Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startdia met foto Ruimte. Milieu in ruimtelijke plannen •Rapport milieu in bestemmingsplannen (2012) •Website ‘Borging milieu in ruimtelijke plannen’
Advertisements

Introductie van: Een nieuwe hangbrug -*-*-*-*-*-*-*- Het ontstaan
Regionale opzet van een Fietsdepot
Beheer fietsparkeren bij stations
Insights uit social media. kranttelevisieradiowebsocial face-2-facetelefonischschriftelijkonlinesocial Marketeers moeten de massa opzoeken!
REGIO BIJEENKOMST VBMK NICOLAÏKERK APPINGEDAM 6 juli 2011 Monumentale kerkgebouwen als gemeentelijke kans of bedreiging.
QUALITY & MARKETING ADVIES
Participatiewiel: samenhang in beeld Alle 6 terreinen
De nieuwe wet Inburgering en de IB-Groep
Stichting RechtenOnline
Onze aanpak van de SEPA-migratie Seminar SEPA-migratie Pensioenfondsen 23 januari 2013 Hubert Baars Programmamanager.
Wijkgericht werken: zorg en welzijn verbinden
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.

gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
Maatschappelijke Segregatie
BIJEENKOMST CONTACTPERSONEN NAH ZUIDOOST BRABANT 25 NOVEMBER 2008 CVA-KETEN EN NAH-NETWERK: DOOR VERBINDING STERKER! JOKE DRIESSEN EN DOMINIQUE DEN.
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
1 Bloemendaal Born Zutphen Raised Delft Study TUD Curriculum Vitae Peter Kuenzli.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Benchmarking is fun! Bas Peeters NVRD
Economische Barometer Breda 2005 Op de weg terug ?
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Stand in het land Lex de Boer ZOMERMEETING Huis vol energie.
(Elektrische) Buurtmobiliteit in Vondelparc?. Samen vervoer organiseren Slimmer -Van bezit naar gebruik -Minder parkeren, meer groen/spelen Makkelijker.
Gebieden als Powerpoint shapes
Workshop contentstrategie
Professionele ontwikkeling
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Weesfietsen: wie, waar, waarom? Annelien Meerts, Dick Ettema, Joost de Kruijf Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht.
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
Nieuwe technieken in stallingen 9 juni Soorten Stationsstallingen  Onbewaakt (maaiveld, gratis)  Bewaakt (gebouwd) Gratis met toezicht Betaald,
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Handboek Weesfietsen Jan Fokkema November 2009.
Invoertool fietsparkeren BTM Casus Amsterdam Rico Andriesse.
1 Weesfietsenteam Fietsberaad 5 november Wat? Opdrachtgevers: V&W en de NS Doel: Samenwerken met gemeenten om weesfietsen structureel te verwijderen.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Fietsbeleid in Limburg
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
16 december 2004, Utrecht Handhavingsprioriteiten 2005 Geen opvallend andere richting, wel betere onderbouwing ‘Appels en peren’ Categorieën, branches,
Topografie Nederland (8 dia’s)
Benchmark 2007 Ingrid Middelkoop Projecmedewerker werkgroep Benchmark.
Ingrid Middelkoop Projecmedewerker werkgroep Benchmark
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
Informatievoorziening en VSV:
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL Coen Teulings 16 februari 2012 Financieel-economische ontwikkelingen en perspectieven in NL.
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
Ontslakken 1 december 2014.
Handelingsgericht Werken
TRAJEKT Presentatie Jongerenbuurtbemiddeling 1. Wat is Jongerenbuurtbemiddeling (JBB)? Mediation Conflicthantering Richt zich op jeugd onderling of volwassenen.
Bijeenkomst Kennisnetwerk CVA NL Bestuur en vertegenwoordigers 26 mei 2009.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Combinatie functie Regeling namens ministerie OC&W en VWS In fte voor combinatie functionarissen – 1250 fte om sportverenigingen te versterken.
Symposium over Kennis en Beleid georganiseerd door Science Alliance en Panteia op 27 maart in Zoetermeer Verschuivende panelen: ontwikkelen tegen de stroom.
REKENEN We gaan met de metro. Bij het beginpunt stappen 5 mensen in de trein. Reken jij met me mee? Let goed op hoeveel mensen instappen en uitstappen.
‘De rijtjes’. ‘de Rijtjes’ In deze ronde krijgen jullie een stelling/vraag aangeboden met meerdere antwoorden. Hoeveel antwoorden weten jullie? Beide.
Hoofdstuk 6.9. bekendst beroemdst breedst gezondst hardst kleinst kortst laatst slechtst vervelendst.
Regiovorming in Ketenperspectief.
Gemaakt door: zaravdhurk Mh2b
Totaal alle regio’s in NL
Meervoudig verantwoorden: een proeftuin voor effectmeting en kostentoedeling Edwin van der Zalm 10 oktober 2017.
Fietsparkeren in Zwolle
SNEAK PREVIEW: ‘Verdichten in een gezonde stad’
Verstedelijkingsafspraken
Winnende en verliezende G30 gemeenten – arbeidsplaatsen
Transcript van de presentatie:

Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam Monique Geerdink Berenschot

1 2 3 Opbouw presentatie Waarom een weesfietsenaanpak? Weesfietsenteam Praktijkervaringen 1 2 3

Waarom een weesfietsenaanpak? 1

Waarom een weesfietsenaanpak? Handhaving richt zich op fietswrakken, fout gestalde fietsen én steeds vaker ook op weesfietsen Gebruiksklare fietsen die in de openbare ruimte gestald zijn, maar al langere tijd niet meer gebruikt zijn 10-20% van de gestalde fietsen zijn weesfietsen Verwijderen van weesfietsen moet in de APV geregeld zijn

Weesfietsenhistorie Amsterdam, 1958

Directe en indirecte effecten Kostenvoordelen Tegengaan verrommeling Tegengaan fietsendiefstal Tegengaan vandalisme Meer sociale veiligheid Betere bereikbaarheid Bieden van sociale werkgelegenheid Stimulering fietsgebruik Kostenvoordelen. Door het verwijderen van weesfietsen wordt stallingsruimte beter benut. Dat scheelt investeringskosten als in de toekomst de stallingscapaciteit moet worden uitgebreid. Per fiets gaat het daarbij om een bedrag van gemiddeld grofweg € 650 tot € 1.500 (voor respectievelijk een maaiveld of een gebouwde oplossing) die bespaard kan worden op de aanlegkosten van nieuwe fietsenstallingen. Tegengaan verrommeling. Door het gebrek aan ruimte staan stallingen overvol en plaatsen veel reizigers hun fietsen buiten de stalling. Daardoor vallen fietsen gemakkelijker om. Bovendien lokt het uit dat andere reizigers hun fiets ook buiten de stalling plaatsen. Dit staat slordig en heeft zo een nadelig effect op de kwaliteit van de ruimte. Tegengaan fietsendiefstal. In rommelige en overvolle fietsenstallingen worden fietsen eerder gestolen omdat deze niet goed vastgezet kunnen worden. Daarnaast kunnen weesfietsen gestolen fietsen zijn. Door controle van de verwijderde fietsen op diefstal kan invulling gegeven worden aan het teruggeven van fietsen aan de rechtmatige eigenaar. Een weesfietsenaanpak draagt zo bij aan het tegengaan van fietsendiefstal en het verhogen van het oplossingspercentage fietsendiefstallen. Tegengaan vandalisme. In overvolle fietsenstallingen zijn niet goed geparkeerde fietsen eerder doelwit van vernieling. Een rommelige openbare ruimte is bovendien meer kwetsbaar voor vandalisme. Meer sociale veiligheid. Een weesfietsenaanpak leidt tot een betere kwaliteit van de openbare ruimte (het oogt netter) en gaat vandalisme en fietsendiefstal tegen. Het veiligheidsgevoel van gebruikers en passanten neemt daardoor toe. Betere bereikbaarheid. Meer sociale veiligheid en meer stallingcapaciteit maken een stationsomgeving en binnenstad uitnodigend voor fietsers. De bereikbaarheid van de gemeente voor fietsende OV-reizigers en winkelend publiek neemt toe. Doordat meer fietsen in de stallingen gezet kunnen worden, neemt ook de bereikbaarheid van het stationsgebied voor hulpdiensten toe. Bieden van sociale werkgelegenheid. De werkzaamheden die verricht moeten worden om de fietsen te verwijderen en op te slaan biedt werkgelegenheid die goed past bij sociale werkgelegenheidsprojecten. De weesfietsenaanpak levert hiermee een bijdrage aan sociale werkgelegenheidsprojecten binnen de gemeente. Stimulering fietsgebruik. Fietsen is goed voor de gezondheid. Gemeenten die het fietsgebruik willen stimuleren, zorgen met de weesfietsenaanpak voor een betere bereikbaarheid van het station en binnenstad en stimuleren treinreizigers en winkelend publiek zo indirect om de fiets te nemen.

De praktijk van de weesfietsenaanpak Maximale stallingsduur APV Regels die gelden in het beheergebied aankondigen met borden Het vaststellen van een overtreding van de APV (label bevestigen op basis waarvan je na de max. stallingsduur kunt constateren dat de fiets er >28 dagen staat) Het aanzeggen van bestuursdwang (door het opmaken van een beschikking, ofwel een label waarop de overtreding geconstateerd wordt) Het bieden van de gelegenheid aan de overtreder om de overtreding te herstellen (de begunstigingstermijn, aangegeven op datzelfde label) Het feitelijk toepassen van bestuursdwang (het verwijderen van de fiets) De opslag van de verwijderde fiets Het vernietigen / verkopen / om niet overdragen van de niet opgehaalde fiets €

Weesfietsenteam 2

Opdracht Weesfietsenteam Doel Benutten fietsenstallingcapaciteit Ondersteunen gemeenten in de periode 2009-2012 Resultaten Implementatie weesfietsenaanpak Zichtbaar & structureel Olievlekwerking Ontsluiten kennis en middelen

In 7 stappen naar een structurele weesfietsenaanpak Gemeente Weesfietsenteam Fietsbeleid vastgesteld Borgen bestuurlijk draagvlak Inrichten Projectorganisatie Procesondersteuning & Inhoudelijke expertise Kennis en middelen Stap 1: Het borgen van bestuurlijk draagvlak. Stap 2: Het oprichten van een Projectteam. Stap 3: Het zorgen voor een juridisch basis voor de handhavingsaanpak. Stap 4: Het opzetten van een handhavingsorganisatie. Stap 5: Het opzetten van een Fietsdepot. Stap 6: Het voorbereiden van de communicatie naar burgers. Stap 7: Het verkrijgen van een bestuurlijk akkoord voor een structurele handhavingsaanpak. Aanpassen APV Verdelen Handhavingstaken Inrichten Fietsdepot Verzorgen Communicatie Verzekeren structurele aanpak

Gemeenten die het Weesfietsenteam heeft ondersteund 1. Hoorn 2. Haarlem 3. Haarlemmermeer 4. Schiedam 5. Woerden 6. Dordrecht 7. Utrecht Stadsgewest Haaglanden 8. Zaltbommel 9. Enschede 10. Deventer 11. Eindhoven 12. Sittard-Geleen 13. Heerlen 14. Maastricht 15. Harderwijk 16. Oisterwijk 17. Oss Regio Twente Hier noemen dat gemeentelijke bezuinigingen en gemeenteraadsverkiezingen grote invloed hebben gehad op het aantrekken van deelnemende gemeenten. 17 gemeenten ondersteund 2 stadsregio’s ondersteund (Haaglanden 5 gemeenten: Den Haag, Delft, Rijswijk, Zoetermeer, Leidschendam-Voorburg) (Regio Twente 6 gemeenten: Wierden, Oldenzaal, Hof van Twente, Born, Almelo) Subtotaal: 28 gemeenten 7 gemeenten ondersteund die zonder het weesfietsenteam verder zijn gegaan Totaal: 35 gemeenten op een of andere wijze ondersteund In heel Nederland zijn ruim 50 gemeenten waarvan bekend is dat deze handhavend optreden tegen weesfietsen of bezig zijn met de voorbereiding daarvan. Voordelen regionale aanpak Stallingscapaciteit in de regio wordt goed benut ( = financieringsvoorwaarde in toekomst) Uniforme handhaving: Herkenbaarheid Optimaal gebruik van aanwezige infrastructuur (het Fietsdepot) Samenwerking kan synergievoordelen bieden Nauwe samenwerking met het Centrum Fietsdiefstal: door gemeenten inmiddels groot aantal AFAC/Fietsdepots geopend (19 en nog 5 dit jaar) Voorheen: Alkmaar, Breda, Gouda, Amersfoort, Heerhugowaard, Middelburg en Roosendaal

Volop aandacht in de media Fietsparkeren leeft!

Praktijkervaringen 3

Ervaringen uit de praktijk Veel gemeenten kampen met stallingstekorten op stations. Bestaande fietsenstallingen moeten daarom goed worden benut. Afhankelijk van de lokale situatie kan het aandeel weesfietsen op stations 20% bedragen als er niet handhavend wordt opgetreden. Handhaving op het fietsparkeren is gebonden aan strikte juridische regels. Dit vraagt om een specifieke werkwijze: Je mag een fiets niet zomaar weghalen en een weesfiets is moeilijk te herkennen. Ook het feit dat een fiets niet aan een eigenaar is te koppelen, maakt handhaving lastig. Gemeenten worstelen hier mee. De juridische aspecten van de handhaving op het fietsparkeren zijn daarom begin dit jaar gepubliceerd in een gezamenlijke notitie van het Fietsberaad en Berenschot. Veel gemeenten vragen als één van de eerste dingen wat de handhaving gaat kosten en vragen zich minder vaak af wat het gaat opleveren. Als je bedenkt dat je bij elke verwijderde fiets, 650 tot 1500 euro per fiets bespaart in de aanlegkosten van nieuwe stallingen, is het zinvol niet alleen de kosten maar ook de baten van de handhaving op het fietsparkeren te benadrukken. Enkele gemeenten hebben de weesfietsenacties aan leer/werk trajecten gekoppeld en zien de aanpak als een middel voor het bieden van sociale werkgelegenheid. Zo is in Enschede in het Fietsdepot een fietsenwerkplaats gehuisvest en worden de opgeknapte fietsen verstrekt aan cliënten met een bijstandsuitkering. De (in)directe neveneffecten van een weesfietsenaanpak zijn: kostenvoordelen, tegengaan verrommeling, tegengaan fietsendiefstal en vandalisme, meer sociale veiligheid, betere bereikbaarheid, stimulering fietsgebruik. Handhaving op het fietsparkeren is een gemeentelijke taak en raakt veel gemeentelijke afdelingen (verkeer en vervoer, vergunning en handhaving, beheer en toezicht, communicatie). Dit vergt interne samenwerking, hetgeen snel van de grond kan komen als iedereen vanaf het begin bij de voorbereiding betrokken wordt. Sommige gemeenten waren relatief eenvoudig door het weesfietsenteam te helpen, omdat ze al geholpen waren door enkel structuur te bieden in de aanpak en om het onderwerp ‘op de agenda’ te houden. Het handboek biedt deze structuur en levert alle benodigde kennis om een weesfietsenaanpak in te voeren. Bij de eerste handhavingsacties liepen enkele gemeenten tegen onverwachte problemen op. Zo bleek in een gemeente waar papieren labels werden gebruikt om weesfietsen te kunnen herkennen, nogal veel rommel op straat ontstond en moesten de gebruikte tie-wraps in een andere gemeente allemaal worden vervangen omdat deze - zoals de bedoeling is - niet uit zichzelf stuk gingen bij het verplaatsen van de fiets. Ze bleken te sterk te zijn. Tips om dit soort problemen tegen te gaan, zijn opgenomen in het Handboek Weesfietsenaanpak. Soms worden in het depot hele dure en gloednieuwe fietsen als weesfiets binnengebracht. Gemiddeld maar 2% van de verwijderde weesfietsen en omstreeks 40% van de verwijderde fout geparkeerde fietsen wordt door de eigenaar opgehaald uit het fietsdepot. Daardoor staan sommige gemeentelijke fietsdepots na enkele verwijderacties al snel overvol. Dit kan invloed hebben op het aantal keer dat desbetreffende gemeente een handhavingsactie doet. Afhankelijk van de waarde van de fiets, moet de gemeente een fiets minimaal 2 en maximaal 13 weken bewaren.

Contact Monique Geerdink m.geerdink@berenschot.nl Tel. 06 – 2093 4854 www.berenschot.nl/fietsparkeren

Weesfietsenhandboek Te downloaden op: www.fietsberaad.nl

Overzicht Fietsdepots In werking/ te openen In overleg Amsterdam Haaglanden Haarlemmermeer Rotterdam Zwolle Sittard-Geleen Groningen Heemskerk Tilburg Eindhoven Ede Leiden Nijmegen Maastricht Enschede ’s Hertogenbosch Utrecht Woerden Dordrecht Lansingerland Hoorn Amersfoort Zaltbommel Lingewaard Apeldoorn Haarlem Deventer