ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beschrijvende en inferentiële statistiek
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
KWALITEITSZORG november 2012
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Toepassingen op regressie
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Cursus Mei – Juni 2002 Kruistabelanalyse & Logistische regressie Frans Tan Methodologie en Statistiek COLLEGE 3: VOOR PAUZE.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen,
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
toetsen voor het verband tussen variabelen met gelijk meetniveau
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Lineaire functies Lineaire functie
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Gegevensverwerving en verwerking
Inferentie voor regressie
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Voorspellende analyse
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Logistische regressie
Effect modificatie Algemeen principe Bepalen van effect modificatie
Methodologie & Statistiek I Verband tussen twee variabelen 3.2
Methodologie & Statistiek I Principes van statistisch toetsen 5.1.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Cijfers Zorg en Gezondheid
Aanleiding onderzoek Ondervoeding sinds 2010 prestatie indicator (PI) voor revalidatiecentra Advies in PI: gebruik de SNAQ om te screenen Vragen van de.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
10/02/2008Sem Vandekerckhove1 WAGEGAP De loonkloof analyseren aan de hand van decompositietechnieken: methodologie.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Centrummaten en Boxplot
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari Enkelvoudige regressie-analyse Transparanten beschikbaar gesteld door Dr. B. Pelzer.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari
Voorspellende analyse
Transcript van de presentatie:

ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL REGRESSIEMETHODEN ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL (MET DUMMY VARIABELEN) ANCOVA LOGISTISCH REGRESSIEMODEL COLLEGE 1: INTRO VOOR PAUZE MethStat College Frans Tan Methodologie & Statistiek

ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL TWEE DOELEN: BESCHRIJF EXACTE VORM SAMENHANG X EN Y VOORSPEL WAARDE Y VOOR ELKE WAARDE VAN X Y X

ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL VOOR ELKE X-WAARDE OF EEN COLLECTIE VAN X-WAARDEN BEPAAL GEMIDDELDE Y-WAARDE Y X

ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL TREK EEN LIJN DIE DE GRAFIEK VAN GEMIDDELDEN ZO GOED MOGELIJK BESCHRIJFT Y X

ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL EEN REGRESSIELIJN IS EEN GLADGESTREKEN (GESMOOTHDE) VERSIE VAN EEN GRAFIEK VAN GEMIDDELDEN Y X

ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL AFWIJKINGEN VAN GEMIDDELDEN T.O.V. DE REGRESSIELIJN WORDEN VERONDERSTELD TE ZIJN ONTSTAAN DOOR STEEKPROEFFLUCTUATIES Y X

ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL HET POPULATIEMODEL HET STEEKPROEFMODEL DE KWALITEIT VAN DE REGRESSIELIJN COLLEGE 1: EINDE INTRO VOOR PAUZE

HET POPULATIEMODEL ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL VOOR ELK PAAR VAN ONAFHANKELIJKE WAARNEMINGEN GELDT: Y X

HET POPULATIEMODEL ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL Y POPULATIE INTERCEPT POPULATIE REGRESSIE- HELLING AFWIJKING VAN WAARNEMING OOK WEL : ERROR NORMAAL VERDEELD MET VERWACHTING 0 EN VARIANTIE POPULATIE REGRESSIELIJN R.C. X

HET STEEKPROEFMODEL ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL MODEL AANPASSEN AAN DE DATA Y POPULATIE REGRESSIELIJN R.C. X

HET STEEKPROEFMODEL ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL STEEKPROEF REGRESSIEMODEL: Y STEEKPROEF REGRESSIELIJN X

DE KWALITEIT VAN DE REGRESSIELIJN ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL Y Y X X DE MATE WAARIN DE REGRESSIELIJN DE VERSCHILLEN IN Y-WAARDEN VERKLAART

DE KWALITEIT VAN DE REGRESSIELIJN ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL Y Y SS(Y) X X TOTALE VARIATIE DE DOOR DE REGRESSIELIJN TE VERKLAREN VARIATIE

DE KWALITEIT VAN DE REGRESSIELIJN ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL Y Y SS(E) X X ONVERKLAARDE VARIATIE DE DOOR DE REGRESSIELIJN NIET TE VERKLAREN VARIATIE

DE KWALITEIT VAN DE REGRESSIELIJN ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL Y Y X X VERKLAARDE VARIATIE DE DOOR DE REGRESSIELIJN VERKLAARDE VARIATIE SS(REGRESSIE) = SS(Y) – SS(E)

DE KWALITEIT VAN DE REGRESSIELIJN ENKELVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL Y Y X X SS(E) >> R-SQUARE << SS(E) << R-SQUARE >>

MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL TEKORTKOMING ENKELVOUDIGE REGRESSIE MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN INTERPRETATIE REGRESSIEPARAMETERS MODELLEN MET ELKAAR VERGELIJKEN COLLEGE 1 VOOR PAUZE

TEKORTKOMING ENKELVOUDIGE REGRESSIE MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL HET ANALYSEREN VAN DATA M.B.V. ENKELVOUDIGE LINEAIRE REGRESSIE IS VAAL EEN TE SIMPLISTISCHE VOORSTELLING VAN DE WERKELIJKHEID EEN SITUATIE DE RELATIE TUSSEN BEHAALDE CIJFER EN DE TIJDSDUUR BESTEED TER VOORBEREIDING VAN EEN TOETS X IS BEHAALDE CIJFER Y IS TIJDSDUUR

TEKORTKOMING ENKELVOUDIGE REGRESSIE MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL 10 CIJFER 7.5 5 2.5 STUDIETIJD 2 4 6 8 10 DE CORRELATIE TUSSEN STUDIETIJD EN CIJFER IS –0.370 DE REGRESSIE VERGELIJKING: Y = 6.98 – 0.2763 X + e R-SQ = 13.7 %

TEKORTKOMING ENKELVOUDIGE REGRESSIE MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL 10 CIJFER 7.5 5 2.5 STUDIETIJD 2 4 6 8 10 EEN NEGATIEVE SAMENHANG ZEGT NIETS OVER EEN EVENTUEEL CAUSAAL VERBAND TUSSEN STUDIETIJD EN CIJFER

MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL 10 CIJFER IQ = HOOG 7.5 5 IQ = LAAG 2.5 STUDIETIJD 2 4 6 8 10 PER INTELLIGENTIEGROEP DE RELATIE TUSSEN CIJFER EN TIJDSDUUR ANALYSEREN

MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL REGRESSIE VERGELIJKING VOOR IQ = HOOG: REGRESSIEVERGELIJKING VOOR IQ = LAAG : WE WILLEN BEIDE VERGELIJKINGEN SAMENVOEGEN VOER DAARTOE IN DE INDICATOR VARIABELE 1 ALS IQ HOOG IQ = 0 ALS IQ NIET HOOG

MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL IQ HOOG : IQ LAAG : 1 ALS IQ HOOG IQ = 0 ALS IQ NIET HOOG DAN VOLDOET HET VOLGENDE MODEL IQ IS EEN STORENDE VARIABELE VOOR DE RELATIE TUSSEN X EN Y

MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL HET ‘MEENEMEN’ IN DE REGRESSIEVERGELIJKING HEEFT TOT EFFECT DAT REKENING WORDT GEHOUDEN MET DE VERSCHILLEN IN IQ. JE CORRIGEERT ALS HET WARE VOOR VERSCHILLEN IN IQ ALGEMEEN: F MAG OOK CONTINU ZIJN

MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL 10 CIJFER IQ = HOOG 7.5 5 IQ = LAAG 2.5 STUDIETIJD 2 4 6 8 10 GESCHAT DOOR: Y = -6.88 + 1.36 X + 10.5 IQ + e R-SQ = 96.7 %

MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL 10 CIJFER 7.5 5 2.5 STUDIETIJD 2 4 6 8 10 MERK OP: EFFECT VAN X OP Y VERANDERT NA OPNAME VAN F IN HET MODEL EN BESCHRIJFT HET ZUIVERE EFFECT (GECORRIGEERD VOOR F) VAN X OP Y.

MEERVOUDIGE REGRESSIE ALS OPLOSSING MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL 10 CIJFER IQ = HOOG 7.5 5 IQ = LAAG 2.5 COLLEGE 1 : LAATSTE SHEET VOOR PAUZE STUDIETIJD 2 4 6 8 10 MERK OP: EFFECT VAN X OP Y VERANDERT NA OPNAME VAN F IN HET MODEL EN BESCHRIJFT HET ZUIVERE EFFECT (GECORRIGEERD VOOR F) VAN X OP Y.

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL ÉÉN DISCRETE VARIABELE MET TWEE CATEGORIEËN 1 ALS IQ HOOG IQ = 0 ALS IQ LAAG INDICATOR VOOR MENSEN MET EEN HOOG IQ CIJFER COLLEGE 1: NA PAUZE IQ 1

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL ÉÉN DISCRETE VARIABELE MET TWEE CATEGORIEËN CIJFER MODEL: E(Y|X=1) a E(Y|X=0) b UIT FIGUUR: IQ 1

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL ÉÉN DISCRETE VARIABELE MET TWEE CATEGORIEËN CIJFER DOOR BEREKENING: E(Y|X=1)= E(Y|X=0)= DUS E(Y|X=1) a E(Y|X=0) b IQ 1

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL ÉÉN DISCRETE VARIABELE MET DRIE CATEGORIEËN MODEL SPECIFICATIE IS FOUT WANT LINEAIRITEIT ALLEEN VOLDAAN ONDER SPECIALE CODERING Y Y X X 1 2 3 1 5

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL EEN ANDERE MANIER ON DE DRIE GROEPEN TE ONDERSCHEIDEN IS D.M.V. DRIE INDICATOREN D_HOOG 1 0 HOOG NIET ZO D_LAAG 1 0 LAAG NIET ZO D_GEM 1 0 GEMID. NIET ZO

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL TWEE INDICATOREN ZIJN VOLDOENDE OM DE DRIE GROEPEN TE ONDERSCHEIDEN DEZE INDICATOREN WORDEN OOK WEL DUMMY VARIABELEN GENOEMD D_HOOG 1 0 HOOG NIET ZO D_LAAG 1 0 LAAG NIET ZO D_GEM 1 0 GEMID. NIET ZO

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL VOORBEELD IQ D_HOOG D_GEM HOOG 1 GEMID LAAG

REGRESSIE MET DUMMY VARIABELEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL MODEL SPECIFICATIE: NU IS WEL AAN DE LINEAIRITEITSEIS VOLDAAN

INTERPRETATIE REGRESSIEPARAMETERS MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL OP POPULATIE NIVEAU VERWACHT CIJFER BIJ GEGEVEN IQ VERGELIJKING IN VERWACHT CIJFER TUSSEN DE DRIE GROEPEN

INTERPRETATIE REGRESSIEPARAMETERS MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL OP POPULATIE NIVEAU DUS MERK OP!

INTERPRETATIE REGRESSIEPARAMETERS MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL OP POPULATIE NIVEAU VERWACHT CIJFER BIJ GEGEVEN IQ VERGELIJKING IN VERWACHT CIJFER TUSSEN DE DRIE GROEPEN

INTERPRETATIE REGRESSIEPARAMETERS MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL OP STEEKPROEF NIVEAU GEMIDDELD CIJFER BIJ GEGEVEN IQ VERGELIJKING IN GEMIDDELD CIJFER TUSSEN DE DRIE GROEPEN

INTERPRETATIE REGRESSIEPARAMETERS MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL OP POPULATIE NIVEAU DUS MERK OP!

INTERPRETATIE REGRESSIEPARAMETERS MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL OP STEEKPROEF NIVEAU DUS COLLEGE 1: LAATSTE SHEET NA PAUZE MERK OP!

MODELLEN MET ELKAAR VERGELIJKEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL F-TOETSEN GESCHIKT OM HIËRARCHISCHE MODELLEN MET ELKAAR TE VERGELIJKEN HIËRARCHISCH: TWEE MODELLEN ZIJN HIËRARCHISCH TE NOEMEN ALS HET ENE MODEL VERKREGEN WORDT UIT HET ANDERE DOOR TOEVOEGING VAN EXTRA X-VARIABELEN

MODELLEN MET ELKAAR VERGELIJKEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL F-CHANGE: TOETST SIGNIFICANTIE VAN EXTRA X-VARIABELEN VOORBEELD: DF1: VERSCHIL IN AANTAL TE SCHATTEN REGRESSIEPARAMETERS DF2: AANTAL VRIJHEIDGRADEN VAN MODEL ONDER

MODELLEN MET ELKAAR VERGELIJKEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL F-OVERALL: TOETST SIGNIFICANTIE VAN ALLE REGRESSIE- PARAMETERS (UITGEZONDERD DE CONSTANTE) VOORBEELD: DF1: VERSCHIL IN AANTAL TE SCHATTEN REGRESSIEPARAMETERS DF2: AANTAL VRIJHEIDGRADEN VAN MODEL ONDER

MODELLEN MET ELKAAR VERGELIJKEN MEERVOUDIG LINEAIR REGRESSIEMODEL F-PARTIEEL: TOETST SIGNIFICANTIE VAN ÉÉN EXTRA X-VARIABELE VOORBEELD: NB. F-PARTIEEL IS GELIJK AAN HET KWADRAAT VAN DE PARTIËLE T-TOETS VOOR HET TOETSEN OP SIGNIFICANTIE VAN ÉÉN EXTRA X-VARIABELE

ANCOVA COVARIANTIEANALYSE GROEPEN MET ELKAAR TE VERGELIJKEN IN AANWEZIGHEID VAN COVARIATEN COVARIAAT EEN ONAFHANKELIJKE VARIABELE IN HET MODEL WAARVAN HET EFFECT NIET INTERESSANT IS VOOR DE ONDERZOEKSVRAAG COLLEGE 2: VOOR PAUZE

ANCOVA COVARIANTIEANALYSE VOORBEELD T-TOETS VERSUS LINEAIRE REGRESSIE MODEL MET STORENDE VARIABELE WELK MODEL VERDIENT DE VOORKEUR

VOORBEELD COVARIANTIEANALYSE VERGELIJKEN TUSSEN ROKERS EN NIET ROKERS MET BETREKKING TOT VERANDERING IN POLSSLAG NA EEN LOOPOEFENING POLS ROKER NIET ROKER GEWICHT

T-TOETS VERSUS LINEAIRE REGRESSIE COVARIANTIEANALYSE TWEE FORMULERINGEN: VERGELIJKEN TUSSEN TWEE ONAFHANKELIJKE STEEKPROEVEN. LEIDT TOT T-TOETS. EFFECT VAN ROKEN OP VERANDERING IN POLSSLAG. LEIDT TOT LINEAIRE REGRESSIE.

T-TOETS VERSUS LINEAIRE REGRESSIE COVARIANTIEANALYSE ad 1. T-TOETS VOOR ONAFHANKELIJKE STEEKPROEVEN Group Statistics SMOKE N Mean Std. Deviation Std. Error no 23 21,3478 16,1516 3,3678 POLS yes 12 14,2500 11,9250 3,4424 Independent Samples Test t-test for Equality of Means t df Sig. (2-tailed) Mean Difference Equal variances assumed 1,340 33 ,189 7,0978

T-TOETS VERSUS LINEAIRE REGRESSIE COVARIANTIEANALYSE ad 2. LINEAIRE REGRESSIE MODEL DUS EEN NEGATIEVE HELLING POLS ROKER NIET ROKER 21.4 14.3 ROKEN NIET (CODE 0) WEL (CODE 1)

T-TOETS VERSUS LINEAIRE REGRESSIE COVARIANTIEANALYSE UITVOER ENKELVOUDIGE REGRESSIEANALYSE Unstandardized Coefficients Model B Std. Error t Sig. (Constant) 21,348 3,102 6,882 ,000 SMOKE -7,098 5,298 -1,340 ,189 DUS MODEL IS Y = 21.4 – 7.1 ROKEN + e = -7.1

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE LICHAAMSGEWICHT IS POTENTIELE STORENDE VARIABELE ER ZIJN DRIE MOGELIJKHEDEN POLS ROKER NIET ROKER GEWICHT

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE a. GEWICHT IS GEEN STORENDE VARIABELE POLS ROKER NIET ROKER 21.4 14.3 ROKEN

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE b. GEWICHT IS EEN COVARIAAT(CONFOUNDER) TWEE EVENWIJDIGE REGRESSIELIJNEN POLS ROKER NIET ROKER GEWICHT

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE c. ER IS EEN INTERACTIE TUSSEN GEWICHT EN ROKEN TWEE NIET EVENWIJDIGE REGRESSIELIJNEN POLS ROKER NIET ROKER COLLEGE 2: LAATSTE SHEET VOOR PAUZE GEWICHT

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE ad b. ALS GEWICHT EEN COVARIAAT IS, DAN MODEL POLS 21.4 14.3 COLLEGE 2: NA PAUZE GEWICHT ZONDER GEWICHT: MET GEWICHT ALS COVARIAAT:

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE POLS 21.4 14.3 GEWICHT

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE UITVOER REGRESSIEMODEL MET COVARIAAT Unstandardized Coefficients Model B Std. Error t Sig. (Constant) 69,791 15,299 4,562 ,000 SMOKE -4,398 4,751 -,926 ,362 weight in pounds -,325 ,101 -3,218 ,003 DUS MODEL IS: Y = 69.2 – 4.4 ROKEN -.3 GEWICHT+e = - 4.4

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE ad c. ALS ER EEN INTERACTIE IS TUSSEN GEWICHT EN ROKEN , DAN MODEL: POLS 21.4 R_G 14.3 GEWICHT MET INTERACTIETERM:

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE R_G POLS 21.4 14.3 GEWICHT

MODEL MET STORENDE VARIABELE COVARIANTIEANALYSE UITVOER REGRESSIEMODEL MET INTERACTIE Unstandardized Coefficients Model B Std. Error t Sig. (Constant) 83,324 19,855 4,197 ,000 SMOKE -37,933 31,812 -1,192 ,242 weight in pounds -,416 ,132 -3,152 ,004 R_G ,218 ,205 1,066 ,295 DUS MODEL IS: Y = 83.3 – 37.9 ROKEN - .4 GEWICHT + .2 R_G + e

WELK MODEL VERDIENT DE VOORKEUR COVARIANTIEANALYSE TOETSING VOLGENS DE TOP-DOWN PRINCIPE HET MEEST ALGEMENE MODEL: TOETS OP INTERACTIE ALS DAN GEEN INTERACTIE BIJ EEN NIET SIGNIFICANT RESULTAAT TOETS OP DE COVARIAAT ALS DAN IS GEWICHT GEEN STORENDE VARIABELE

ANCOVA COVARIANTIEANALYSE Unstandardized Coefficients Model B Std. Error t Sig. 1 (Constant) 21,348 3,102 6,882 ,000 SMOKE -7,098 5,298 -1,340 ,189 2 (Constant) 69,791 15,299 4,562 ,000 SMOKE -4,398 4,751 -,926 ,362 weight in pounds -,325 ,101 -3,218 ,003 3 (Constant) 83,324 19,855 4,197 ,000 SMOKE -37,933 31,812 -1,192 ,242 weight in pounds -,416 ,132 -3,152 ,004 R_G ,218 ,205 1,066 ,295 COLLEGE 2: LAATSTE SHEET NA PAUZE

LOGISTISCH REGRESSIEMODEL BEPERKING LINEAIRE REGRESSIEMODEL SPECIFICATIE VAN HET MODEL VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN STAPSGEWIJZE LOGISTISCHE REGRESSIE COLLEGE 3: VOOR PAUZE

LOGISTISCH REGRESSIEMODEL CIJFER STUDIETIJD MODEL: Y IS CONTINU EN X MAG DISCREET ZIJN

LOGISTISCH REGRESSIEMODEL 1 UITSLAG STUDIETIJD WAT ALS Y DICHOTOOM IS ?

LOGISTISCH REGRESSIEMODEL 1 UITSLAG STUDIETIJD BEPAAL HET PERCENTAGE GESLAAGDEN PER STUDIE-TIJDSINTERVAL

LOGISTISCH REGRESSIEMODEL 1 UITSLAG STUDIETIJD BEPAAL HET PERCENTAGE GESLAAGDEN PER STUDIE-TIJDSINTERVAL

LOGISTISCH REGRESSIEMODEL 1 EEN MODEL DAT IN VEEL GEVALLEN ZO’N S-VORMIG VERBAND GOED BESCHRIJFT IS PERCENTAGE SLAGINGS X = STUDIETIJD IN PLAATS VAN NOTEREN WE

SPECIFICATIE VAN HET MODEL LOGISTISCH REGRESSIEMODEL HET LOGISTISCHE MODEL KAN HERSCHREVEN WORDEN ALS IN PLAATS VAN NOTEREN WE OOK LOGIT(P) OF LN(ODDS)

SPECIFICATIE VAN HET MODEL LOGISTISCH REGRESSIEMODEL 1 X = STUDIETIJD

SPECIFICATIE VAN HET MODEL LOGISTISCH REGRESSIEMODEL 1 X = STUDIETIJD

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STUDIE 1 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 19 89 MAN 313 512 VOORBEELD: EFFECT VAN GESLACHT OP TOELATING TOT DE UNIVERSITEIT BERKELEY. STUDIE 2 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 8 17 MAN 207 353 STUDIE 3 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 391 202 MAN 205 120

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL SAMENGEVOEGD AANGENOMEN NIET WEL VROUW 418 308 MAN 725 985 VRAAG: HEBBEN MANNEN MEER KANS TOEGELATEN TE WORDEN TOT DE UNIVERSITEIT IN TERMEN VAN KANSEN RELATIEVE SUCCESKANS (IN LITERATUUR: RELATIEF RISICO (RR)) MANNEN WORDEN EERDER TOEGELATEN TOT DE UNIVERSITEIT

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL SAMENGEVOEGD AANGENOMEN NIET WEL VROUW 418 308 MAN 725 985 IN TERMEN VAN ODDS RELATIEVE ODDS (IN LITERATUUR: ODDSRATIO(OR)) MANNEN WORDEN EERDER TOEGELATEN TOT DE UNIVERSITEIT

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL HET VERSCHIL TUSSEN RR (=1.34) EN OR (= 1.84) IS EEN VERSCHIL IN SCHALING BELANGRIJK VOOR INTERPRETATIE: ALS RR > (OF <) 1, DAN OR > (OF <) 1

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL DEZELFDE ANALYSE MET LOGISTISCHE REGRESSIE TE VOLGEN STAPPEN: MODEL SPECIFICEREN EN LET OP DE CODERING VAN DE VARIABELEN SCHAT DE REGRESSIEPARAMETERS MET SPSS BEREKEN DE ODDSRATIO(S) MET BEHULP VAN REKENREGELS

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STAP 1. MODEL SPECIFICEREN EN LET OP DE CODERING VAN DE VARIABELEN MODEL: LET OP! WAT GEEFT P AAN 1 ALS MAN HOE IS GESL. GECODEERD. HIER: GESL = 0 ALS VROUW

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STAP 2. SCHAT DE REGRESSIEPARAMETERS MET SPSS HET GESCHATTE MODEL: MERK OP : ODDS = I.H.B. LN(ODDS(MAN)) = -.305 + .612 * 1 = .307 LN(ODDS(VROUW))= -.305 + .612 * 0 = -.305

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STAP 3. BEREKEN DE ODDSRATIO(S) MET BEHULP VAN REKENREGELS REKENREGELS: 1. 2. DUS: REGEL 1. = .307 - -.305 = .612 REGEL 2. LN (OR) = .612. DUS OR = EXP (.612) = 1.84

VERGELIJKING MET EEN KRUISTABELANALYSE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL ENKELE OPMERKINGEN: MODEL: = LN (OR), MITS VERSCHIL IN CODES VAN VARIABELE X GELIJK IS AAN 1. ALS VERSCHIL IN CODES VAN X GELIJK IS AAN 7 (IN DEZELFDE RICHTING) , DAN = * LN (OR) VERSCHIL IN CODES VOOR DE Y VARIABELE (MITS IN DEZELFDE RICHTING HEEFT GEEN INVLOED OP DE WAARDEN VAN DE BETAS

SPECIFICATIE VAN HET MODEL LOGISTISCH REGRESSIEMODEL 1 COLLEGE 3: LAATSTE SHEET VOOR PAUZE X DE HELLING IS RECHTEVENREDIG MET DE ODDSRATIO OR

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL NET ALS BIJ ANCOVA KAN ER SPRAKE ZIJN VAN EEN STORENDE VARIABELE ONTSTAAT BIJVOORBEELD DOORDAT ER STUDIERICHTINGEN ZIJN MET STRENGE EISEN EN OVERWEGEND VROUWEN ER STUDIERICHTINGEN ZIJN MET MINDER STRENGE EISEN EN OVERWEGEND MANNEN COLLEGE 3: NA PAUZE

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STUDIE 1 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 19 89 MAN 313 512 MINDER STRENGE EISEN EN OVERWEGEND MANNEN STUDIE 2 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 8 17 MAN 207 353 STUDIE 3 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 391 202 MAN 205 120 STRENGE EISEN EN OVERWEGEND VROUWEN

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STUDIERICHTING 1 1 GECOMBINEERD STUDIERICHTING 3 GESLACHT VROUW MAN DIT FENOMEEN HEET CONFOUNDING (VERGELIJK ANCOVA) IN MODEL STUDIERICHTING OPNEMEN ALS COVARIAAT

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STUDIERICHTING 1 1 GECOMBINEERD STUDIERICHTING 3 GESLACHT VROUW MAN DIT FENOMEEN HEET INTERACTIE(VERGELIJK ANCOVA). IN MODEL GESLACHT * STUDIERICHTING OPNEMEN ALS INTERACTIE

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STUDIERICHTING 1 1 GECOMBINEERD STUDIERICHTING 3 GESLACHT VROUW MAN NB. INTERACTIE OOK MOGELIJK INDIEN VERDELING MANNEN EN VROUWEN OVER STUDIERICHTINGEN GELIJK

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL STUDIE 1 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 19 89 MAN 313 512 STUDIE 2 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 8 17 MAN 207 353 STUDIE 3 AANGENOMEN NIET WEL VROUW 391 202 MAN 205 120

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL VERSCHILLEN TUSSEN ODDSRATIOS KUNNEN TOEGESCHREVEN WORDEN AAN TOEVAL (HIEROVER LATER) EERST CONSEQUENTIE VOOR MODEL EN INTERPRETATIE ALS STUDIERICHTING EEN COVARIAAT IS ER SPRAKE IS VAN INTERACTIE TUSSEN STUDIERICHTING EN GESLACHT

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL DAAR STUDIERICHTING DISCREET IS, DIENEN WE DUMMY VARIABELEN AAN TE MAKEN 1 ALS STUDIERICHTING 2 STUDIE (2) = 0 ANDERS 1 ALS STUDIERICHTING 3 STUDIE (3) = STUDIERICHTING 1 FUNGEERT ALS REFERENTIEGROEP

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL ad1. STUDIERICHTING IS EEN COVARIAAT LN (ODDS) GECOMBINEERD GESLACHT VROUW MAN ALLE REGRESSIELIJNEN ZIJN EVENWIJDIG AAN ELKAAR. DUS MAAR ONGELIJK AAN MODEL IS:

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL UITVOER LOGISTICH REGRESSIEMODEL MET COVARIAAT Variables in the Equation B S.E. Wald df Sig. Exp(B) GESLACHT -,197 ,117 2,829 1 ,093 ,821 STUDIE 139,246 2 ,000 STUDIE(2) -,037 ,110 ,110 1 ,740 ,964 STUDIE(3) -1,315 ,117 126,961 1 ,000 ,268 Constant ,768 ,125 37,930 1 ,000 2,156 DUS MODEL IS GESCHAT DOOR: LN (ODDS) = .768 - .197 GESLACHT - .037 STUDIE (2) – 1.315 STUDIE (3) EN = EXP (-.197) = .821 NB! DENK AAN STAPPENPLAN

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL ad2. ER IS INTERACTIE TUSSEN STUDIERICHTING EN GESLACHT STUDIE 3 LN (ODDS) STUDIE 2 GECOMBINEERD STUDIE 1 GESLACHT VROUW MAN REGRESSIELIJNEN ZIJN NIET EVENWIJDIG. DUS ER GELDT NIET = MODEL IS:

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL UITVOER LOGISTISCH REGRESSIEMODEL MET INTERACTIE Variables in the Equation B S.E. Wald df Sig. Exp(B) Step GESLACHT -1,052 ,263 16,036 1 ,000 ,349 a 1 STUDIE 75,430 2 ,000 STUDIE(2) -,790 ,498 2,522 1 ,112 ,454 STUDIE(3) -2,205 ,267 68,094 1 ,000 ,110 GESLACHT * STUDIE 15,462 2 ,000 GESLACHT by STUDIE(2) ,832 ,510 2,657 1 ,103 2,298 GESLACHT by STUDIE(3) 1,177 ,300 15,436 1 ,000 3,244 Constant 1,544 ,253 37,333 1 ,000 4,684 . DUS MODEL IS GESCHAT DOOR: LN (ODDS) = 1.544 - 1.052 GESLACHT - .79 STUDIE (2) - 2.205 STUDIE (3) + .832 GESLACHT * STUDIE (2) + 1.1177 GESLACHT * STUDIE (3)

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL LN (ODDS) = 1.544 - 1.052 GESLACHT - .79 STUDIE (2) - 2.205 STUDIE (3) + .832 GESLACHT * STUDIE (2) + 1.1177 GESLACHT * STUDIE (3) OR VOOR STUDIERICHTING 1: LN(ODDS{M,ST1}) = 1.544-1.052 LN(ODDS{V,ST1})= 1.544 OR VOOR STUDIERICHTING 2: LN(ODDS{M,ST2}) = 1.544-1.052 - .79 + .832 LN(ODDS{V,ST2}) = 1.544 - .79 OP DEZELFDE MANIER

MODEL MET COVARIAAT/INTERACTIE LOGISTISCH REGRESSIEMODEL ENKELE OPMERKINGEN: OR OP BASIS VAN MODEL IS OOK OP BASIS VAN EEN 2X2 TABEL TE BEREKENEN DE STUDIE-SPECIFIEKE OR’S OP BASIS VAN MODEL IS OOK OP BASIS VAN EEN 2X2X2 TABEL TE BEREKENEN DE VOOR STUDIERICHTING GECORRIGEERDE OR OP BASIS VAN MODEL IS NIET EENVOUDIG UIT EEN 2X2X2 TABEL TE BEREKENEN COLLEGE 3: LAATSTE SHEET NA PAUZE

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL DRIE MODELLEN 1. 2. 3. COLLEGE 4: VOOR PAUZE

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL MODEL IS Block 0: Beginning Block

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL Block 1: Method = Enter MODEL

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL Block 2: Method = Enter MODEL -2LL = 3320.596 – 149.724 = 3170.872 Variables in the Equation B S.E. Wald df Sig. Exp(B) Step GESLACHT -,197 ,117 2,829 1 ,093 ,821 a 1 STUDIE 139,246 2 ,000 STUDIE(2) -,037 ,110 ,110 1 ,740 ,964 STUDIE(3) -1,315 ,117 126,961 1 ,000 ,268 Constant ,768 ,125 37,930 1 ,000 2,156 a. Variable(s) entered on step 1: GESLACHT, STUDIE.

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL Block 3: Method = Enter MODEL STEP = 17.197 DF = 2 P-WAARDE = .0002 -2LL = 3170.872 – 17.197 = 3153.675

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL WELK MODEL: OP GROND VAN TOP-DOWN PROCEDURE KEUZE MODEL MET INTERACTIE DUS INTERPRETEREN DE STUDIE-SPECIFIEKE ODDSRATIOS

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL LN (ODDS) = 1.544 - 1.052 GESLACHT - .79 STUDIE (2) - 2.205 STUDIE (3) + .832 GESLACHT * STUDIE (2) + 1.1177 GESLACHT * STUDIE (3) OR VOOR STUDIERICHTING 1: LN(ODDS{M,ST1} = 1.544-1.052 LN(ODDS{V,ST1} = 1.542 OR VOOR STUDIERICHTING 2: LN(ODDS{M,ST2} = 1.544-1.052 - .79 + .832 LN(ODDS{V,ST2} = 1.542 - .79 OP DEZELFDE MANIER

TOETSEN VOOR HET VERGELIJKEN TUSSEN MODELLEN LOGISTISCH REGRESSIEMODEL CONCLUSIE STUDIE 3 LN (ODDS) STUDIE 2 STUDIE 1 GESLACHT VROUW MAN COLLEGE 4: LAATSTE SHEET VOOR PAUZE ER IS INTERACTIE TUSSEN STUDIERICHTING EN GESLACHT