Stage De jongere kleuter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Welkom in de ‘Plop’klas
Kleuterschool De Zevensprong
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Met stage wil ik vooral veel ervaring in verschillende gebieden opbouwen, zodat ik later precies weet wat ik later zou willen doen en veel nieuwe vaardigheden.
Public design – Concept 1
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Les 7: het voorbereiden van een les
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Poel, L. van der, Blokhuis, A. (2008). Wat je speelt, ben je zelf
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Medisch Pedagogisch Centrum Terbank Heverlee
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Rekenen en Rekenproblemen
Scouting Pottenberg Lord Baden Powell groep. Geschiedenis Oprichting door ervaren leiding in een huiskamer van een buurtbewoner in 1971 Oorspronkelijk.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Datum Naam school Naam presentator
Informatieavond schooljaar groep geel en oranje
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Interpreteren van data
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Hoe krijg je het op gang?.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Informatie-avond groep 4-5
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Communiceren met Marloes
Welkom in het eerste leerjaar!
Lancering Traject
Leerstijlen KOLB SJM.
Economisch en Maatschappelijk toegevoegde waarde van gezondheid(szorg) en welzijn. Kick off bijeenkomst Professionele Leergemeenschap, 2 september 2015.
Informatieve bijeenkomst
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Pedagogische theorieën
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Welkom. Agenda Woe 19 mrt 2014 Bernice Keerveld Even pauze en toch aan de slag “Je kan meer over een persoon ontdekken in een uur spel dan in een jaar.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom in groep 2!.
En nu?.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Doelen behalen met activiteiten
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Doelen behalen met activiteiten
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Stage De jongere kleuter 5-16 november 2012

Doelen stage 1 BAKO Inwijdingsleren Sturend Activiteitgericht Uitvoeren van geleide activiteiten

Doelen stage 2 BAKO Toepassingsleren Kleuterniveau Eigen verantwoordelijkheid Ervaringsgerichte juf Volledige klasovername

Aan de KHLim… 2.3. Wie is de jongere kleuter? 2.4. Het spel van de jongere kleuter 2.5. Het fysiek welzijn van de kleuter

In de stageschool… Kennismaking Integratie theorie en praktijk Concrete opdrachten tijdens de oefenactiviteiten Stage

De jongere kleuter en het belang van vrij spel Doener Materialen exploreren Nieuwe vaardigheden leren Dingen (uit-)proberen Leerkansen Individuele benadering

VRIJ SPEL

Vrij spel is nodig… Tijd Eigen tempo Interesses Ondersteunend milieu SPELEN=LEREN

Spel van de kleuter Sommige kleuters …blijven op een bepaald niveau hangen …hebben een gebrek aan spelideeën …weten niet wat doen met het aanbod …kiezen

DUS… Kleuters observeren en interesses, noden en behoeften zien Ingaan op suggesties/spel van kleuters Hun ideeën aanmoedigen en uitbreiden Begeleid vrij spel

Wat moeten studenten kunnen tijdens hun stage? De beginsituatie van kleuters in de klas kunnen inschatten Aanbod in de klas kritisch bestuderen Aan de hand van verschillende bronnen een speelruimte uitbouwen Concrete doelen formuleren die ze willen bereiken in de ruimte Spel begeleiden en verdiepen (leerlijnen, variaties en gradaties, noden en behoeftes, soorten prikkels, taalstimulering, …) Reflecteren over hun aanpak en deze bijsturen adhv OIP’s

Sessies speelruimte Klasinrichting en begeleiding van vrij spel: de huishoek; de zandbak/tafel; de experimenteerruimte; experimenteerbak met natuurmateriaal; de bewegingshoek; de bouwhoek.

Een voorbeeld… Jorindes kleuters spelen graag in de blokken-/autohoek . Toch merkt ze op dat het spel aan verdieping toe is. De kleuters hebben geen nieuwe ideeën meer en het spel dreigt stil te vallen. Om meer diepgang in hun spel te brengen, brengt ze buizen van verschillende groottes de klas binnen.

De kleuters komen voor enkele problemen te staan want de auto’s kunnen niet doorheen alle buizen. Vervolgens ontstaat er een sorteerspel van auto’s die wel en niet door de buizen kunnen. Wat nu met de auto’s die te groot zijn? Wel, die moeten in de grote garage. Samen met de kleuters zoekt de juf een oplossing. Een grote kartonnen doos biedt nieuwe mogelijkheden…

Taken van de kleuteronderwijzer Vrij spel voorbereiden Observeren van kleuters Explorerende grondhouding Tijdens het vrij spel Spel verdiepen a.d.h.v. verschillende soorten prikkels Na het vrij spel Terugblikken (OIP’s) Flexibele agenda (opstart)

Wat met thema’s en geleide activiteiten? In het stagevademecum… “Je beperkt het aantal geplande en geleide activiteiten zodat je ruimte kan voorzien voor verdieping in de speelruimtes en je aandacht kan besteden aan verzorgingsmomenten.” Belangstellingscentra (thema’s) bij jongere kleuters zijn ondergeschikt aan vrij spelen omdat: peuters momentaan ingesteld zijn; gering tijdsbesef hebben; er zich onvoorspelbare gebeurtenissen voordoen.

Tijdens de stage vragen we om geen thema te plannen zodat de studenten ruimte krijgen om dieper in te gaan op het vrij spel.

Ruimte voor geleide activiteiten Korte groepsbeleving Losstaande spelletjes Ontdekkingen in een kleine groep Specifieke behoeften van de jongere kleuter

Doelen stage “De jongere kleuter” Verdieping in de speelruimtes Aandacht voor verzorgingsmomenten. Gedrag en functioneren van een 2.5- en 3–jarige kleuter verklaren en hierop reageren Aandacht voor welbevinden van een 2.5- en 3-jarige kleuter en dit stimuleren Betrokkenheid en ontwikkeling van het jonge kind stimuleren door het begeleiden van vrij spel Muzisch verrijken van de klasdag Een huiselijke klassfeer creëren Levensbeschouwelijke en religieuze groei Aandacht voor taalstimulering en wiskundige inzichten Invulling van bewegingslessen Verhalen vertellen

Enkele voorbeelden Sophie merkt dat de kleuters veel moeite hebben met stilzitten. Ze zoeken allerlei activiteiten op om te bewegen. Zo kruipen ze op de vensterbanken en stoelen om er daarna af te springen. Ze merkt op dat de klas te weinig aanbod biedt voor de kleuters die nood hebben aan beweging. Ze biedt daarom de volgende materialen aan op de gang…

Ze observeert het spontane spel van de kleuters en merkt op dat de ballen mee verhuizen naar de bewegingsruimte. Daarom biedt ze een “ballenbad” aan. Ze merkt echter op dat de ballen worden gebruikt om dingen om te kegelen. Vervolgens biedt ze daarom een kegelspel aan.

Enkele voorbeelden Op dit moment wordt er niet gespeeld op de blokkenmat. Het huidig materiaal trekt niet aan. De juffrouw biedt als nieuw basismateriaal een bak met allerlei knopen aan. De kleuters spelen zelfstandig met dit nieuw materiaal. Els haalt enkele kommetjes uit de poppenhoek. Ze begint deze met haar handjes te vullen met de knoopjes. Wanneer Tom dit ziet, doet hij haar na. Els is druk bezig met het vullen en ledigen van de kommetjes. Sommige knoopjes vallen nog langs het kommetje. Tom haalt alleen de rode knopen uit de grote bak en steekt deze in zijn kommetje. Fien en Leander rollen met enkele knopen over de vloer. Fien slaakt een vreugdekreet uit! Julie stapelt de knopen op elkaar, maar dat lukt nog niet zo goed. Regelmatig valt haar torentje om.

Bedankt!