Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Aspecten van evaluatieonderzoek
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Opbouw Naar het didactische model van Margadant Introductie, confrontatie Spontane verkenning Onderzoek en vastlegging van resultaten (vraag het de expert.
STRATEGISCHE PLANNING
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
Lesgeven en begeleiden
Methoden van Onderzoek
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
SLB docent jaar 4 training Van niets tot de “Start Document”
Rechtmatigheid en risicocontrole in de WWB Met lastenreductie voor burger en organisatie Ben Schepers.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Al doende leren training docenten
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Project Proceshuis Road show
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Competenties SLC week 3 DSR1.
Pedagogische theorieën
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Praktijkervaring en reflectie
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
TRENDS 2014 Hafida
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Duurzaam HRM methodologische uitgangspunten 8 mei 2014 Dr. Leni Beukema.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Krimp als motor voor beweging
Anders kijken, anders doen
Draagvlak vergroten bij collega’s
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderhouden bestratingen
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Individueel competentietraject
E-learning, E-health & Domotica
Dialoog.
Product van TU Delft, SEC
Op zoek naar de Meerwaarde van het samenwerkingsverband
Product van TU Delft, SEC
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Transcript van de presentatie:

Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen dr. Peter Hupe dr. Hanneke Mastik dr. Frans-Bauke van der Meer prof.dr. Arthur Ringeling drs. Richard Scalzo Startbijeenkomst Welkom Begin masterjaar: reflectie toepassing afstuderen Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde debat met prof.dr. Paul Frissen introductie masterjaar/afstudeertraject nadenken over afstudeeropdrachten simulatie Victoria slotsessie over reflectie Parttime-programma Bestuurskunde

Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen dr. Peter Hupe dr. Hanneke Mastik dr. Frans-Bauke van der Meer prof.dr. Arthur Ringeling drs. Richard Scalzo Welkom Begin masterjaar: reflectie toepassing afstuderen Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Simulatie Victoria simulatie “Victoria” [unfreezing en toepassing] losmaken van praten, lezen, theorie: opnieuw ‘unfreezing’ maar ook: gezamenlijk ervaring opdoen met wat inzichten schakeljaar betekenen en wat je ermee kunt [evaluatie] startsituatie en opdracht evaluatie [unfreezing en reflectie] Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Groepsindeling Parttime-programma Bestuurskunde

Startbijeenkomst masterjaar introductie onderwijsprogramma en afstudeertraject dr. Harry Daemen dr. PeterHupe dr. Frans-Bauke van der Meer prof.dr. Arthur Ringeling Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Naar het masterjaar verworvenheden schakeljaar overheid en maatschappelijke problemen beleid en management juridische en economische processen manieren van kijken masterjaar: verbreding en verdieping, reflectie en toepassing startbijeenkomst als eerste stap Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde masterjaar 4 thematische blokken meer tijd unfreezing en cognitie blijft, maar minder accent reflectie en toepassing centraal meer eigen inbreng toetsvorm afstudeertraject Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde thematische modules Beleid en Maatschappij Sturing in de Publieke Sector Publiek Management en Organisatieverandering De Bestuurskundige Professional Parttime-programma Bestuurskunde

Nog vakken uit schakeljaar? maximaal twee (10 ECTS) echt extra tijd organiseren masterjaarmodules mogen er niet onder lijden ook potentiële schade voor medestudenten overweeg eventueel later te starten of module over te slaan vraag advies aan mentor Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Reflectie kritisch nadenken over ‘problemen’ ‘oplossingen’ theorieen methodes strategieen context: complexiteit, ambiguiteit, meervoudigheid eenduidige probleemdefinities en standaardoplossingen zijn verdacht Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Reflectie (2) Kerncompetentie bestuurskundige professional Geen methode of strategie, maar een zoekproces Reflectie moet je doen expliciteren wat/hoe je denkt/handelt vragen stellen over waarom en met welk gevolg Geen theorie, maar theoretiseren Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Toepassing benutten inzichten, methodes, competenties verkenning analyse en reflectie ontwerp, strategie, advies (be)sturen en managen discussie en evaluatie Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Afstudeerprojecten Onderzoek accent op hoe iets zit evaluatieonderzoek (‘leidt meer blauw tot meer veiligheid’? leidt verzelfstandiging tot grotere efficiency?) verklarend onderzoek (hoe komt dat?) exploratief onderzoek (zoeken naar factoren en mechanismen) advies Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde afstudeerprojecten Advies accent op ‘wat te doen?’ in concrete situatie beleids-, organisatie- of netwerkprobleem diagnose advies ontwerp presentatie naar opdrachtgever Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde arrangementen tweetal met gezamenlijk product, externe opdrachtgever groepje met gerelateerde individuele producten (aanbod docenten) individueel product Parttime-programma Bestuurskunde

Management afstudeertraject inhoud vraagstelling theorie methode conclusies/aanbevelingen tijd samenwerking Parttime-programma Bestuurskunde

Parttime-programma Bestuurskunde Ondersteuning groepssessies om eerste ideeën te bespreken Bb-site “AFSTUDEERPROJECT/SCRIPTIE MASTER BESTUURSKUNDE” [FSWBM5050-05] begeleidend docent sessies over onderzoekopzet en gebruik theorie [25/10] trainingen [week 9] Parttime-programma Bestuurskunde

Startbijeenkomst Reflectie dr. Frans-Bauke van der Meer prof.dr. Arthur Ringeling Parttime-programma Bestuurskunde