Inspiratieboek snelle fietsroutes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Advertisements

Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Ontwerpwijzer fietsverkeer
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
Veghel Transparant (lid VPPG)1 Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Veghel Transparant! voor leefbaarheid & gezondheid.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Transport en locatie warehouse
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Actieplan Luchtkwaliteit Utrecht: wat wil het bedrijfsleven? Raadsinformatieavond 3 november 2009 VNO-NCW Utrecht, MKB Utrecht, TLN, EVO, PBU, KvK Midden-Nederland.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Europaplein Welkom Programma Ontvangst Voorstellen: wie is wie? Doel van de avond Planvorming Verleden, heden en toekomst Europaplein Interactie Afsluiting.
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
TEL Veghel (lid VPPG)1 TEL Hoofdlijnenprogramma raadsverkiezingen 3 maart 2010 Transparant, Evenwichtig & Leefbaar Veghel.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Van krachtwijk naar fietswijk
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Agenda locatie 3 ■ Sociaal veilig ontwerp en beheer ■ Beeldkwaliteit en landschappelijke inpassing ■ Technische veiligheid ■ Beheer en onderhoud ■ Kosten.
SamenMeeNaarDeA2? Goes, 28 sept Situatie 2 Goes, 28 sept 2015.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Kaderstellende discussie Provinciaal Verkeers- en Vervoersplan Commissie EMG,19 maart 2004.
Actualisering Structuurvisie Thema’s huidige structuurvisie.
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete
Programma Ruimte & Wonen
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Omgevingswet en Gezondheid
Locatiestudie brede school kern Zeeland
Groot Onderhoud Noordkade
Nationale Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Inspiratieboek snelle fietsroutes Hillie Talens

Inspiratieboek  Ontwerprichtlijn Het boek bevat: Goede voorbeelden/veel illustraties Beleids- en procesinformatie Opmerkingen van geïnterviewden Ontwerpsuggesties Tips voor communicatie Met als doel: Gebruiker bewuste keuze laten maken Inflatie begrip ‘snelle fietsroute’ tegengaan

Het geheel is meer dan de som van de delen: Snelle fietsroutes Het geheel is meer dan de som van de delen: ))))): 

Waarom investeren in de fiets? Om voor de hand liggende redenen als: schoon, gezond, goedkoop veilig, gezellig. Maar ook om redenen als: Aantrekkelijke steden Duurzame mobiliteit Toegankelijkheid en bereikbaarheid ook voor de auto’s Ketenmobiliteit ..

Belangrijke feiten en kansen: 25% forenzen op de fiets 1% toename leidt tot 27 million euro vermindering kosten gezondheidszorg 10% meer fietsgebruik = 15% minder files

Kansrijke corridors voor snelle fietsroutes

Minder congestie door fietsmaatregelen

Wat is een snelle fietsroute? Regio: hoofdverbinding Stad: verbindend netwerk Wijk: verdelend netwerk Buurt: ontsluitend netwerk Snelle fietsroute

Wat is een snelle fietsroute? Waar begint het? Hoe passeert het een kern? Waar komt het uit? Hoe gaat het verder?

Wat is een snelle fietsroute? Einddoel: nationaal netwerk

Beleid Overheidsbeleid Beleidsdoelen Maatschappelijke baten Bestuurlijke kansen Integraal werken Wensenlijst snelle fietsroutes Toekomst snelle fietsroutes Beleidsdoelen Elkaar versterkende doelen No-regret investering Maatschappelijke baten Gezondheidseffecten Bereikbaarheid Omgevingskwaliteit

Proces 5 belangrijke punten Politieke besluitvorming Organisatie Procesmanager Werkgroep Communicatie Politieke besluitvorming Ruimtelijk/verkeerskundig traject Verkennen en inventariseren Maatregelenpakket Financiën Monitoring

Communicatie 3 communicatiesporen: inhoudelijke spoor: acquisitiespoor Voor: betrokken overheden; Over: visievorming, nut/noodzaak en draagvlak; acquisitiespoor Voor: relevante en geïnteresseerde bedrijven; Over: bij proces te betrekken en samen fietscampagne op zetten; gebruikersspoor Voor: forensen langs de beoogde route, Over: hen verleiden de fietsroute te gaan gebruiken 

5 hoofdeisen Samenhang Directheid Aantrekkelijkheid Veiligheid Comfort zowel voor de route als geheel, als met de omgeving Directheid Aantrekkelijkheid zowel de omgeving voor de fietser als de fietsroute voor de omgeving Veiligheid Comfort zowel in langsrichting als in dwarsrichting

2 basistypes Ambitieus Minimaal De beslissers weten daartussenin wel een geschikt compromis te vinden. Ontwerpen met veel elementen onder het minimaal niveau zijn ‘gewone’ fietsroutes.

De 5 hoofdeisen ingevuld = wegvak of kruispunt = route   AMBITIE (x) schaalniveau van de eis MINIMUM NIVEAU COMPENSERENDE MAATREGELEN samenhang Vindbaarheid Herkenbaar als fietsroute (B): minimaal twee continue herkenbare elementen Route self explaining (B) Herkenbaar als fietsroute Aanvullen met routeborden, bewegwijzering, routesymbolen Consistentie in kwaliteit Eenduidigheid in materialen (B) en maatvoering (B) Extra ruimtelijke kwaliteit: groen, verlichting, meubilair etc Routekeuzevrijheid Minimaal twee verschillende routes door verschillende omgeving (B) Een goede snelle route Aanduiden minder snelle alternatieve route directheid Afwikkelingssnelheid Kruissnelheid: 30 km/h (A) Trajectsnelheid: Minimaal 25 km/h Van poort tot poort Beperk lagere snelheid tot logische plekken, compenseer elders. Sneller waar het kan, langzamer waar het moet. Oponthoud Geen oponthoud (B) Maatregelen in VRI Oversteek in etappes Omgereden afstand < 1,1 (B) < 1,2 (B)

aantrekkelijkheid Aantrekkelijkheid, beleving Omgeving aantrekkelijk beleefbaar: afwisseling in landschap en stedelijke omgeving, groen en water, zichtlijnen, landmarks, sociale omgeving, aanleidingen om de rit te onderbreken, informatie (B) Geen hinder van route voor omgeving (A) Sociale veiligheid Alle route alternatieven onder alle omstandigheden prettig (B): Verlichting Afstand tot beplanting Sociale controle   Ten minste een sociaal veilige route (B) veiligheid Veiligheid: ontmoetingen gemotoriseerd verkeer Geheel autovrij (A) Bij snelheid > 30 km/h ongelijkvloers (A) <500 mvt/etmaal (A) Bij snelheid > 50 km/h ongelijkvloers (A) Inrichting als fietsstraat Snelheidsremming, rotondes Veiligheid: vergevingsgezind fietspad Geen obstakels in vrije ruimte van het fietspad (A) Voldoende breed om in te halen (A) Maatregelen om niet van het fietspad te raken comfort Verharding Asfalt of beton (A) Vlak en stroef (A) Beperk alternatieven tot logische plekken Heuvelachtigheid X>20* (A) X>10* (A) Onderbrekingen in lange hellingen Stopkans Geen stops (B) Max 0,4 stops/km (B) Weerhinder Maatregelen op windgevoelige plekken (A) Schuilmogelijkheden (A) Verkeershinder Geen hinder (geluid, stank, luchtkwaliteit) van langsrijdend gemotoriseerd verkeer (A) Minimaal een autoluw alternatief (B)

Routeniveau: fiets en auto Ontvlechten Gezondheid Veiligheid Aantrekkelijkheid Bundelen Directheid Samenhang Comfort Sociale veiligheid Herkenbaarheid Functie autoverkeer

Routeniveau: gebiedstypen Dolte onderscheidt drie gebiedstypen bij de inpassing van snelle fietsroutes: centrum: kern/binnenstad met centrale voorziening; buitenrand: woon en werkgebieden uit de binnenstad; tussenland: buitengebied tussen de kernen.

Routeniveau en hoofdeisen Aantrekkelijke inpassing: Fiets: beleving sociale veiligheid Omgeving: karakter, beschikbare ruimte Overig: medegebruik, dwarsrelaties Samenhang: Vindbaarheid Continuïteit Relatie met omgeving Veiligheid Begrijpelijkheid oplossing

Routeniveau en hoofdeisen Hulpmiddelen aantrekkelijkheid en herkenbaarheid Eenduidige richting Herkenbare geleiding Wegdek Verlichting Routeborden Gebruik landmarks

Routeniveau: passage centrum

Wegvakken en kruispunten Ideaal dwarsprofiel

Wegvakken Medegebruik Auto’s toegestaan: fietsstraat Voetgangers niet toegestaan: trottoir/voetpad toevoegen Ruiters niet toegestaan

Kruispuntsprincipes ongelijkvloerse kruisingen. kruispunten met voorrang voor de fietsroute; rotondes met fietsers in de voorrang; verkeerslichtenregeling met prioriteit voor hoofdfietsrichting

Als een element niet goed is uitgevoerd, wordt het geheel niet goed Wees volledig Als een element niet goed is uitgevoerd, wordt het geheel niet goed ))))(: 