Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Advertisements

Analyse van incidenten
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Workshop Nieuwe begroting
H4: Begrijpen van de markt
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Bedrijfspresentatie Independent Advisors.  Introductie Independent Advisors  Werkzaamheden ◦ Voor particulieren ◦ Voor bedrijven  Werkwijze  Waarom.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Van tweeluik naar driehoeken
Nazorgpoli Intensive Care Ikazia ziekenhuis
Agenda Inkoopprofessionalisering
Persoonlijk worden.
Workshop contentstrategie
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Haal meer uit je Hersenen masterclass wiskunde
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Een dialoog met klanten opbouwen
Marketing vandaag en morgen
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
Schitterende Organisaties®
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
BBV- Begrotingscyclus
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Herbalife Outer Nutrition
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
GIS-coördinator in Westerlo
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Van papier naar digitaal Casus Digital born materiaal
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
Optimaliseren BPV keten
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Tuinvogels herkennen.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Experiment 2: Museumbezoek in schoolverband. Vooraf Dit receptenboek is bedoeld voor musea die de resultaten van de experimenten willen toepassen in de.
Cursus vrijwilligers werven
Transcript van de presentatie:

Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke

Inhoudsopgave 1. 2. 3. 4. Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting 2

Inhoudsopgave 1. 2. 3. 4. Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting 3

Database marketing is … het verzamelen, analyseren en aanbieden van gegevens van individuele bezoekers/publiek waarmee wervings-, ontwikkelings- en behoudactiviteiten worden aangestuurd en op elkaar afgestemd om duurzame en renderende relaties met bezoekers/publiek op te bouwen 4

Doel van database marketing Volledig potentieel Verhogen bezoekfrequentie Ontwikkeling Waarde van bezoekersbestand Optimalisatie Potentieel Aantal bezoekers Huidig Huidige waarde bezoekers-bestand Werving Behoud Duur van de relatie 5

Database marketing Cyclus ® Database marketing Cyclus Kennis- en waardemanagement Propositiemanagement I Selectie II Vormgeven aanbod VIII Terugkoppelen data Contactmanagement III Kiezen methode marktbewerking VII Follow-up VI Reponsverwerking IV Uitvoeren marktbewerking V Monitoring 6

Succesfactoren voor database marketing Mensen Processen Tools Interne bronnen Externe bronnen Data Relatie Transactie Contact Waarde bezoekers-bestand Mensen Processen Tools 7

Enkele algemene conclusies Database marketing is een doorlopend cyclisch proces Kennis van bezoekers/publiek (data) is de basis van database marketing Publiekskennis kan worden gebruikt ten behoeve van strategiebepaling, tactisch beleid en operationele uitvoering Database marketing raakt de hele organisatie en moet door de hele organisatie worden gedragen 8

Inhoudsopgave 1. 2. 3. 4. Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting 9

Stappenplan invoering database marketing (1) Inventariseer welke data over bezoekers/publiek u tot uw beschikking heeft (ticketing, reserveringen, facturatie, publieksonderzoek) Onderzoek de kwaliteit van deze data (Zijn individuele bezoekers traceerbaar? Data opgeslagen in verschillende bestanden? De mate van vervuiling?) Begin met het gebruiken van de data die u al tot uw beschikking heeft 10

Stappenplan invoering database marketing (2) Bepaal vanuit uw beleid over welke gegevens u wilt beschikken van bezoeken/bezoekers (consumenten, zakelijke relaties, sponsoren, et cetera) Analyseer welke data u nog mist en hoe u deze data kunt verzamelen Bepaal hoe u nieuw verzamelde data gaat vastleggen in systemen 11

Database marketing Cyclus ® Database marketing Cyclus Kennis- en waardemanagement Propositiemanagement I Selectie II Vormgeven aanbod VIII Terugkoppelen data Contactmanagement III Kiezen methode marktbewerking VII Follow-up VI Reponsverwerking IV Uitvoeren marktbewerking V Monitoring 12

Inhoudsopgave 1. 2. 3. 4. Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting 13

Hoe kunt u, gebruikmakend van de beschikbare klantendata, de relatie met uw bestaande en potentiële bezoekers/publiek verder versterken? 14

Onze bevindingen in de cultuursector Bezoekersdata worden primair gebruikt voor dagelijkse werkzaamheden Beperkt deel bezoekersdata wordt aangewend voor beleidsmatig gebruik Bezoekersdata zijn verspreid aanwezig over verschillende afdelingen 15

R R R R R R R T T C C C T C C C R: relatiegegevens C: contactgegevens Facturering (debiteuren, crediteuren) Museumbezoeken & winkelverkopen T T C School- mailings Uitnodigingen & jaarverslagen C C Crediteuren & debiteuren R Scholen & groepen R Website R T C R Zakelijke relaties R Telefonische reserveringen R Bruikleen R C C Informatie- balie R: relatiegegevens C: contactgegevens T: transactiegegevens Particulieren Evenementen- kalender Persrelaties & intermediairs Vragen over collectie 16

R T C C T C C C R: relatiegegevens C: contactgegevens Facturering (debiteuren, crediteuren) T C Uitnodigingen & jaarverslagen School- mailings C R T C Telefonische reserveringen C C R: relatiegegevens C: contactgegevens T: transactiegegevens Evenementen- kalender Vragen over collectie 17

Waar kunt u data vinden? Interne processen Publieksonderzoeken - reserveren van groepsbezoeken - ticketing - bezoekersgegevens uit kassasystemen - afdeling facturatie - mailings/evenementenkalender Publieksonderzoeken Derden (cultuurpassen, adresleveranciers) 18

Database marketing is alleen mogelijk met dure software… Gebruik van tools Eén van de misvattingen over database marketing Database marketing is alleen mogelijk met dure software… Maar database marketing gaat niet over software…. … maar over de werkwijze van mensen … over het gebruik van data … over cyclisch werken en leren uit het verleden 19

Verbeteringen in het operationele proces Realiseren kostenbesparingen - sneller en gemakkelijker (efficiënter) selecteren van bezoekers/publiek voor mailings/acties Verbetering interne communicatie - consistent beeld van bezoekers/publiek bij verschillende afdelingen Betere serviceverlening - mogelijkheid tot het herkennen van bezoekers/publiek bij inkomende contacten 20

Meer grip op uw bezoekers/publiek Professionelere publieksontwikkeling - inzicht in uw belangrijk(e) en minder belangrijk(e) bezoekers/publiek - mogelijkheid tot het voeren van verschillende strategieën Effectiviteit van acties evalueren - hogere respons op uw (e-)mailacties Meer aansluiting op wensen van uw bezoekers/publiek - duidelijk inzicht in het profiel van uw bezoekers/publiek (interessegebieden, herkomst, ambassadeurschap) 21

Inhoudsopgave 1. 2. 3. 4. Basisprincipes van database marketing Stappenplan database marketing Database marketing voor culturele instellingen Afsluiting 22

Hartelijk dank voor uw aandacht Interessante publicaties/boeken: “De database als beleidsinstrument”, Museumvisie, oktober 2003 “Uw CRM is lek”, Customer Base, nr. 1/2 2002 “Handboek Interactieve Marketing”, Paul Postma, 1999 Voor meer informatie: Paul Postma Marketing Consultancy B.V. tel: 0031-(0)30-259 8488 sander.aufdembrinke@ppmc.nl www.ppmc.nl 23

Bijlage A. Vragenlijst database marketing 1 24

Bijlage B. Vragenlijst database marketing 2 25