Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Differentiatie in de klas
Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
De rol van evaluatie bij het ontwerpen van digitale leeromgevingen Inleiding VOR divisie ICT ‘ICT en competentie gericht onderwijs’ Ellen van den Berg.
BattleBots The school battle.
Sanne Tromp Ton van der Valk
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
Langs Pieken en Dalen. Ervaringen met onderzoek in school Ditte Lockhorst (IVLOS en Oberon)
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
HAN Faculteit Educatie.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Docentontwerpteams en self-efficacy
(G)een kwestie van knippen en plakken?
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
NLT modules en excellentiebevordering
Voortgangsgesprek fase 1
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Geïntegreerde schoolverbetering
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
WELKOM VAKDIACTIEK PEDAGOGIEK 1.1
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Aantekening Onderzoek & Ontwerpen ECENT-vakvernieuwingsconferentie 12 mei 2011 Jan van der Veen en Marieke Rinket
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Differentiatie en excellentie: een onmisbaar onderwerp in de lerarenopleiding? Werkgroep voor de ECENTconferentie ‘het bèta-mozaïek’ 20 mei2014 Ton van.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Een quick start naar leergemeenschappen Bart Ormel, Fer Coenders Ecentconferentie 16 mei 2012.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Vermelding onderdeel organisatie June 3, Ontwerpen onderwijzen NVON publicatie: Onderzoeken en ontwerpen met 4-14 Ineke Frederik Wim Sonneveld,
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Pré-NLT-module 3D-printen
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Product van TU Delft, SEC
Les 4: Observeren Les 4:
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Product van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Een krachtige leeromgeving voor docenten over samenwerking tussen vakken Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en Ineke Frederik (TULO,Technische Universiteit Delft)

Overzicht Inleiding Krachtige leeromgeving Vormgeving discourse community LOBO project en activiteiten Resultaten Kritische factoren voor succes Aanbevelingen

Inleiding Inhoudelijke vernieuwingen VO vereisen professionalisering van docenten O.a. samenwerking tussen vaksecties Problemen rond ‘ownership’ vereisen alternatief voor ‘nascholing’ Leergemeenschap van docenten en opleiders: discourse community (Putnam and Borko 1997) Wat zijn kritische factoren voor discourse community’ als krachtige leeromgeving?

Krachtige leeromge-ving voor docenten Algemeen (Engelen& Bergen. 2002): Inbedding in schoolcontext Actieve deelname en ‘ownership’ Ervaringen van docenten als uitgangspunt voor aanbieden theorie Experimenteren in de les Vakspecifieke component Onderwerp uit context schoolvak Aandacht voor vakinhoudelijke interacties in de klas

Hoe een discourse community vorm te geven? Gelijkwaardigheid van deelnemers: Eigen rol en verantwoordelijkheid Inbreng van specifieke expertise Gezamenlijke agenda: Inhoud Vormgeving bijeenkomsten Terughoudende begeleiding aansluitend bij opvattingen docenten Congruentie principe (Korthagen 2001)

Rol schoolleiding Deelname als beloning voor docenten Begin bij sterkste docenten Bewaak procedure, niet inhoud Ook schoolinterne professionaliseerders Geef reden om te veranderen, bijv. vernieuw curriculum (Westhof 2001)

LOBO-project Leerlijn Onderzoekende houding Bèta-vakken Onderbouw Samenwerking Universiteit en Koningin Wilhelmina College (Culemborg) Discourse community van β-docenten en opleiders/vakdidactici Doelstellingen: onderwijzen tot ozh en samenwerking Werkwijze: ontwerpen, geven, evalueren β -lessen over gemeenschappelijk onderwerp

Inrichting van LOBO Vervolg op eerder project: behoefte van docenten Startvergadering: overeenstemming over doel (onderzoekende houding; samenwerking) en werkwijze Docenten kregen tijd Een docent als coördinator: afstemming tussen project en SL Planning in schoolkalender

LOBO-activiteiten 1 Sessie 1: onderzoekende houding? Resultaat: 3 aspecten: nieuwsgierigheid, kritische houding en communicativiteit Naar leerlijn ozh Gezamenlijke lessen in klas 1, 2 en 3 Sessie 2: lesmateriaal maken; lessen planning Overleg over lesmateriaal tussen docenten en vakdidactici: Welk ozh aspect Hoe uitgewerkt Manier van lesgeven in de klas (o.a. co-teaching)

LOBO-activiteiten 2 Uitproberen in de klas 1e klas: wi, bio, tech: constructies: co-teaching 2e klas: nask, tech: project ‘water’: één project in twee vakken 3e klas: na, sk, verzorg.: voedingswaarde pinda’s: afgestemde lessen; elkaar in de klas observeren Natk.: verbrandingswaarde van pinda’s Sk: vetextractie uit pinda’s Verzorging: pinda’s en cholesterol Observaties en opnamen in de klas Met elkaar nabespreken

LOBO-activiteiten - 3 Evaluatiesessie Interview met docenten Rapportage Intervisie: video bekijken Interview met docenten Interviews met leerlingen

Databronnen voor onderzoek Niveau 1 2 3 4 Vragenlijsten x Protocollen LOBO Lesprotocollen docentinterviews Ll interviews

Resultaten School (= docenten, schoolleiding) enthousiast School heeft geleerd over: Samenwerking Onderzoekende houding Gedrag van de school is veranderd: Meer open opdrachten Er was een effect op leerlingen

Kritische factoren 1 Docenten noemen kritische factoren voor het succes: Samen met β-docenten Begeleiding (“vakdidacticus spreekt de taal van de docenten”) Doelen: “niet extern opgelegd”; werken aan ozh Zelf lesmateriaal maken en lessen geven

Kritische factoren 2 Wij zien als kritische factoren: Veel samen met de school gedaan Startsessie: overeenstemming over doelen en werkwijze De coördinator – inbedding in schoolcontext Medewerking van de schoolleiding

Conclusies en aanbevelingen Discourse community van docenten en opleiders is een krachtige leeromgeving voor beiden Ownership ligt bij de deelnemers Een jaar is te kort voor de gewenste vergaande resultaten Aanbevelingen: Discourse community ook op andere scholen, met andere lerarenopleidingen en andere vak-combinaties Hoe minder tijdsintensief te maken? Lange termijn effecten onderzoeken