Leergemeenschappen en collectief leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Welkom Afdeling Zorg KBO 29 augustus Aanleiding • Rapport ledenonderzoek KBO Loon op Zand • Vraag om coördinatie en meer samenhang • Toekomstige.
Laat vernieuwing groeien
EMEG lijst: opdracht 12.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Goede samenwerking: vrijwilligers en beroepskrachten
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Workshop E-thema’s met TPACK en Bloom Verkennen en ontwikkelen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
ir Willum Cornelissen & ir. Harry vd Kallen Betweter of Calculator?
PRODUCTIEPROCESSEN MET MEER EINDPRODUCTEN
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Media en creativiteit module 2 Identiteit
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.
Welbewust kantelen op de Paulusschool
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Leren van lerarenopleiders
Oefening per vakgroep  Stap 1 Kies tenminste één element uit de stam en één element uit een context uit het overzichtsblad van de nieuwe VOET. Noteer.
Deel 5 concept Huiswerk Vanuit gekregen visionboard een concept uitwerken. Conceptpresentatie maken = 3 x slides of op papier 50/65.
Wie beslist wat? 10 9 Wie beslist wat?
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Legrand Nederland: - onderdeel van Legrand Group - producten en systemen voor elektrotechnische laagspanningsinstallaties en datanetwerken - ca. 150 medewerkers.
Collectief leren in schoolteams
Sollicitatietraining
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Context switching Chanel Mepschen Informatica 5Fvwo.
Prokkelen. Voorstellen Prokkelambassadeurs Marjan Faber Thea Nicolai.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Presentaties van het werk tot nu toe Tijdschrift Film Online product.
Een grote wereld voeden Hoe kan dat?. Problemen Ongelijkheid tussen Westerse wereld en Derde wereld Overmatig verbruik van vers water Voedselverspilling.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Deel B, les 2 Agenda  Aan- en afwezigen  Actualiteit  Sociaal kapitaal  Pedagogische civil society  Huiswerk en de wijk in.
Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Deel 1 Oriëntatie op het starten van een onderneming Oriëntatie op ondernemerschap Hoofdstuk 1 Wat voor ondernemer ben ik?
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
13. Meer professionele ruimte voor leraren. Werksessie NRO-congres ‘samen op expeditie’, 3 november
Welkom bij Woordenweb Online schooltaalwoorden leren op Woordenweb.
KINDERMISHANDELING Jaarlijks worden worden er kinderen mishandeld in Nederland. Dat zijn er heel veel en het kan zomaar zo zijn dat dit iemand.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Hoofdstuk 11 Het ordenen van financiële feiten door Jan Jonker en Wouter van Straaten.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Mondzorg - persoonsgericht
Het ongemak van autonomie
Niet alle goederen zijn hetzelfde.
Een krachtige leeromgeving
Lesbrief Markt en overheid
Expertteam Eigenbouw Ditty Blom
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Ouders en school samen Maart 2016
De didactiek van ontwerpen
Geloof dat bij mij past. De quiz!
PROCES & ONTWERP les 2: ideevorming Diede de Loor.
Spel en beweging in het onderwijs
gesprekstechnieken Les 2
Website maken Jente van der Mei.
Voorkennis Wiskunde Les 11 Hoofdstuk 5: §5.3 en §5.4.
Sprank 3D Sprank Sprankelend naar 2020 Omgeving Samenwerking Met wie
Transcript van de presentatie:

Leergemeenschappen en collectief leren Marjan Vermeulen Jos Castelijns 2007

Leergemeenschappen? In welke context vindt het leren plaats? Wat is gemeenschappelijk? Hoe wordt geleerd? Hoe ontstaan leergemeenschappen? Welke functie hebben ze? Voor wie zijn de opbrengsten? context: kan professioneel zijn of niet-professioneel: in deze workshop bedoelen we een professionele context Wat is gemeenschappelijk? Het gaat om een leergemeenschap: dat betekent dat het leerproces gemeenschappelijk is; of is een groep waarin niet samen geleerd wordt maar waar de samenwerking wel tot een gemeenschappelijke opbrengst leidt ook een leergemeenschap? Wij vinden van niet, maar je zou erover kunnen discussiëren. Misschien is de opbrengst ook gemeenschappelijk, maar dat hoeft niet. Hoe wordt geleerd?: verwerven van kennis (vaardigheden, competenties) of creëren van kennis? Beide zijn mogelijk. Hoe ontstaan ze? Spontaan of georganiseerd? In professionele context meestal georganiseerd, hoewel… Welke functie hebben ze? Gaat het de groep uiteindelijk om de opbrengst? Of om het proces zelf? Voor wie zijn de opbrengsten: voor individuele leden of voor de gemeenschap als geheel?

Soorten leergemeenschappen Door combinatie van twee dimensies (functie en opbrengst) kunnen we 4 typen leergemeenschappen onderscheiden Elk van deze typen gaan we hieronder toelichten We gebruiken ter verheldering een metafoor uit een niet-professionele context

1. De therapiegroep Functie = product Opbrengst = individueel Professionele variant: Intervisiegroep De therapiegroep heeft een productgerichte functie. Het gaat de cliënten niet zozeer om het (gezellig) samen zijn en met elkaar keuvelen maar om een opbrengst: nieuwe kennis of inzichten die hen psychisch gezond doen worden. De beoogde opbrengst (kennis die je psychisch weer in balans brengt) is individuele kennis. Hoewel ze een groep vormen gaat het de individuele cliënten er niet om dat de hele groep psychisch gezond wordt, maar om dat wat de therapie voor hen individueel oplevert. De professionele equivalent van de therapiegroep is de intervisiegroep: individuele leden ervaren in hun professionele praktijk een probleem. Dat brengen zij in ter bespreking in een intervisiegroep. De intervisie is succesvol als na verloop van tijd de inbrenger tot nieuwe inzichten komt waardoor hij/zij haar ingebrachte probleem kan oplossen, dan wel adequater kan formuleren. Dit is een individuele opbrengst voor de inbrenger.

2. Het orkest Functie = product Opbrengst = collectief Professionele variant: Onderzoeksteam Ook het orkest heeft een productgerichte functie. Het gaat hen niet zozeer om het (gezellig) samen zijn en met elkaar musiceren (hoewel dat ook belangrijk kan zijn) maar om een opbrengst: nieuwe kennis (of vaardigheden) ontwikkelen: je beheerst het geoefende stuk (bijvoorbeeld de 9e symfonie van Beethoven) zodanig dat je het voor een groot publiek kunt spelen. De beoogde opbrengst (musikale kenis/vaardigheden) is te beschouwen als collectieve kennis. Het gaat er uiteindelijk om dat je als groep zover komt dat je het muziektheater het geoefende stuk ten gehore kunt brengen. Met individuele opbrengsten ben je er niet. De professionele equivalent van het orkest is het schoolteam dat collectief onderzoek doet naar een bepaald aspect van de eigen praktijk met het doel de praktijk te verbeteren. Het onderzoek is succesvol als de groep tot nieuwe kennis (inzichten, vaardigheden) komt op basis waarvan de praktijk verbeterd wordt. Dit is een collectieve opbrengst.

3. Gamers Functie = proces Opbrengst = individueel Professionele variant: Interessegroep De Gamers vormen een procesgerichte leergemeenschap. Het gaat hen in de eerste plaats om het samen gamen, niet meer en niet minder. Het gaat hen niet om een bepaalde opbrengst. Toch kan een LAN-kamp gamers wel degelijk nieuwe kennis en vaardigheden opleveren, hoewel het hen in eerste instantie daar niet om te doen was. Deze nieuwe kennis en vaardigheden vormen een individuele opbrengst. Ondanks de procesgerichtheid levert het gamen de gamers impliciet iets op: kennis/vaardigheden waardoor ze nog beter kunnen gamen. Deze kennis is individuele handelingskennis. De professionele equivalent van de Gamers is de interessegroep: individuele professionals zoeken collega’s op die dezelfde professionele interesse hebben (bijvoorbeeld vakdocenten economie). Van tijd tot tijd zoeken ze elkaar op tijdens ‘toogdagen’; het zijn bijeenkomsten met een hoog reünieghalte. Daar doen ze weliswaar kennis op maar het gaat hen toch vooral om het gezellig weerzien met collega’s en het samen praten over je gemeenschappelijke passie. Hoewel de leden van de dergelijke groepen wel een interesse delen, verschilt de context waarin zij werkzaam zijn. De opgedane kennis nemen zij mee terug naar hun eigen context: het is individuele kennis.

4. Straatvoetballers Functie: proces Opbrengst = collectief Professionele variant: Teambuilders Ook de Straatvoetballers vormen een procesgerichte leergemeenschap. Het gaat hen in de eerste plaats om het samen spelen, niet om een bepaald doel te bereiken. Door het samen bezig zijn creëren de straatvoetballers impliciet nieuwe kennis (kennis die hen in staat stelt beter als groep te functioneren). Ze leren tacieken en spelpatronen, zoals een-tweetjes opzetten en flexibel omschakelen van aanval naar verdediging. Dit kun je collectieve handelingskennis noemen. De professionele equivalent van de Straatvoetballers zijn de Teambuilders. Ook Teambuilders gaat het in eerste instantie niet om de opbrengst maar om samenwerking en groepssfeer. Toch kan een survivalweekend een dergelijke groep nieuwe impliciete kennis opleveren: je leert op wie je kunt vertrouwen, wie goed met elkaar kunnen opschieten, wat ieders sterke en zwakke kanten zijn. Dergelijke kennis is collectieve kennis die de groep, eenmaal weer terug op kantoor, gebruikt waardoor de onderlinge samenwerking en communicatie verbeteren.

Een eigen metafoor Kies een professionele leergemeenschap die je goed kent. Bedenk hiervoor een niet-professionele metafoor. Waar past de metafoor in het schema en waarom? Waar gaat de metafoor mank? De opdracht luidt: vorm tweetallen. Kies een professionele leergemeenschap die je goed kent (bijvoorbeeld je maakt er zelf deel van uit, je hebt erover gepresenteerd, of je kent ‘m van nabij) Bedenk er samen een niet-professionele voor. Bedenk samen waar deze metafoor in het schema past en waarom (functie en opbrengst als kenmerken) Ga ook na waar de metafoor mank gaat. Als voor de eerste de vragen zijn beantwoord, procedure herhalen voor de tweede.