Maan Er staat een heldere volle maan hoog aan de hemel. Op een tafel voor je liggen de volgende 14 objecten. 1. hagelkorrel 8. honkbal 2. erwt 9.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Advertisements

Visual Knowledge Building
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Music start on the next dia
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Visie, missie en kernwaarden
I love you.
Sensorische Informatie Verwerking
Opdrachttaak kennissystemen:
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Persoonlijkheidspsychologie Sensatie en perceptie
Kijk, dit is C.V.I..
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Tussentijdse evaluatie
MOTORISCH LEREN EN MOTORISCHE ONTWIKKELING
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Kunstmatige Intelligentie
A dynamic systems approach by Thelen and Smith: chapter 2.
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Wetenschappelijke methode
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Help, ik heb hulp nodig!. Help, ik heb hulp nodig!
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 I’M LEAVING This is a simple warning That I’ll leave in the morning I’ll come back now and then But today,
TOV! Openingsavond Het thema is Spreuken. Bidden.
“Waarom we evidence nodig hebben” 27 september 2012 Pitstop Evidence-based HR Prof. dr. Frederik Anseel
Zintuigen en verstand Wat je weet en wat je ziet.
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Kom hoger #1. Jozua Terwijl zij nu voor Israel vluchtten en zij juist op de helling van Bet- choron waren, wierp de HERE uit de hemel grote stenen.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Docent: Anco R.O. Ringeling
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Mercy/Vineyard Publishing 1/3 SWEET MERCIES (David Ruis) lt's our confession Lord, that.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1995 Mercy/Vineyard Publishing 1/6 LORD I LOVE YOU (Scott Underwood) 1. Holy are You Lord Heilig.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Modellen en Stromingen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Zien doe je met je ogen? Joost Heutink Rijksuniversiteit Groningen
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Wat is evolutie ?. Charles Darwin (1809 – 1882)
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Salt & Light Zout & Licht
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Vreugde Joy.
Empty handed here I come,
Music start on the next dia
Transcript van de presentatie:

maan Er staat een heldere volle maan hoog aan de hemel. Op een tafel voor je liggen de volgende 14 objecten. 1. hagelkorrel 8. honkbal 2. erwt 9. schoteltje 3. dubbeltje 10. dessertbord 4. kwartje 11. soepbord 5. stuiver 12. frisbee 6. gulden 13. basketbal 7. golfbal 14. strandbal Stel je nu voor dat je een van deze objecten in je hand neemt. Het object moet, als je het met uitgestrekte arm omhoog houdt, net groot genoeg zijn om de maan te bedekken. Welk object kies je? Eig. Wereld = eig. Organisme distaal proximaal

maan distale stimulus object in externe omgeving (hemellichaam) proximale stimulus lichtstralen die op netvlies vallen sensatie onbewerkte ervaring van toestanden binnen of buiten lichaam (witte vlek) percept resultaat van waarnemingsproces dat sensatie interpreteert en bewerkt percept = ‘maan’ omvang = gulden of honkbal ... fenomenaal patroon herkenning/beleving ‘maan’ (incl. cyclus, maanlicht, weerwolven, etc.) Eig. Wereld = eig. Organisme distaal proximaal

benaderingen van menselijke waarneming 1850 psychofysica 1880 neurofysiologie 1890 structuralisme 1900 gestaltpsychologie 1910 constructivisme … cognitieve psychologie 1950 directe waarneming … ecologische psychologie 1970 computationele benadering … cognitiewetenschap Fysische eig. Vs subjectieve eig. 2xzware shock = 2x zo pijnlijk zien domineert

neurofysiologische benadering 1880 - heden neurofysiologische benadering Helmholtz : geel nabeeld is gevolg van kennis complementaire kleuren

scherptesensatie Nut van neurofysiologische analyse? Coren, Ward & Enns, 1994

lage resolutie (3 maanden)

visuele paden Wandell, 1996

analyse/synthese

apperceptieve agnosie “Ik heb geen flauw idee. De onderste punt lijkt stevig en de andere delen veerachtig. Het lijkt me niet logisch - tenzij het een soort borstel is.” “Ik sta volledig voor een raadsel. Je kunt het niet aantrekken. Het heeft scherpe stukjes aan de onderkant als een vork. Het zou een soort halsketting kunnen zijn.”

neurofysiologische benadering +++ veel gegevens, met name over perifere mechanismen +++ reductie van psychologische verklaringen (vb. na-effecten) --- hoe werken grote groepen neuronen samen, ver verwijderd van de receptoren --- geen aandacht voor fenomenale patronen; waarneming is afhankelijk van ervaring, cultuur, en opvoeding, terwijl neurofysiologische verklaringen binnen het organisme moeten blijven Helmholtz : geel nabeeld is gevolg van kennis complementaire kleuren

Het geheel is meer dan de som der delen? 1890-1950 Structuralisme & Gestaltpsychologie Het geheel is meer dan de som der delen? Helmholtz : geel nabeeld is gevolg van kennis complementaire kleuren

structuralisme ‘Thus the “taste” of lemonade” is made up of a sweet taste, an acid taste, a scent (the fragrance of lemon), a sensation of temperature and a pricking (cutaneous) sensation. The “taste” of limewater is made up of a weakly sweet taste, a sensation of nausea (organic sensation), a sensation of temperature and a biting (cutaneous) sensation’. (Titchener, 1901) · menselijke ervaringen zijn combinaties van simpele elementen · geheel = som der delen (atomisme, reductionisme) · introspectie Geheel is som der delen probleem: ambiguiteit, dezelfde delen-> 2 gehelen

ambiguïteit: 2 fenomenale patronen bij 1 proximale stimulus Gordon, 1989

Prägnanz Prägnanz: ‘The tendency to make perceptual structure as clear-cut as possible.’

Gestalt-organisatiewetten: aangeboren perceptuele ordeningsprincipes nabijheid (a-c) symmetrie (d) continuering (e) gelijkenis (f)

gestaltpsychologie geest ordent de wereld aangeboren ordeningsprincipes holistisch: het geheel is meer dan de som der delen +++ fascinerende problemen +++ nadruk op fenomenale patronen --- verklaart niets zonder uitwerking van Prägnanz --- lage externe validiteit (mens ziet zelden sterke illusies)

ervaring ordent de wereld 1950 - heden constructivisme ervaring ordent de wereld Helmholtz : geel nabeeld is gevolg van kennis complementaire kleuren

(insect is buffel) = geen grootteconstantie De antropoloog Colin Turnbull beschreef een ontmoeting met een pygmee, die altijd in een dicht woud zonder grote open plekken had geleefd. Het jaar is 1950. “And then he saw the buffalo, still grazing lazily several miles away, far down below. He turned to me and said, “What insects are those?” At first I hardly understood, then I realized that in the forest, vision is so limited that there is no great need to make an automatic allowance for distance when judging size. Out here in the plains, Kenge was looking for the first time over apparently unending miles of unfamiliar grasslands, with not a tree worth the name to give him any basis for comparison. When I told Kenge that the insects were buffalo, he roared with laughter and told me not to tell such stupid lies.”

ervaring en de Müller-Lyer illusie Coren, Ward & Enns, 1994

objectherkenning via componenten

objectherkenning Biederman: recognition-by-components vertelt waar je naar moet kijken. Classificatieregel: Als kraal concaaf is of afwezig DAN hen Als kraal convex is DAN haan

constructivisme sensorische prikkels bieden onvoldoende houvast om de wereld te kunnen specificeren; waarnemingen zijn constructies uit zintuiglijke gegevens en informatie uit ons geheugen percept is een hypothese, die al dan niet bevestigd wordt door sensorische data aandacht voor interne mentale processen +++ verklarend vermogen --- waarom worden illusies niet voorkomen door kennis en ervaring?

constructivisten baseren zich op verarmd stimulusmateriaal 1950 - heden directe waarneming J.J. Gibson constructivisten baseren zich op verarmd stimulusmateriaal complexiteit van menselijke waarneming vloeit voort uit complexiteit van zijn wereld coevolutie van mens en omgeving Helmholtz : geel nabeeld is gevolg van kennis complementaire kleuren

Visueel veld

visual cliff: bewegingsparallax

Gibson: “Schijnprobleem” Rock, 1986

invarianten en affordances invarianten: de relatief onveranderlijke aspecten van de omgeving affordanties: de uitnodigende, intrinsieke kwaliteit van een waargenomen object: de affordantie van een stoel is o.a. ‘bezitbaarheid’, van een kopje ‘grijpbaarheid’ affordanties signaleren functie van stimulus voor organisme en vormen basis voor het voorspellen van gedrag

invariant: horizonratio

directe waarneming/ ecologische psychologie kenmerken van de distale stimulus worden direct begrepen, zonder constructie (directe pick-up van invarianten) waarnemingssysteem omvat meer dan het waarnemende individu: aanwezige stimuluskenmerken zijn onderdeel van het proces +++ nadruk op interactie tussen omgeving en organisme +++ nadruk op functies van stimuli voor waarnemend organisme --- hoe worden invarianten precies opgenomen? --- affordanties zijn vaak te complex om gedrag te voorspellen

cognitiewetenschap - Marr integratie van benaderingen 1970 - heden cognitiewetenschap - Marr integratie van benaderingen Helmholtz : geel nabeeld is gevolg van kennis complementaire kleuren

Algoritme - rekenmethode Marr, 1982

Implementatie Sluit je ogen: vlekken, lijnen Marr, 1982

neuron

Kunstmatig neuraal netwerk Dobelle hersenimplantaat voor blinden camera -> C++ -> occipitaalkwab

computationele benadering/ cognitiewetenschap Integreert 3 soorten verklaringen computationeel (… ecol. psych) bijv. Waarom zien we contouren? algoritmisch (… constructivisme) bijv. Uit welke informatie berekenen we contouren? implementationeel (… neurofysiologie) bijv. Hoe berekenen de hersenen contouren? +++ dwingt psychologen tot nauwkeurig beschrijven van begrippen --- theorieën hebben een klein bereik (stereopsis, object herkenning)

hoofdpunten Gestaltpsychologie + aangeboren ordeningsprincipes - theorie constructivisme + ervaringskennis stuurt waarneming - laboratoriumstudies neurofysiologie + perifere mechanismen - beschrijvend directe waarneming + dynamisch - verschuift problemen naar de wereld computationele benadering + integrerend - smal bereik