Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

De Profile Selector 2 april 2017.
Vuistregels voor het ontwerpen van educatieve software
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Expertmodule 3 Toetsanalyse / UT S&O en DAAD onderwijsadvies
Op weg naar de landelijke toetsenbank lerarenopleidingen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Kritisch leren kijken naar de praktijk en theorie:
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
‘Evaluatie’ op opleidingsniveau
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Toetsvormen en toetsbeleid
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Examinering Conferentie BTG HTVF
WAK-2 Voortgang ontwikkeling toetsing 1. Regiegroep Visiedocument en projectplan zijn goedgekeurd. 2.
Stand van zaken Project WAK
Stand van zaken WAK-2 pabo’s Projectgroep Kennisbasis Pabo’s Jan Haan 26 mei 2010.
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Onderwerpen Jaarverslag 2011 / Plan van Aanpak 2012/2013
Richtlijnen voor het indienen van begrippensets & vocabulaires Dennis Krukkert, 10 mei 2012 Mogelijk gemaakt door:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Welkom Voortgang verbetertraject eindtermgerichte kwalificaties Woerden 22 september 2010.
Workshop “Beoordelen”
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Van, voor én door het onderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Methoden & Technieken van Onderzoek
Pemprl.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Kanttekeningen bij de huidige manier van toetsen van accountantskantoren Dia 1 2 december 2015 Gert van den Brink AA.
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Meten is weten? Do’s en don’ts van mondeling examineren Lisa De Jonghe Dienst Onderwijs Geneeskunde.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Programma van de workshop De test Toetsvragen maken, bespreken. (niveau, vraagvorm, moeilijkheidsgraad etc) en plenair kort rapporteren Het proces Redactie,vakcommissie,taalcorrectie,
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Toetsen en beoordelen op de Annette Markusse voorzitter toetscommissie.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Nota Lokale Heffingen.
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
Kwaliteitszorg Onderwijs GW dr
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
iL 19: De evolutie van toetsing bij biologie
Werkgroep bekostiging
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend Stand van zaken Utrecht 14 juni 2011

4/5/2017

Achtergronden / toetshandboek Toetsconstructie Toetssyllabus Inhoudsopgave Achtergronden / toetshandboek Toetsconstructie Toetssyllabus Transparantie en kwaliteit Planning Beheerorganisatie Apr-17

Achtergronden Pretest resultaten – zie nieuwsflits Lobo Proces: KennisbasisToetshandboekItemsToets Toetshandboek: Toetsyllabus: is bedoeld voor docenten en studenten en beschrijft de inhoud van de toetsing van de kennisbasis en de wijze waarop er getoetst gaat worden. Handleiding voor de item- en toetsconstructie: hierin is de constructieopdracht beschreven en zijn gedetailleerde richtlijnen voor de constructie opgenomen. Bestemd voor de redactiecommissie. Toetsverantwoordingsdocument: de basis voor de beoordelingsanalyse van de toets. Bestemd voor de kwaliteitscommissie. Apr-17

Per (sub)domein per leerdoel itemdatabase opbouwen Kennisbasis Leerdoelen Handboek ok Toetsmatrijs Items Testen Revisie Rapportage updaten Item database 4/5/2017

De toetssyllabus beschrijft de volgende onderdelen: Het doel van de toets De inhoud van de toets en de toetsmatrijs De vorm van de toets De beoordeling: scoring en cesuur De uitslag Herkansing Inzageregeling De afname De specificatietabel geeft feitelijk een beknopt overzicht van hoe de toets er uit moet zien om aan alle leerdoelen te beantwoorden. Apr-17

Voorbeeld van de “500 matrijs” Apr-17

Natuurkunde matrijs template 4/5/2017

Transparant Bij een transparante toets weten studenten voorafgaande aan de toets hoe en waarop zij beoordeeld worden. Dit moet daarom duidelijk van te voren aan studenten gecommuniceerd worden. De redactie stelt samen met de opleidingen vast hoe de stof wordt getoetst en beoordeeld. Deze informatie wordt vervolgens aan de studenten gecommuniceerd via studiegidsen en andere bronnen. Transparant toetsen betekent ondermeer dat studenten bekend zijn met de te beheersen stof en vaardigheden, waar mogelijk meerdere voorbeelden van (oude) toetsen met uitwerkingen kunnen inzien en weten op welke wijze de cesuur (voldoende/onvoldoende) wordt vastgesteld. Apr-17

Betrouwbaarheid(1) Betrouwbaarheid is de mate waarin een toets consistent meet. Iedere toets kent in principe foutenbronnen die de toetsuitslag beïnvloeden. Het is zaak deze foutenbronnen zoveel mogelijk onder controle te houden om een adequaat oordeel uit te kunnen spreken. De betrouwbaarheid van een toets hangt af van de formulering van de vragen of opdrachten, gewenst zijn vragen die niet voor onbedoelde interpretaties vatbaar zijn specifieke vragen, die alleen goed te beantwoorden zijn door iemand die de stof beheerst toetslengte (het aantal vragen waaruit de toets bestaat moet voldoende zijn om toevalstreffers te beperken) beoordelingscriteria en de beoordelingsmethode, beide moeten van te voren zijn bepaald mate van objectiviteit bij de beoordeling, dit betreft de verdedigbaarheid van het oordeel consistentie in de beoordelingen Apr-17

Validiteit(1) Validiteit is een belangrijke kwaliteitseis voor een toets (dekt de toets de leerdoelen), aangezien de opleiding aan de hand van beoordelingsgegevens uitspraken doet over de resultaten en het toekomstig functioneren van de studenten. Valide toetsen rechtvaardigen de uitspraak dat de opleidingen meten of studenten de eindtermen ook daadwerkelijk verworven hebben. Bij validiteit speelt: a. de inhoud van de vragen (gaan de vragen over de leerdoelen), b. het gewenste niveau van de vragen (de moeilijkheidsgraad) en c. het aantal vragen per onderwerp een rol. Een hulpmiddel om de validiteit van een toets te waarborgen is een specificatietabel of toetsmatrijs. Apr-17

Planning Eerste concept toetssyllabus en handleiding voor de item- en toetsconstructie begin juli 2011. Eerste concept toetsverantwoordingsdocument september 2011. Definitieve documenten worden in het najaar voorgelegd aan de vakcommissies. Revisieplan itemproductie begin juli 2011 In cursusjaar 2011-2012 testen en pilots. Oplevering goedgekeurde items (1000) in augustus 2012. Apr-17

Toetsenbank Lerarenopleidingen Vakcommissie + Kritische vrienden Beheerorganisatie Toetsenbank Lerarenopleidingen Vakcommissie + Kritische vrienden Redactiecommissies Kwaliteitscommissie Functioneel beheerder  Bureau stichting toetsenbank Bestuur 4/5/2017