Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Groen Proeven doet ook aan PDCA Lessen geleerd van monitoring van 36 pilots.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Social media in het MBO Vraagstuk:
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
H. * Ervaring uit het verleden * Gedrag van sommige hulpverleners: vanuit onwetendheid * Goede begeleiding: hulpverleners hierbij helpen.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Evaluatie van mentorprojecten
een didactiek voor opleiden op school
Door H. Prinsen en K.J. Terpstra.  Signaleren en herkennen  Ik zie, ik zie wat jij ook ziet  Signaleringsinstrumenten  De rol en de systematiek van.
feedback als leidend principe
Zelfsturing en executieve functies.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Portfolio en betekenisvol leren
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
De rol van de tutor: meer dan lesgeven alleen?!
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Leren met meer effect I en II
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
Leren leren…..en het materiaal?
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Autonomie in de derde graad
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Instrumentarium voor het meten van outcomes
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Datum: 11 november 2004 Auteur: Cees van Diest “2 x P D P” Welkom.
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Nootzaak! De praktijkkennis van vakleerkrachten muziek in het basisonderwijs betreffende het ontwerpen en het uitvoeren van een curriculum voor ‘noten.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Sociaal leren in een leernetwerk
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Masterclass Opbrengstgericht Werken Liesbeth van Beijsterveldt en Willem de Vos PO-Raad – Woensdag 9 december.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
DE SCHALM EINDTOETS BASISONDERWIJS ADVISERING VO.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Onderzoeklijn in de opleiding Studiedag Interactum
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
EXPERIENCES OF NURSES WORKING AT A STROKE UNIT ON THE TAILORED IMPLEMENTATION OF AN EVIDENCE-BASED GUIDELINE; A QUALITATIVE PROCESS EVALUATION Door Eline.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd!
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
9/17/2016 Werksessie 3 Hoe meet je resultaten? Twee meter geluk Hoe meet je effecten? Martijn Bool / Hanneke Mateman Regiobijeenkomsten MOgroep najaar.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Disclosure belangen NHG spreker
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Persoonsgerichte zorg
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
De Wever Zorg Innovatie Centra
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
PERSPECTIEF LEERLING op EVALUATIE
Masterclass voor lerarenopleiders
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Portfolio, Logboek en Casus
José Hermanussen, Ronald Stevens, Jorrick Beckers
Transcript van de presentatie:

Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek Emmy Vrieling

Zelfgestuurd leren Zelfgestuurd leren is een doelgericht proces, waarbij studenten vanuit een voordenkfase hun eigen leren monitoren, controleren, evalueren en bijstellen in een cyclisch proces.

Doelen Ondersteunen van lerarenopleiders en leerkrachten primair onderwijs bij de implementatie van zelfgestuurde leermogelijkheden op de werkplek Onderzoeken van effecten van leeromgevingen met verhoogde zelfgestuurde leermogelijkheden op de studiemotivatie en stage-prestaties van pabostudenten

Opleiden in School Participanten Pabostudenten, 236 in EG - 149 in CG (eerste- t/m vierdejaars) 12 pabodocenten, 45 leerkrachten basisonderwijs, 2 onderzoekers (co-creatie) Ontwikkelgroep Veldcontactdagen Inbedding ZGL binnen intervisie

Diagnostisch instrument Afgestemd op de werkplek en ingekort: 5 schalen: Planning (.756) Monitoren (.688) Zone van de naaste ontwikkeling (.625) Coachen/beoordelen (.878) Samenwerking (.841)

Effecten op studiemotivatie en stage-prestaties, design Mixed methods: Kwantitatief (correlatie, regressie, T-toetsen): VZL-W Vragenlijst motivatie (.676 - .870) Stage-prestaties Kwalitatief: Intervisiegesprekken + reflecties Focusgroep en interviews studenten Vragenlijst voortgang begeleiders

Zelfgestuurde leermogelijkheden, studiemotivatie en stage-prestaties Studenten in de experimentele groep ontvangen significant meer mogelijkheden tot zelfsturing dan in de controlegroep (samenwerkend leren – peer feedback – studentsturing) Positieve relatie tussen zelfgestuurde leermogelijkheden en motivatie, significant voor “zelfvertrouwen” Geen significante verschillen tussen stage-prestaties van studenten in de experimentele en controlegroep

Zelfgestuurde leermogelijkheden, vervolgonderzoek Verdieping gesprek Instrument reflectiekwaliteit Belang scaffolding (modelleren)

Contactgegevens https://sites.google.com/site/emmyvrieling/