Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
WWW’s van ECOOM-UGent Wie Wat Waar Wanneer Waarom Waarvoor
Advertisements

Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Reflectievaardigheden en instrumenten
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
21 + E D INGEN een kennismaking. 11 O NTSTAAN 23Things -Openbare bibliotheek -Helene Blowers -Cc-by-nc-sa 23Dingen -Openbare bibliotheek -Rob Coers -Cc-by-nc-sa.
Didiclass - beginnen met
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
CoP - PlatOO. Vandaag Centraal: Community of Practice – PlatOO Een klein stukje theorie Straks een praktijkgemeenschap spelen met als doel het ervaren.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
De weg naar de competente docent
Informeel leren en….. social media
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Eerste bijeenkomst van de begeleidingscommissies ‘t Elzenveld, Antwerpen woensdag 18 april 2007.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Onderwijsvraagstuk Kennisnet
Welbewust kantelen op de Paulusschool
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Good practice Didactiek voor talentontwikkeling
Assessmentvormen in een competentiegerichte lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Kempen Katholieke Hogeschool Limburg CVO Limburgse Lerarenopleiding.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Startconferentie SPINE - Voorbeeld van digitaal leren - Sociaal leren in een digitale omgeving - De toren van BabelBabel Willibrord Huisman, IOWO 26 maart.
moderniseren van het curriculum.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
21 December 2010 Persmoment 21 december December 2010 Wij, onderzoekers in Vlaanderen, zijn verontrust Wij, onderzoekers in Vlaanderen, zijn.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
Honoursonderwijs in HBO
Adult Learners Online! Online and Blended Learning (OBL) in Adult Education and Training Event Gecombineerd Onderwijs Brussel, 05/03/2015 Ruth Boelens,
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Praktijkervaring en reflectie
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
ISO - Jaarcongres Vereniging Hogescholen, 17 april 2014 Dichtbij de student Lectoraten in het hbo april 2014.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Rechtwijzer Madeleine Leers. Filosofie Raad voor Rechtsbijstand Het bevorderen van de zelfredzaamheid bij burgers met juridische problemen: De Raad wil.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
5 april 2007Topos Symposium Een onderwijs keuken Hoe we proberen smakelijke en gezonde onderwijsgerechten te bereiden en op.
Meer interactie met de OCMW's via de sociale media LinkedIn: een groep voor uitwisseling van goede praktijken.
Programma Opzet MKO-traject Leerdoelen Canvas Coaches
THINK MAKE SHARE je curriculum
If it doesn’t spread……it’s dead
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Grassroot “Gevolgen van ziekte in het dagelijks leven”
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
> Een veel belovend model voor opvoedondersteuning
Tervuren Participatieve wijkmonitor Mei 2018 Jo Steyaert Partner
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Transcript van de presentatie:

Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof. Dr. M. Clement, K.U.Leuven

Inhoudsopgave I.De vraag: Kan een online databank een hefboom zijn voor een learning community? II.Het instrument: De Bij Voorbeeld databank III.Het antwoord: Resultaten van een gebruikersonderzoek I.De toekomst: Professor Sanders heeft een probleem

De vraag: Kan een online databank een hefboom zijn voor een learning community?

De doelen Enkele doelen van good practice databanken (Ottewil, Shepard & Fill, 2002) -Interesse opwekken -Reflectie stimuleren -Inspireren -Aanzetten tot implementeren -Ontwikkeling van learning communities ondersteunen Communicatie en discussie bevorderen Voorbeelden doorgeven

Een online databank als hefboom voor een learning community ? Empirisch bewijs ontbreekt De vraag

Het instrument: De Bij Voorbeeld databank

De Bij Voorbeeld databank Samenwerking tussen 8 instellingen voor hoger onderwijs in Vlaanderen (KULeuven, UGent, Universiteit Antwerpen, Arteveldehogeschool, KATHO, Lessiushogeschool, KAHO Sint- Lieven, Hogeschool Gent) Een databank met beschrijvingen van bestaande leeromgevingen die voorbeelden geeft van hoe studentgecentreerd onderwijs vorm kan krijgen in het Hoger Onderwijs Vrij toegankelijk op Ontwikkeld met het expliciet doel om een rol te spelen in de professionalisering van docenten

Mechanismen om leren met de BV-databank te bevorderen Voorbeelden niet-lineair beschreven aan de hand van een model voor didactisch handelen Voorbeelden Onderwijskundige steekkaarten

Mechanismen om leren met de BV-databank te bevorderen Voorbeelden niet-lineair beschreven aan de hand van een model voor didactisch handelen Verschillende zoeksystemen Beschrijving van de leeromgeving zoals hij is + reflecties van stakeholders Voorbeelden Onderwijskundige steekkaarten

Het antwoord: Resultaten van een gebruikersonderzoek

Resultaten (1/2) 1. Het bestaan van de databank is niet voldoende aanzet tot consultatie 2. Impact -Beperking: klein aantal (21) -Het gebruik van de databank lijkt in eerste plaats een persoonlijke ervaring Interesse en inspiratie Ideeën voor implementering Aanzet tot reflectie

Resultaten (2/2) Communicatie, discussie en verspreiden: minder vaak Redenen -Niet: gebruiksvriendelijkheid -Gebrek aan tijd -Collega’s die databank niet kennen -‘Not done’ om over te spreken => Niet spontaan een hefboom!

De Toekomst: Professor Sanders heeft een probleem …

Gebruik van casussen om uitwisseling te stimuleren Meerwaarde: -Casus omvat een probleemsituatie, waardoor discussie wordt uitgelokt -Docent is minder emotioneel betrokken Voorbeeld: casus professor Sanders -Jaaropleiding voor beginnende docenten (140u.) -Module 1: “Activerende Didactiek: wat en hoe?” -Jigsaw -Bv-databank als informatie- en inspiratiebron

Gebruik van casussen om uitwisseling te stimuleren Anekdotische resultaten: -Docenten dwingen om te stoppen met discussiëren -Bv-databank wordt door docenten vernoemd als interessant instrument -Maar Tool niet direct deel van hun instrumentarium Blijven vaak binnen hun inhoudelijk gebied

Kan een online databank een hefboom zijn voor een Learning Community? L. Coertjens, Universiteit Antwerpen G. Vanthournout, Universiteit Antwerpen Prof. Dr. M. Clement, K.U.Leuven