Didactiek & Leiderschap in Balans 2011 Alfons ten Brummelhuis - hoofd onderzoek Kennisnet 6 april 2011
Inhoud 1. Toekomstbeeld 2. Duiding van resultaten 3. Schoolrapportage
Opbrengsten: kwaliteitsverbetering van onderwijs Vier in Balans Opbrengsten: kwaliteitsverbetering van onderwijs
Stand van zaken
De bijsluiter van Vier in Balans
Toekomstbeeld
Rups gaat vooraf aan vlinder
Segmenten (af)wachtende meerderheid enthousiaste voorhoede
Deelname PO Aantal regio’s 52 Aantal scholen 484 Aantal leraren 4.654 Aantal leraren groep 1 en 2 1.125 Aantal leraren groep 3, 4, 5 1.692 Aantal leraren groep 6, 7, 8 1.604 Aantal leraren speciaal onderwijs 233 Aantal leidinggevenden 837 Aantal ict-coördinatoren 451 Aantal leidinggevenden 267 Overig 119
Deelname VO Aantal schoollocaties 25 Aantal leraren 590 praktijkonderwijs/lwoo 36 vmbo 1 en 2 76 vmbo 3 en 4 141 havo/vwo 1 en 2 140 havo/vwo 3, 4, 5 en 6 197 exact 149 talen 178 mens en maatschappij 116 kunst 45 beroepsgericht 48 Aantal leidinggevenden 69 ict-coördinatoren 6 leidinggevenden 63 54 leraren hebben bij cluster ‘anders’ ingevuld.
Vormen van didactisch handelen Kennisoverdracht zonder ict Kennisconstructie zonder ict Kennisoverdracht met ict Kennisconstructie met ict
PO didactisch handelen nu en ambitie Grijs: leraren nu Wit: leraren ambitie Roze: leiding nu Roze - onderbroken: leiding amb Leraren: 4.654 Leiding: 838 nooit/ nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel leraren nu leraren ambitie leiding nu leiding ambitie * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen
VO Didactisch handelen nu en ambitie Grijs: leraren nu Wit: leraren ambitie Roze: leiding nu Roze - onderbroken: leiding amb Leraren n= 590 Leidinggevenden = 68 nooit/ nauwelijks af en toe tamelijk vaak vaak heel leraren nu leraren ambitie leiding nu leiding ambitie * Een box vertegenwoordigt 50% van de leraren; hoe breder de box, hoe sterker leraren onderling van mening verschillen
Visie: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO De vertaling van onze kijk op onderwijs en leren in ict-toepassingen Een schoolmanagement dat samen met het team een breed gedragen visie ontwikkelt voor het gebruik van ict op onze school 25% 23% 31% 30% Een door leraren en directie gezamenlijk ontwikkelde visie op ict in het onderwijs 22% 27% Visie op ict en onderwijs vastleggen in beleidsplan 20% Gebaseerd op leraren
Deskundigheidsbevordering: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO Goede voorbeelden van ict en didactiek Handreikingen voor gebruik ict-programma’s in mijn onderwijs 41% 36% 46% Ondersteuning bij gebruik van een elektronische leeromgeving voor het onderwijs 34% Deskundige ondersteuning bij gebruik van ict in de lessen 33% Cursussen gericht op lesgeven met ict-toepassingen Ideeën en ervaringen uitwisselen met collega’s van eigen en andere scholen tijdens bijeenkomsten of in virtuele communities 30% 20% 39% 28% Gebaseerd op leraren
Digitaal leermateriaal: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO Digitaal leermateriaal dat geleverd wordt bij de lesmethode Computerprogramma’s waarmee leerlingen zelfstandig kunnen werken 51% 45% 44% 42% Een bibliotheek met digitaal leermateriaal waaruit ik zelf mijn lessen kan samenstellen 43% 47% Nieuwe ict-toepassingen voor onderwijs (games, digitale leerobjecten, webquest) Toetsen om voortgang van leerlingen met de computer te volgen (diagnostische toetsen) 33% 32% 38% Gebaseerd op leraren
Infrastructuur: % leraren met veel / zeer veel behoefte aan EXTRA ondersteuning PO VO Extra computervoorzieningen zoals snelle internetverbinding, digibord, extra computers, laptop, netbook, Ipad 53% 60% Directe deskundige hulp als computers of netwerk haperen Grotere betrouwbaarheid van de aansluiting met internet Computertoepassingen voor leraar en leerling zowel thuis als op school beschikbaar via internet (zogenoemd cloud computing) 54% 39% 33% 42% 45% Afstemming tussen ict-voorzieningen voor schooladministratie en de programmatuur voor onderwijsdoeleinden waar leraren en leiding gebruik van maken 27% 31% Gebaseerd op leraren