ZEG JONG DOORLICHTING COMMUNICATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

verenigings- communicatie
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Uw persoonlijke visitekaartjes
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Communiceren met ouders
Duidelijk schrijven voor iedereen
Doelstellingen Formuleren
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Autisme en intelligentie
Marketing Werkgroep 6.
Schrijven in passende stijl
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
COMMUNICATIEPLANNING
Opvoeden van drukke kinderen
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Het werken met portfolio
Werving: Ouders in (inter)actie
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
The medium is the message
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Uw persoonlijke visitekaartjes
Studentencongres Reclame en PR.
Interculturele communicatie
Voorstelling van de resultaten van de Consultatie Thema: Toegankelijkheid.
Patiënten kunnen artsen beter
Eenvoudig Communiceren 15 jaar Makkelijk Lezen
Presentatie Bijeenkomst 3
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Samenwerken.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Online video strategie. ALGEMEEN YouTube is 2 de grootste zoekmotor, na Google Zoekopdracht Google geeft steeds meer videoresultaten Kan gelijk waar en.
You Tube filmpjes maken voor woordslam. materiaal camera’ssmartphonestablets digitale fotocamera’s.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Scouting in beeld bij je gemeente. 2 Scouts in beeld bij je gemeente Gemeenteraadsverkiezingen Aandacht vragen voor de wensen en uitdagingen op lokaal.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Samen sterk in verandering
Doelen behalen met activiteiten
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Doelen behalen met activiteiten
Direct 4. Waarnemen 29/07/2018 Direct 4. Waarnemen Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Wat maakt een PPT goed?.
De kracht van de Fietsersbond
Transcript van de presentatie:

ZEG JONG DOORLICHTING COMMUNICATIE Studiedag ‘no fake’ ZEG JONG DOORLICHTING COMMUNICATIE Anneliese Gordts – Kind & Samenleving Wim Destrijker – Porter Novelli 18 oktober 2004

Waar gaat het over? Vraag: Op welke manier brengen de lokale overheden hun boodschap over naar jongeren? Hoe communiceren ze nu en hoe kunnen ze hun communicatie verbeteren? Antwoord: Doorlichting 2 pilootregio’s door PN Coaching in beide regio’s door K&S en PN Opdracht van de Vlaamse Overheid en Kind & Samenleving

Vaststelling: ‘Alles kan beter…’ Er is een gebrek aan know-how, planning en middelen voor jongerencommunicatie op lokaal vlak Niet wat wordt gecommuniceerd, wel hoe wordt gecommuniceerd is een probleem Er wordt gezondigd tegen de basisregels van communicatie Er is geen coördinatie van communicatie naar jongeren in de onderzochte gebieden Nadeel: er wordt slecht gecommuniceerd Voordeel: het kan veel beter (met beperkte middelen)

Hoe komen we tot die conclusie? Algemeen: literatuurstudie doelgroepanalyse beïnvloedingsfactoren Specifiek: kwalitatief onderzoek vormgeving taalgebruik kanalen strategie

De audit: ‘een vinger aan de pols’ Onderzoeksfasen: stap 1: Inventarisatie stap 2: Focusgroepen stap 3: Reality Check stap 4: Eindanalyse Aandachtspunten: klemtoon op praktische bruikbaarheid resultaten zijn indicatief, niet exhaustief

Doelgroep: ‘tussen twee stoelen’ Segmentatie: 7 tot 77 doelgroep onvoldoende afgebakend geen communicatie op maat van leeftijd De ‘tweens’: 10 tot 13 noch mossel noch vis: between child and teenager grotere socio-culturele zelfstandigheid Projectie: 14 tot 15 keerpunt in communicatie (verschuiving) communicatie afstemmen op bovengrens (+ 2-regel)

Rekening houden met… Ouders: kinderen kiezen, ouders hebben een vetorecht onderhandeling over vrijetijdsbesteding (goodwill) Peer group: opinie leeftijdsgenoten bepaald succes communicatie drang naar conformiteit: ‘erbij horen’ (subculturen) belang van alfa-kids: toetsing bij opinion leaders Verstedelijking: stimuli in steden zijn frequenter en intenser communicatie in steden moet scherper

Vormgeving: ‘mag het iets meer zijn?’ Middelen: groot ‘doe-het-zelf’ gehalte om budgettaire redenen communicatie opnemen in planning en begroting Consistentie: geen eenvormigheid: verschillende diensten doen verschillende dingen huisstijl met jongerenlogo geschikt voor volwassenen creatie van leeftijdsgebonden jongerenlabel of ‘stijl van het huis’ ontbreekt ‘mini-merk’ kan helpen om herkenbaarheid te bevorderen

Vormgeving: ‘mag het iets meer zijn?’ Kleur en beeld: beelden worden vaak te weinig functioneel gebruikt een beeld is vaak een eye-catcher (of juist niet) de lay-out wordt vaak gedaan vanuit het esthetisch aanvoelen van een volwassene jongeren zelf hebben een duidelijke voorkeur voor cartoons (leunen aan bij hun leefwereld) vaak wordt er in zwart-wit gewerkt, in plaats van met felle contrastrijke kleurcombinaties tweens hebben een ‘zap cultuur’ en switchen continu binnen de bladspiegel beelden zijn voor kinderen even leesbaar als tekst: vaak staat er te veel tekst en te weinig beeld

Taal: ‘het mag ook iets minder zijn!’ AIDA-formule: Attention, Interest, Desire, Action KISS-principe: keep it short and simple De oerelementen: Schrijf kort en krachtig als vuur Schrijf helder als water Schrijf concreet als de aarde Schrijf licht en origineel als lucht Probeer niet voor kinderen én hun ouders tegelijk te schrijven Taal moet actief zijn, met citaten, gericht op de scannende lezer met spreektaal Geloofwaardigheid: communicatie moet écht zijn Het belangrijkste woord is ‘schrappen’

Kanalen: ‘the medium is the message’ Stel: de boodschap is goed verpakt. Vraag: Hoe krijg je die dan bij de doelgroep? Traditionele communicatiekanalen? Direct Marketing? Internet, e-mail en sms? De school? Audio-visuele communicatie? Wat is nuttig, nodig, overbodig? Welke communicatiemix ga je kiezen?

Strategie: ‘actieve kruisbestuiving’ Actief versus passief geen folder in een rek wel persoonlijke toelichting Overleg en samenwerking: geen twee activiteiten op één dag wel diensten die samenwerken (verspreiding) Push pull- benadering: geen opgedrongen institutionele structuur wel een redactiekern die stuurt en steunt

Conclusie: ‘werk aan de winkel’ Vormgeving, taal en beeldgebruik zijn niet consistent en vaak niet aangepast aan de doelgroep De boodschap is vaak dubbel: kinderen en ouders probeert men via dezelfde kanalen te bereiken De communicatie omtrent activiteiten is vaak weinig doordacht ondanks de vaak erg creatieve initiatieven De doelgroep wordt niet afzonderlijk benaderd via een aangepaste mix van kanalen en communicatiedragers Communicatie is zelden gepland en pre-testen van dragers gebeurt nooit Overleg en kruisbestuiving tussen diensten is onderbenut

Coaching: ‘moeilijk gaat ook’ Conclusies audit als uitgangspunt 1) ‘Wat zijn de basisregels van communicatie?’ do’s en don’ts waarden taalgebruik Vormgeving 2) Dienstenoverleg is kruisbestuiving! Kern of motor ‘Zeg Jong’ Teamspirit Strategisch denken is samen en op voorhand plannen communicatie 3) Good practice

En nu? Plan 2005: aanbod afstemmen op de vraag Lokale ‘Zeg Jong’ communicatiestrategie ontwikkelen Opvolging ‘good practices’ pilootgemeenten Doorstroming naar andere steden en gemeenten Informatiesessies op provinciaal niveau Na verloop van tijd kapitalisatie expertise ‘De dingen die ik me afvraag en waarover ik me verwonder, zijn dezelfde dingen waarover ik met jongeren kan discussiëren’ Per Nilsson