Didactiek & Leiderschap in Balans 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Noodzaak van slimmer onderzoek Alfons ten Brummelhuis Den Haag, 4 juni 2014.
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Schoolboeken de klas uit? Een korte inleiding…… Michiel Maas, programmamanager VO 23 januari 2008.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Didactiek in Balans meten, terugkoppelen, balans op maken Hans van Gennip Ed Smeets Carolien van Rens ITS - Radboud Universiteit Nijmegen.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
No nonsense methode ICT vaardigheden
Tablets, hoop of hype? Tablets in de school, in de klas en thuis. | Mei 2013 |
Tablets in de school, in de klas en thuis.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Samenwerken aan Onderwijs en ICT Frank vd Oetelaar dinsdag 12 april 2005.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
De weg naar de competente docent
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1. 33 GERECHTIGHEID GODS 21 Thans is echter buiten de wet om GERECHTIGHEID GODS openbaar geworden, waarvan de wet en de profeten getuigen, 34.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Workshop Informatievaardigheden
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Informatieavond groep 7
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
SKOBOS Digitale Leer Werk Omgeving Albert
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Workshop ‘visieversneller’
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Alfons ten Brummelhuis
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
ICT in het vo Frans Peeters
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Transcript van de presentatie:

Didactiek & Leiderschap in Balans 2011 Alfons ten Brummelhuis - hoofd onderzoek Kennisnet 6 april 2011

Inhoud 1. Toekomstbeeld 2. Duiding van resultaten 3. Schoolrapportage

Opbrengsten: kwaliteitsverbetering van onderwijs Vier in Balans Opbrengsten: kwaliteitsverbetering van onderwijs

Stand van zaken

De bijsluiter van Vier in Balans

Toekomstbeeld

Rups gaat vooraf aan vlinder

Segmenten (af)wachtende meerderheid enthousiaste voorhoede

Deelname PO Aantal regio’s 52 Aantal scholen 484 Aantal leraren 4.654 Aantal leraren groep 1 en 2 1.125 Aantal leraren groep 3, 4, 5 1.692 Aantal leraren groep 6, 7, 8 1.604 Aantal leraren speciaal onderwijs 233 Aantal leidinggevenden 837 Aantal ict-coördinatoren 451 Aantal leidinggevenden 267 Overig 119

Deelname VO Aantal schoollocaties 25 Aantal leraren 590 praktijkonderwijs/lwoo 36 vmbo 1 en 2 76 vmbo 3 en 4 141 havo/vwo 1 en 2 140 havo/vwo 3, 4, 5 en 6 197 exact 149 talen 178 mens en maatschappij 116 kunst 45 beroepsgericht 48 Aantal leidinggevenden 69 ict-coördinatoren 6 leidinggevenden 63 54 leraren hebben bij cluster ‘anders’ ingevuld.

Vormen van didactisch handelen Kennisoverdracht zonder ict Kennisconstructie zonder ict Kennisoverdracht met ict Kennisconstructie met ict

PO didactisch handelen nu en ambitie Grijs: leraren nu Wit: leraren ambitie Roze: leiding nu Roze - onderbroken: leiding amb Leraren: 4.654 Leiding: 838 nooit/ nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel leraren nu leraren ambitie leiding nu leiding ambitie * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen

VO Didactisch handelen nu en ambitie Grijs: leraren nu Wit: leraren ambitie Roze: leiding nu Roze - onderbroken: leiding amb Leraren n= 590 Leidinggevenden = 68 nooit/ nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel leraren nu leraren ambitie leiding nu leiding ambitie * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen

Visie: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO De vertaling van onze kijk op onderwijs en leren in ict-toepassingen Een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie ontwikkelt voor het gebruik van ict op onze school 25% 23% 31% 30% Een door leraren en directie gezamenlijk ontwikkelde visie op ict in het onderwijs 22% 27% Visie op ict en onderwijs vastleggen in beleidsplan 20% Gebaseerd op leraren

Deskundigheidsbevordering: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO Goede voorbeelden van ict en didactiek Handreikingen voor gebruik ict-programma’s in mijn onderwijs 41% 36% 46% Ondersteuning bij gebruik van een elektronische leeromgeving voor het onderwijs 34% Deskundige ondersteuning bij gebruik van ict in de lessen 33% Cursussen gericht op lesgeven met ict-toepassingen Ideeën en ervaringen uitwisselen met collega’s van eigen en andere scholen tijdens bijeenkomsten of in virtuele communities 30% 20% 39% 28% Gebaseerd op leraren

Digitaal leermateriaal: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO Digitaal leermateriaal dat geleverd wordt bij de lesmethode Computerprogramma’s waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken 51% 45% 44% 42% Een bibliotheek met digitaal leermateriaal waaruit ik zelf mijn lessen kan samenstellen 43% 47% Nieuwe ict-toepassingen voor onderwijs (games, digitale leerobjecten, webquest) Toetsen om voortgang van leerlingen met de computer te volgen (diagnostische toetsen) 33% 32% 38% Gebaseerd op leraren

Infrastructuur: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO Extra computervoorzieningen zoals snelle internetverbinding, digibord, extra computers, laptop, netbook, Ipad 53% 60% Directe deskundige hulp als computers of netwerk haperen Grotere betrouwbaarheid van de aansluiting met internet Computertoepassingen voor leraar en leerling zowel thuis als op school beschikbaar via internet (zogenoemd cloud computing) 54% 39% 33% 42% 45% Afstemming tussen ict-voorzieningen voor schooladministratie en de programmatuur voor onderwijsdoeleinden waar leraren en leiding gebruik van maken 27% 31% Gebaseerd op leraren