (Salmon, 2000) 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

5. Rol van docent bepalen effect op kwaliteit, kwantiteit, motivatie Bliss & Lawrence (2009): ontwerp en organisatie rol directe instructie expliciteren faciliteren van discussie effect op kwaliteit, kwantiteit, motivatie doelgericht, feedback, aanmoedigen, socratische vraagstelling peer tutoring o.a. Arend, 2009; De Smet et al., 2008; Yeh, 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

6. Actieve bijdrage stimuleren sancties / beloningen afhankelijk van randvoorwaarden (richtlijnen, tijd om te reageren,…) peer rating ‘lurking’ o.a. Cheng et al., 2011; Pelz, 2010; Yeh, 2007 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

7. Opzet evalueren Kritische evaluatie: Scholarship of teaching (SOTL) leereffect? interactiviteit? haalbaarheid? Scholarship of teaching (SOTL) o.a. Ocker & Yaverbaum (1999); Strijbos et al. (2004) 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Demo Discussiefora in Toledo: Wiki Toledopedia - Discussion board (ICTS) https://wiki.associatie.kuleuven.be/toledopedia/index.php/Discussi on_Board_(Discussieruimte) (eerst inloggen op Toledo) 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Afsluitend Andere blik op discussiefora? Zie je mogelijkheden / drempels? Voor vragen: Andy.Thys@duo.kuleuven.be 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Bronnen Arend, B. (2009). Encouraging Critical Thinking in Online Threaded Discussions. The Journal of Educators Online, 6(1), 1-23. Bliss, C.A., & Lawrence, B. (2009). From posts to patterns: A metric to characterize discussion board activity in online courses. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(2), 15-32. Buelens, H., Totté, N., Deketelaere, A., & Dierickx, K. (2007). Electronic discussion forums in medical ethics education: the impact of didactic guidelines and netiquette. Medical Education, 41, 711-717. Cheng C., Paré D., Collimore L. & Joordens S. (2011). Assessing the effectiveness of a voluntary online discussion forum on improving students’ course performance. Computers & Education, 56, 253-261. De Smet M., Van Keer H. & Valcke M. (2008). Blending asynchronous discussion groups and peer tutoring in higher education: An exploratory study of online peer tutoring behaviour. Computers & Education, 50, 207–223. Ocker R. & Yaverbaum G. (1999). Asynchronous computer-mediated communication versus face-to-face collaboration: Results on student learning, quality and satisfaction, Group decision and Negotiation, 8, 427-440. Strijbos, J., Martens, R., Jochems, W. (2004). Designing group based learning: Six steps to designing computer-supported group based learning. Computers & Education, 42, 403-424. 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'

Pelz, B. (2010). (My) Three Principles of Effective Online Pedagogy Pelz, B. (2010). (My) Three Principles of Effective Online Pedagogy. Journal of Asynchronous Learning Networks, 14(1), 103-116. Salmon, G. (2000). E-moderating: The key to teaching and learning online. London: Kogan Page. Schellens T. & Valcke M. (2006). Fostering knowledge construction in university students through asynchronous discussion groups. Computers & Education, 46, 349-370. Schrire S. (2006). Knowledge building in a asynchronous discussion groups: Going beyond quantitative analysis. Computers & Education, 46, 49-70. Van de Ven, M. (2002). Hoe organiseer je online discussies met veel studenten? Geraadpleegd op 15 april 2011, op http://www.digitaledidactiek.nl/dd/opdrachten/129 Yeh, H-T., & Lahman, M. (2007). Pre-Service Teachers’ Perceptions of Asynchronous Online Discussion on Blackboard. The Qualitative Report, 12(4), 680-704. Websites: SALDO (SAmenwerkend Leren Digitaal Ondersteunen): https://www.surfgroepen.nl/sites/saldo-ho/default.aspx 12 mei 20111 Studiedag 'Proactief werken aan kwaliteitsontwikkeling'