Why opera education? Five case studies of views in a European setting Presentatie Ann Laenen, PhD - Dag van de Cultuurcommunicatie Brussel, 19 november.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding: Leo Lenssen Voorjaarsconferentie Drenthe College 2007 Het roc (ook het Drenthe College?) staat zijn eigen toekomst in de weg.
Advertisements

“The Future depends on what we do in the present!”
Module B: De ‘Whole School Approach’
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
eCompetence Framework (e-CF)
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Hoe dynamisch is ons kusttoerisme in tijden van klimaatverandering? Socio-economische veranderingen Workshop 14 oktober 2010 Beach Palace Hotel, Blankenberge.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Faculteit Sociale Wetenschappen
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Superdiversiteit kleurt de sociale diensten
European New Towns & Pilot Cities Platform (ENTP)
Inleiding en probleemstelling Leerkring Publiek Management Albert Meijer Utrecht School of Governance Bijeenkomst 1: 11 februari 2011.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Publiek werkt bij NTGent
“Let’s talk about you & me”
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
WP5: Architectuur voor digitale bewaring en ontsluiting Deeltaak 2: distributiemodaliteiten 16 januari 2009.
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Reflexivity.
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Cultuurprofieldoelen;
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Heeft de Geefwet effect op fondsenwerving door culturele instellingen ? Onze eerste assumpties 25/09/2014 Saskia Franssen
Universiteit Utrecht Nieuwe Media & Digitale Cultuur Syntens workshop, 30 november 2004 Imar de Vries, JDO NMDC Instituut Media.
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Organisatie van een internationaal event. DEEL 1: De inhoud DEEL 2: Het Kader DEEL 3: knippen en plakken KHLim.
Sociale en culturele pedagogiek Studie van pedagogische praktijken in relatie tot maatschappelijke uitdagingen vanuit de vraag hoe mensen samenleven vorm.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt

23 juni 2017.
(buurt)sport en Europa
De impact van de introductie van ICT op openbare scholen in Bolivia
Kia Tsakiridis | tapis plein vzw
What is the meaning of? Student centered learning
Second opinion business case Spoorzone Delft
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
SHEQ SHQ.
A Healthy sense of Trust
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Transcript van de presentatie:

Why opera education? Five case studies of views in a European setting Presentatie Ann Laenen, PhD - Dag van de Cultuurcommunicatie Brussel, 19 november 2007

Waarom studie vanuit opera educatie? In Relatief onontgonnen onderzoeksterrein Laatste 15 jaar enorme groei in publieksbeleid/werking in opera Opera heeft elitair label, waarom dan deze activiteiten?

Aanvulling binnen huidige kunsteducatieve onderzoek

Geen best practice guide Vertrekken vanuit de culturele instelling Vertrekken vanuit de visie van de educatie/publiekswerking verantwoordelijke Focus op de persoonlijke drijfveren Socio-culturele invloed op visie. Europese context

Hoe gegroeid?

Onderzoeksfases Survey en testfase (21 interviews) in het kader van Cultuur 2000 project ( ) en in samenwerking met werkgroep RESEO. Hoofdonderzoek ( ) (5 interviews in context)

Survey en testfase Veel gelijkenissen Te algemene resultaten, wijzen op complexiteit Eerder een antwoord op ‘wat’ dan op ‘waarom’

Dit onderzoek 1.Beperken 2.Focus op persoonlijke drijfveren 3.Zoeken naar methode om tot ‘waarom’ door te dringen 4.Rekeninghouden met context 5.Analyse in context

Methodologie

Waarvan vertrek je? Wat wil je weten? Welke tools kunnen daar best bij helpen? Onderzoeksvragen bepalen Less is more

Onderzoeksvragen

What do opera education practitioners understand opera education to be? Why are they engaged in it? How do they see their work within the company and the wider cultural setting? What are the influences bringing them to these perspectives ? Why Opera Education?

Methodologie Case study approach Stratified random sampling

Sample

Bepaling steekproef Ervaring Grootte huis/organisatie Omvang programma Plaats van het programma in huis/organisatie Approach Taal

Sample Royal Opera House, London Opéra National de Paris As.Li.Co/Teatro Sociale di Como Koninklijke Muntschouwburg/Théâtre Royal de la Monnaie

Interviewtechniek

Narrative approach Fig. 2: The nested situation of the opera education practitioner

Analyse

Structuur case studies Snapshot company –gschiedenis –cultureel-educatief beleid Company mission statement Algemeen overzicht voorstellingen en publiek Budget Publieksbeleid/werking in de company Narratives Narratives in context

Analyse

Analyse van elke visie binnen zijn context Analyse van de visies met elkaar Terugkoppeling naar onderzoeksvragen en onderzoekskader

contextueel diagram case 1

contextueel diagram case 3

voornaamste bevindingen

Volgende punten komen terug in alle visies: Vergroten culturele keuze Nieuwe dynamiek aan de kunstvorm Persoonlijke ontwikkeling deelnemers Kunstvorm delen met zo veel mogelijk mensen

Deze topics lijken op het eerste zicht evident, want gelinkt met kunst educatie Maar Door analyse vanuit socio-culturel context worden de inzichten wel genuanceerder zie bvb: toegankelijk maken van de kunstvorm voor zo veel mogelijk mensen

Grootte huis/organisatie niet bepalend voor engagement in publieksbegeleidende activiteiten. Plaats in de organisatie heel divers. Plaats en engagement niet bepalend voor visie verantwoordelijke publiekswerking/publieksbe- leid, wel bepalend voor manier van werken. Wat is niet bepalend voor de visie van de verantwordelijken publieksbeleid/werking

Wat is wel bepalend voor de visie: –Ouderlijke en educatieve achtergrond –Culturele achtergrond –Actuele kennis

Bevindingen Zoektocht naar Europese culturele identiteit. Niet één maar een veelheid van identiteiten...complexe relatie met nieuwe bewoners in Europa. Vaak wordt uit het oog verloren dat culturele keuze bepaald wordt door heel wat factoren waar we geen of moeilijk vat op hebben

Bevindingen Visie verandert niet echt door de jaren + goed voor lange termijnvisie (verandering van management heeft geen invloed op denken, wel op doen) + iemand met sterke visie zorgt voor uitgekiend programma -moeilijke aansluiting met veranderende maatschappij >>> pleidooi voor meer ruimte voor kritische reflectie rond plaats van de kunstvorm en het publieksbeleid in een veranderende samenleving + vraag naar continue training specialisten.

Why opera today? * Vraag naar ‘why opera education’ leidde naar ‘why opera today’? * Visies kunnen niet los van de context van het individu bekeken worden. * De reflectie op de visie rond culturele identiteit en culturele smaak, leidde tot een complexe kijk op interculturaliteit en diversiteit....tot slot: Vragen/bedenkingen: Thesis is binnenkort online