Leren met meer effect I en II

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Modelschool 2014  Waarom  Hoe  Resultaten  Vragen.
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
Onderzoek naar de invloed van oplossingsgericht werken op no-show binnen de ambulante verslavingszorg Opzet en voorlopige resultaten Klazien.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Helen Parkhurst, Almere
College 2 Between-subject en within-subject designs
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Informatie avond groep 8
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart.
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Informatie avond groep 8
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Het cito-leerlingvolgsysteem
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Portfolio Faculteit der Letteren
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Leren, loopbaan en burgerschap
Leren met effect “Taaltuin”
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Het bevorderen van zelfgestuurd leren van pabostudenten op de werkplek
Diagnostische toetsen voor het MBO
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Evaluatieonderzoek naar de effectiviteit van
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Individuele leerlijnen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Taaltuin Twente “Leren met meer effect”. 1 april 2009.
Experimentele designs en resultaten
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
1 BUE: de eerste cijfers Gijs Martens HRM Netwerk 22/02/02.
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Informatieavond groep 8 (Waterlandse Overstap, advies VO) OBS ‘t Carrousel Schooljaar
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
GENDER in het basisonderwijs Doorbreking van seksestereotiepe beelden Cocky Booy 22 maart 2010 Hanzehogeschool Groningen.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Formatief versus summatief
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
GROEP 8 Naar het voortgezet onderwijs..
Diepteverwerking Vragenlijst Modern Leerlinggestuurd Onderwijs
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
“Leren met meer effect”. 1 april 2009
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Het programma opent met de mapjes ‘jaaropbrengsten’, ‘handleiding’ en ‘knoppenblad’
Transcript van de presentatie:

Leren met meer effect I en II Joost Meijer Edith van Eck Irma Heemskerk Klaas Alkema Albert-Jan Vonk Gerrit Brouwer Jeroen Clemens

Leren met meer effect I Effecten van innovatie met ict in het onderwijs Scholen bepaalden zelf onderzoeksvraag; schreven voorstel Vervolgens “vraagverheldering” Onderzoekers Kohnstamm Instituut schreven definitieve onderzoeksplan

Methodologie Quasi-experimenteel, geen aselecte toewijzing van leerlingen aan experimentele groep en controlegroep Voormetingen, nametingen Gegevensanalyse meestal met multivariate covariantie-analyse; controle op mogelijke a priori verschillen tussen groepen

De afhankelijke variabelen (op meerdere, doch niet alle, scholen) Competentie, autonomie  intrinsieke motivatie Opvattingen over leren (epistemological beliefs) Houding tegenover Engels, wiskunde Prestaties (wiskunde, aardrijkskunde, projecten bij ict opleiding vmbo, spellen, begrijpend lezen)

Leren met meer effect II Leren met meer effect I: 10 scholen; twee scholen vielen af in LMME II. Vijf scholen deden herhalingsonderzoek (replicatie) Drie scholen voerden retentiemetingen uit Alle resterende acht deden mee aan schoolontwikkelingsonderzoek

Min of meer overeenkomstige resultaten uit LMME I en LMME II

Taaltuin. Geen effect, maar wel winst Taaltuin. Geen effect, maar wel winst. Onderwijs in experimentele condities met computeronder-steuning werd gegeven door onderwijsassistenten. Alle groepen gaan er tussen voortoets en natoets evenveel op vooruit (behalve de dubbel experimentele groep bij begrijpend lezen).

Ruwe scores toetsen niet vergelijkbaar, daarom transformatie naar DLE Ruwe scores toetsen niet vergelijkbaar, daarom transformatie naar DLE. Alleen verschil tussen tussentoets en natoets niet significant. Hoe hoger de score op de eindtoets basisonderwijs, hoe minder winst er wordt geboekt op de retentietoets ten opzichte van de tussentoets, maar mogelijk plafondeffect.

Wiskunde-onderwijs met digitale schoolborden: attitude tegenover wiskunde

Longitudinale ontwikkeling van gemiddelde scores op respectievelijk plezier, angst en inzet, drie schalen van de belevingsschaal voor wiskunde (BSW).

Effecten van conditie op attitude tegenover wiskunde Plezier Relevantie Nooit les met digibord 3.11 2.83 Soms les met digibord 3.27 3.50 Vaak les met digibord 3.08 3.41 Altijd les met digibord 3.49 3.67

Een nogal verschillend resultaat uit LMME I en LMME II

Gebruik digitaal portfolio (2008) Leerlingen die afwisselend werken met een digitaal en papieren portfolio, zijn na afloop gemotiveerder dan leerlingen die in dezelfde conditie hebben gewerkt.

Gebruik digitaal portfolio (2009) Interactie tussen beide condities wordt niet teruggevonden bij een nieuw cohort leerlingen.

Conclusies Herhalingsonderzoek en retentiemetingen zijn van groot belang. Rendement quasi-experimenteel onderzoek met gedeeltelijk replicatieonderzoek circa 20%?