LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk :
De denktank van het onderwijs LPC R&D: Praktijkgericht onderzoek, uitgevoerd door de LPC: APS, CPS en KPC Groep (SLOA) Sinds 2 jaar een omslag Ontwikkeling en onderbouwing van nieuwe concepten, methodieken, instrumenten Bruikbare kennis voor het onderwijsveld en voor beleid
Positie LPC – R&D Onderwijsveld LPC R&D Wetenschap PO-Raad, VO-Raad,ea PO-Raad, VO-Raad,ea OCW
Opbrengst LPC R&D Wetenschappelijk onderzoek Implementatie van overheidsbeleid Niet Praktijkgericht onderzoek Maar
Opbrengsten LPC R&D OCW – beleid Kennis over behoeften, knelpunten in scholen Kennis over wat werkt in de praktijk Oplossingen die scholen aanspreken Onderwijsveld Kennis over wat werkt, vertaald naar praktijk Gefundeerde oplossingen, aanpakken Tools om nieuwe aanpakken te implementeren
Organisatie Programmalijnen: Doorlopende leerlijnen De leraar Passend Onderwijs en zorg Onderwijs anders organiseren School en omgeving Bestuur, management en onderwijskwaliteit
Organisatie Kennisvraag Programmalijn Project 1 Kennisvraag Project 2 Project 3 Project 4 Project 1 Project 2 Project 3 Project 4 Project 1 Project 2 Project 3 Project 4
Voorbeelden onderzoeksvragen Wat zijn belangrijke aandachtspunten bij het realiseren van integrale schoolontwikkeling? Wat is een goede aanpak om gedragsproblemen van leerlingen te voorkomen? Wat zijn succesfactoren voor een effectief rekenbeleid? Welke condities zijn van belang voor een effectieve vormgeving van IPB Wat kan een school doen om de sociale veiligheid te versterken, samen met ouders en partners?
Werkwijze Onderwijsveld Wetenschap LPC R&D Probleemanalyse Bestuderen en ‘vertalen’ literatuur Oplossingen ontwikkelen met scholen Uitproberen in praktijk Interpretatie van resultaten
Knelpunten Tegenstrijdige verwachtingen Onderzoek in een adviesorganisatie (cultuuromslag) Methodologie praktijkgericht onderzoek nog niet uitontwikkeld Kwaliteitsstandaarden ontbreken nog Spanning tussen: Aansluiten bij schoolontwikkeling - Schooloverstijgende kennis opleveren Bruikbare resultaten- Gefundeerde resultaten
Methodiek praktijkgericht onderzoek Aansluiten bij problemen van scholen Goede probleemanalyse Resonansgroep van scholen Vooraf nadenken over implementatiestrategie ‘Concrete’ resultaten: aanbevelingen en tools (stappenplan, scenario’s, websites, good practices, checklists, etc.) Verspreiding: via publicaties, conferenties, digitaal, netwerken van scholen, gesprekken met OCW, Raden Hoe zorgen we dat resultaten echt gebruikt worden?
Methodiek praktijkgericht onderzoek Wetenschappers als critical friends Onderbouwing van keuzes (literatuur) Overdraagbaarheid resultaten Verantwoorde onderzoeksopzet Hoe zorgen we dat resultaten onderbouwd zijn?
Vragen? -Wat zijn nog andere belangrijke vragen voor praktijkgericht onderzoek? -Hoe kunnen we hier (nog beter) aan beantwoorden? Hoe zorgen we dat resultaten onderbouwd zijn? Hoe zorgen we dat resultaten echt gebruikt worden? ?