Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek Emmy Vrieling
Zelfgestuurd leren Zelfgestuurd leren is een doelgericht proces, waarbij studenten vanuit een voordenkfase hun eigen leren monitoren, controleren, evalueren en bijstellen in een cyclisch proces.
Doelen Ondersteunen van lerarenopleiders en leerkrachten primair onderwijs bij de implementatie van zelfgestuurde leermogelijkheden op de werkplek Onderzoeken van effecten van leeromgevingen met verhoogde zelfgestuurde leermogelijkheden op de studiemotivatie en stage-prestaties van pabostudenten
Opleiden in School Participanten Pabostudenten, 236 in EG - 149 in CG (eerste- t/m vierdejaars) 12 pabodocenten, 45 leerkrachten basisonderwijs, 2 onderzoekers (co-creatie) Ontwikkelgroep Veldcontactdagen Inbedding ZGL binnen intervisie
Diagnostisch instrument Afgestemd op de werkplek en ingekort: 5 schalen: Planning (.756) Monitoren (.688) Zone van de naaste ontwikkeling (.625) Coachen/beoordelen (.878) Samenwerking (.841)
Effecten op studiemotivatie en stage-prestaties, design Mixed methods: Kwantitatief (correlatie, regressie, T-toetsen): VZL-W Vragenlijst motivatie (.676 - .870) Stage-prestaties Kwalitatief: Intervisiegesprekken + reflecties Focusgroep en interviews studenten Vragenlijst voortgang begeleiders
Zelfgestuurde leermogelijkheden, studiemotivatie en stage-prestaties Studenten in de experimentele groep ontvangen significant meer mogelijkheden tot zelfsturing dan in de controlegroep (samenwerkend leren – peer feedback – studentsturing) Positieve relatie tussen zelfgestuurde leermogelijkheden en motivatie, significant voor “zelfvertrouwen” Geen significante verschillen tussen stage-prestaties van studenten in de experimentele en controlegroep
Zelfgestuurde leermogelijkheden, vervolgonderzoek Verdieping gesprek Instrument reflectiekwaliteit Belang scaffolding (modelleren)
Contactgegevens https://sites.google.com/site/emmyvrieling/