LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, 28-1-2010 Tussen onderzoek en praktijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
[Titel bijeenkomst] [Datum] Presentatie door: [naam]
Advertisements

Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Samen leren samen werken in de cloud
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Naar een portfolio Water in Zuid-Holland The continuing story.
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Opbrengstgericht werken
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
FUNDAMENTEEL ONDERZOEK
Presentatie Advies Bestuurlijke ontwikkeling onderwijs M-staf OCW 1 december 2008 Lieteke van Vucht Tijssen en Fons van Wieringen.
Taal en rekenen in beweging!
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Twee heren dienen; praktijk en wetenschap
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Kwaliteitszorg in het (v)so 13,14,19,20 april 2010 Cor Hoffmans
Basisbewerkingen rekenen
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Questionable research practices Confronteert met hoe we wetenschap bedrijven 1. Verification bias & missing replications 2. Incomplete or incorrect information.
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
‘Verduurzaming Scholenbouw ’ De wereld na 2015 ’ Een fundamentele omslag in het denken … Marco van Zandwijk Ruimte-OK Ruud van Vliet Klimaatverbond Nederland.
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Samenwerken aan praktijkonderzoek in de academische opleidingsschool Anje Ros, Lector Fontys Hogeschool Kind en Educatie Linda van den Bergh, onderzoeker.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Informatieoverdracht PO-VO (onderdeel van project Effectief schakelen) Esmee Hornstra, PO-Raad.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Doorlopende leerlijnen po/vo 1 Het Assink Lyceum Ronald van Beusekom Kernteamleider onderbouw Havo/Vwo.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Praktijkwerkplaats Netwerken in het partnerschap.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Naar een nieuwe aanpak Ton Eimers / Selle van der Woude 3 april 2017
coördinator versterking openbaar onderwijs
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Rookvrije schoolterreinen: op naar 2020
WAARDEvol BESTUUR: ONTWERPGERICHTE AANPAK.
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk :

De denktank van het onderwijs LPC R&D: Praktijkgericht onderzoek, uitgevoerd door de LPC: APS, CPS en KPC Groep (SLOA) Sinds 2 jaar een omslag Ontwikkeling en onderbouwing van nieuwe concepten, methodieken, instrumenten Bruikbare kennis voor het onderwijsveld en voor beleid

Positie LPC – R&D Onderwijsveld LPC R&D Wetenschap PO-Raad, VO-Raad,ea PO-Raad, VO-Raad,ea OCW

Opbrengst LPC R&D Wetenschappelijk onderzoek Implementatie van overheidsbeleid Niet Praktijkgericht onderzoek Maar

Opbrengsten LPC R&D OCW – beleid Kennis over behoeften, knelpunten in scholen Kennis over wat werkt in de praktijk Oplossingen die scholen aanspreken Onderwijsveld Kennis over wat werkt, vertaald naar praktijk Gefundeerde oplossingen, aanpakken Tools om nieuwe aanpakken te implementeren

Organisatie Programmalijnen: Doorlopende leerlijnen De leraar Passend Onderwijs en zorg Onderwijs anders organiseren School en omgeving Bestuur, management en onderwijskwaliteit

Organisatie Kennisvraag Programmalijn Project 1 Kennisvraag Project 2 Project 3 Project 4 Project 1 Project 2 Project 3 Project 4 Project 1 Project 2 Project 3 Project 4

Voorbeelden onderzoeksvragen Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het realiseren van integrale schoolontwikkeling? Wat is een goede aanpak om gedragsproblemen van leerlingen te voorkomen? Wat zijn succesfactoren voor een effectief rekenbeleid? Welke condities zijn van belang voor een effectieve vormgeving van IPB Wat kan een school doen om de sociale veiligheid te versterken, samen met ouders en partners?

Werkwijze Onderwijsveld Wetenschap LPC R&D Probleemanalyse Bestuderen en ‘vertalen’ literatuur Oplossingen ontwikkelen met scholen Uitproberen in praktijk Interpretatie van resultaten

Knelpunten Tegenstrijdige verwachtingen Onderzoek in een adviesorganisatie (cultuuromslag) Methodologie praktijkgericht onderzoek nog niet uitontwikkeld Kwaliteitsstandaarden ontbreken nog Spanning tussen: Aansluiten bij schoolontwikkeling - Schooloverstijgende kennis opleveren Bruikbare resultaten- Gefundeerde resultaten

Methodiek praktijkgericht onderzoek Aansluiten bij problemen van scholen Goede probleemanalyse Resonansgroep van scholen Vooraf nadenken over implementatiestrategie ‘Concrete’ resultaten: aanbevelingen en tools (stappenplan, scenario’s, websites, good practices, checklists, etc.) Verspreiding: via publicaties, conferenties, digitaal, netwerken van scholen, gesprekken met OCW, Raden Hoe zorgen we dat resultaten echt gebruikt worden?

Methodiek praktijkgericht onderzoek Wetenschappers als critical friends Onderbouwing van keuzes (literatuur) Overdraagbaarheid resultaten Verantwoorde onderzoeksopzet Hoe zorgen we dat resultaten onderbouwd zijn?

Vragen? -Wat zijn nog andere belangrijke vragen voor praktijkgericht onderzoek? -Hoe kunnen we hier (nog beter) aan beantwoorden? Hoe zorgen we dat resultaten onderbouwd zijn? Hoe zorgen we dat resultaten echt gebruikt worden? ?