Academische lerarenopleiding UGent

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Reflectievaardigheden en instrumenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Formatief - summatief evalueren
Verantwoordelijke Leni.
Mentorendag 28 oktober 2009.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
Informatieavond 8 september 2009 Specifieke lerarenopleiding (slo) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
Informatieavond 13 september 2010 Specifieke Lerarenopleiding (SLO) Prof. dr. Antonia Aelterman Voorzitter opleidingscommissie pag. 1.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het opleidingsprofiel:
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
digitaal portfolio en toetsing op de HAN
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Evaluatie Leerlijnen.
Workshop evalueren Dcp
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bachelor Medische Hulpverlening
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Masterclass voor lerarenopleiders
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Transcript van de presentatie:

Academische lerarenopleiding UGent Leergemeenschappen binnen portfoliocontext, een uitdaging? Academische lerarenopleiding UGent Reine De Rudder (reine.derudder@ugent.be) Promotor: Prof. Dr. Antonia Aelterman

Inhoud Alternatief leertraject e-Portfolioconcept Analyse Toekomstperspectief Virtuele leergemeenschappen

1. ALTERNATIEF LEERTRAJECT

Doelstellingen en doelgroep Centrale doelstellingen Alternatief leertraject voor student-leraren Afstemming op individuele leerbehoeften Professionele groei staat centraal Leren los van plaats en tijd d.m.v. e-portfolio en ELO Doelgroep Studenten werkzaam in het onderwijs (= LIO’s) 2de en 3de graad SO Professionele bacheloropleiding CVO Tenminste 30% van een FTE en min. tot de Paasvakantie

Portfolioproject Looptijd Strategische keuzes 2004-2006 2006-2007 Opstart en optimalisering Algemene vakken 2006-2007 Alle vakken Testcase nieuwe decreet LO Strategische keuzes Één projectmedewerker Teamvergaderingen Portfolio is onderdeel takenpakket lesgevers

Competentiegerichte en sociaalconstructivistische invalshoek Professionele groei Basiscompetenties LSO – groep 2 10 functionele gehelen (vaardigheden en deelvaardigheden) 10 overkoepelende attitudes Rode draad van portfolio Eigen sterktes en zwaktes in beeld brengen Vorderingen aantonen: initiatieven aangeven om te ‘groeien’ in leraarschap Onderwijspraktijk als reële leercontext Focus op actief, ervaringsgericht, probleemgestuurd en collegiaal leren Grote verantwoordelijkheid in eigen leerproces Reflectie is een grondhouding

2. e-PORTFOLIOCONCEPT

e-Aspect Open Source Digitale Leeromgeving (Dokeos): portfoliosite Gesloten cursus Iedere student: afgeschermde portfolio-, documenten-, en discussieruimte Centrale documentenruimte Discussiefora Links, ad valvas, aankondigingen e-Portfolio Ontwikkelingsgerichte of procesfunctie Assessmentfunctie  Begeleidings- én beoordelingsinstrument Showcase- of productfunctie

Opbouw e-portfolio Referentiekader Sterkte/zwakteanalyse Introductietekst CV Situering op micro-meso-macroniveau Onderwijsopvattingen/praktijktheorie Sterkte/zwakteanalyse Beginevaluatie Actieplan (leerdoel-leerweg-good practice met bewijsmateriaal) Slotreflectie Intervisieopdrachten Gefaseerd logboek Opdracht per opleidingsonderdeel

Begeleiding Op school Door opleiding Door medestudenten Mentor fungeert als coach 3 x klasbezoek met verslag Comments worden verwerkt in portfolio Door opleiding Informatiesessie en begeleidingssessies Technische basistraining Permanente feedback van begeleiders Tussentijdse begeleidingsgesprekken in januari Klasbezoeken Door medestudenten Informele collegiale consultatie Intervisieopdrachten

Beoordeling algemene vakken Vijf basiscriteria Inpassing theorie Diepgang Coherentie Kritische reflectie Creativiteit Specifieke criteria per onderdeel Evaluatiegesprek (juni) 2 beoordelaars lezen portfolio (vast beoordelingsschema) 1 beoordelaar voert het gesprek Toelichting zelfevaluatie Toekenning eindscore portfolio

Beoordeling vakdidactiek Zes basiscriteria Idem algemene vakken Integratie vakdidactische inhouden en inzichten Specifieke criteria per onderdeel Eindevaluatie (juni) Beschouwingen mentor Zelfevaluatie student Eindevaluatie docent en praktijkbegeleiders Eindgesprek met één of twee beoordelaars

3. ANALYSE

Meerwaarden Online bevraging + focusgesprek studenten 2004-2005 en 2005-2006 + bundeling ervaringen begeleiders Meerwaarden Plaats- en tijdsonafhankelijk en spreiding studielast Zinvolle koppeling theorie-praktijk Authentiek leren Beter leerresultaat Gerichter begeleiding Actieve bewustwording basiscompetenties Ontwikkeling praktijkkennis Kritische reflecties Collegiaal leren Attitude levenslang leren

Toekomstige uitdaging! Knelpunten Arbeidsintensieve karakter Technisch gebruik portfolio-instrument Te weinig zicht op concrete onderwijsgedrag Te weinig afstemming school-lerarenopleiding Toekomstige uitdaging!

4. TOEKOMSTPERSPECTIEF een antwoord op het nieuwe decreet betreffende de lerarenopleidingen in Vlaanderen

Introductie LIO’s Uitgangspunten decreet Partnerschap tussen de lerarenopleiding en afnemende veld Versteviging praktijkcomponent Begeleiding door mentor op school Ondersteuning vanuit opleiding Assessment op het einde van het leertraject Uitdagingen binnen portfoliocontext LIO Lerarenopleider(s) Mentor(en) Werkplek-leren Leergemeenschappen binnen LIO-school Leergemeenschappen schooloverstijgend Tussen LIO’s

5. VIRTUELE LEERGEMEENSCHAPPEN

Basisprincipes Hoe? Leren op de werkplek Reële werksituatie als leeromgeving Werkelijke problemen als leerobject Samenwerkend leren als instructiestrategie Gezamenlijk construeren van kennis met anderen Computer ondersteund samenwerkend leren – CSCL Gebruikmakend van technologieën die de samenwerking en interactie ondersteunen Krachtige leeromgeving in de school Hoe?

Leergemeenschappen binnen LIO-school Afstemming taken begeleiders school-opleiding Frequente contacten Evenwicht e-coaching en F2F-coaching Digitale didactiek Gratis webruimte en praktische trainingen Gezamenlijke kennisconstructie met focus op praktijkkennis Kleinschalige pilot met vrijwilligers Onderzoeksvragen Wat is de meerwaarde van deze leergemeenschappen? Wat is de leerwinst van deze leergemeenschappen? Welke componenten van het e-portfolio lenen zich goed tot samenwerking? Hoe kan de organisatie van deze leergemeenschappen het best verlopen?

E-portfolio een geschikt instrument? (Firssova e.a., 2006) Het e-portfolio kan: onderwerp zijn van begeleidingsgesprekken bij de voorbereiding van een gesprek geraadpleegd worden naast andere bronnen (observaties, lesbezoeken, andere gesprekken) voor verdieping zorgen constructieve communicatie mogelijk maken binnen de driehoek LIO-mentor(en)-lerenopleiders Heikel punt! Condities: Algemeen overzicht van en inzicht in de opleiding Helder geformuleerde verwachtingen van rol en verantwoordelijkheid bij begeleiding LIO Structureel contact met opleiding

Leergemeenschappen schooloverstijgend Groepsintervisie met taakinstructies Permanente intervisie op vrijwillige basis Permanent en op vrijwillige basis Concreet Groepjes van 3 à 4 studenten 3 van de 4 opdrachten: geven van feedback en support bij kritisch praktijkstuk 1 opdracht: gezamenlijk product schrijven 2 tot 18 weken Voorlopige analyse Duidelijke taakinstructie, gekoppeld aan kwalitatieve criteria en praktische richtlijnen (spelregels), stimuleert studenten om te komen tot constructieve oplossingen.

Leergemeenschappen binnen portfoliocontext, een uitdaging? Zeker! Zowel binnen LIO-school als schooloverstijgend bieden leergemeenschappen reële uitdagingen! Onderzoek is hierbij wel vereist!

Basiscompetenties & overkoepelende attitudes De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelprocessen opvoeder inhoudelijk expert organisator innovator/onderzoeker partner van ouders lid van schoolteam partner van externen lid van onderwijsgemeenschap cultuurparticipant Beslissingsvermogen Relationele gerichtheid Kritische ingesteldheid Leergierigheid Organisatievermogen Zin voor samenwerking Verantwoordelijkheidszin Creatieve gerichtheid Flexibiliteit Gerichtheid op adequaat en correct taalgebruik en communicatie