Van begrijpen naar begeleiden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Samenspel Nieuw Vennep
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Heb het goed hou het goed Corrie Blijdorp De Driehoek
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
AUTISME EN GELOOF 2 oktober 2012 Linschoten.
Leerroute Gabrielschool. Module HGW bijeenkomst 1: 12 februari 2009
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
hoe autismevriendelijk ben ik
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Autismespectrumstoornissen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
‘Autismespectrumstoornissen’
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Werken aan zorg Thema autisme.
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
Hoe ga ik er in de les mee om?
Hoe ga ik er in de les mee om?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
autisme Triade van stoornissen: Stoornis in de sociale omgang
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ik heb iets van autisme of zo
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Autisme in de dagelijkse praktijk
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Is de vereniging auti-proof?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Autisme en werken werkt Workshop autisme Hanneke Braber Janine van Loenen IJsseloevers & Veluwe.
Gespreksvaardigheden
Patiënten kunnen artsen beter
Aanpak problematisch gedrag
Het syndroom van Asperger
Communicatie en dementie
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Onderwijs aan kinderen met aan autisme verwante stoornissen
voor familie en vrienden van
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Methodiek: Plancyclus
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Communicatie & Relatie
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Psychiatrische intensieve behandeling voor autisme of Het PIBA-model Embregts P. en Nieuwenhuijzen M. (2008) Boek: Begeleiding van kinderen en jongeren.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Colette de Bruin Bron: Geef me de 5 Colette de Bruin Bron:
Hand-Out.
© UNIEK IN DE KLAS.
Contact maken en contact houden
Urotherapie bij gedrags-/ontwikkelingsstoornissen
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Van begrijpen naar begeleiden Autisme Van begrijpen naar begeleiden

Autisme? - Autisme is een stoornis, een beperking, die de manier beïnvloedt waarop een kind met de mensen om zich heen communiceert en relaties aangaat. - Autisme is onzichtbaar - Autisme heb je levenslang.

Andere benamingen: Er zijn meerdere verschijningsvormen: autisme, syndroom van Asperger, PDD-nos Variërend van ernstig tot mild Op onze school: Kinderen met PDD-nos= Pervasieve ontwikkelingsstoornis- niet anderszins omschreven ( ned. vertaling) Pervasief=alles doordringend, beïnvloedt alle ontwikkelingsgebieden

wat is Autisme? De diagnose Autisme is gebaseerd op gedragskenmerken, die de persoon laat zien: en die al voor het 3e levensjaar aanwezig zijn. Beperkingen in de sociale interactie Beperkingen in de sociale communicatie Beperkingen in verbeelding

Wat is autisme? De manier, waarop deze beperkingen/kenmerken zich uiten verschillen van mens tot mens. Videofragment uit : InsideAut Genoemde beperkingen gaan altijd vergezeld van repetitieve stereotype activiteiten.

Hoe uit Autisme zich: beperking in de sociale communicatie Het niet begrijpen van verbale en non-verbale communicatie. Het spreken “tegen” iemand i.p.v. met iemand Moeilijk om gedachten, gevoelens te uiten Begrijpen van gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal Taal wordt letterlijk gebruikt en begrepen Spraak kan overdreven formeel zijn Echolalie Communicatie/taalproblemen variëren van individu tot individu

Hoe uit Autisme zich? Beperking in de sociale interacties Benaderen van andere mensen op een eigenaardige, onaangepaste manier Soms formeel, stijf contact Zwakte in het oppakken van sociale informatie Zwakte in het inleven in de ander Onvoldoende kunnen inleven/invoelen in hoe de ander zich voelt Teamsport is moeilijk vanwege samenwerken/samenspelen en onvoorspelbaarheid Kortom: problemen met afstemmen op de ander

Hoe uit autisme zich? Beperking in verbeelding Fascinaties (treinen, dinosaurussen…..) In het speelgedrag van jonge kinderen geen doe-alsof spelletjes ( geen symbolisch spel). weinig fantasierijk spel, meer repetitief/star Tendens om de aandacht te richten op ondergeschikte details in de omgeving i.p.v. op het begrijpen van de betekenis

Zus van Einstein voorlichtingsfilm over autisme Gaat over: Kinderen met autisme zijn anders. Kinderen met autisme hebben beperkingen en mogelijkheden Hoe ervaren kinderen met autisme hun autisme?

Wat zie je? Soms merk je dat kinderen met autisme iets niet goed begrijpen, zelfs als het om dingen gaat die heel gewoon en gemakkelijk lijken Starre gedrags- en reactiepatronen ( dwangmatig en koppig) Geen onwil, maar onmacht, onvermogen Weinig oogcontact Te sterk of te weinig reageren op zintuiglijke prikkels Weinig geïnteresseerd in nieuwe vaardigheden/kennis

Eigenheid Let wel: Alles is mogelijk, er is geen vaste verschijningsvorm voor autisme iedereen is anders

Begeleiden Visuele ondersteuning. Dat wat je zegt dient ondersteund te worden met visuele informatie ( pictogrammen, woorden, plaatjes enz.) Structuur bieden. Verander niet zomaar dingen. Ben consequent Verwacht geen reactie op non-verbale signalen Gebruik geen figuurlijk taalgebruik ( “grapjes”, geen “dubbele bodem”)

Begeleiden Motivatie: Probeer aan te sluiten bij de specifieke interesses. Werk met beloningen ( i.v.m. de niet aanwezige intrinsieke motivatie) Veranderingen: Voer deze stap voor stap door. Bereid het goed voor Gedrag: Hanteer de regels duidelijk en consequent. Gebruik geen emoties bij correctie

Begeleiden Blijf niet hameren op het leren aanvoelen van sociale situaties,maar investeer in het cognitief aanleren Houd afstand, vermijd “waarom” en “gevoels”vragen Maak de omgeving van het kind overzichtelijk Leer het kind gedrag aan en maak afspraken over houding en gedrag t.o.v. anderen Ben voorspelbaar door consequent te zijn, bespreek (nieuwe) situaties vooraf,reageer onmiddellijk en steeds hetzelfde

vuistregels Communiceer duidelijk en eenduidig Maak iets niet moeilijker dan het is Communiceer één ding tegelijk Maak concreet wat abstract is: maak van gesproken taal getekende taal Blijf zakelijk, geen emoties gebruiken Controleer of het kind je heeft gehoord en je boodschap begrijpt Begeleid het kind met autisme met “warmte”, begrip Formuleer gewenst gedrag, m.a.w. geef concreet aan wat de bedoeling is

Drona en ik film over een autistische hindostaanse jongen Drona Tot slot: Arjun en zijn broertje Drona Een liefdevol dubbelportret van twee jongetjes: Arjun en Drona