Inspiratieboek snelle fietsroutes Hillie Talens
Inspiratieboek Ontwerprichtlijn Het boek bevat: Goede voorbeelden/veel illustraties Beleids- en procesinformatie Opmerkingen van geïnterviewden Ontwerpsuggesties Tips voor communicatie Met als doel: Gebruiker bewuste keuze laten maken Inflatie begrip ‘snelle fietsroute’ tegengaan
Het geheel is meer dan de som van de delen: Snelle fietsroutes Het geheel is meer dan de som van de delen: ))))):
Waarom investeren in de fiets? Om voor de hand liggende redenen als: schoon, gezond, goedkoop veilig, gezellig. Maar ook om redenen als: Aantrekkelijke steden Duurzame mobiliteit Toegankelijkheid en bereikbaarheid ook voor de auto’s Ketenmobiliteit ..
Belangrijke feiten en kansen: 25% forenzen op de fiets 1% toename leidt tot 27 million euro vermindering kosten gezondheidszorg 10% meer fietsgebruik = 15% minder files
Kansrijke corridors voor snelle fietsroutes
Minder congestie door fietsmaatregelen
Wat is een snelle fietsroute? Regio: hoofdverbinding Stad: verbindend netwerk Wijk: verdelend netwerk Buurt: ontsluitend netwerk Snelle fietsroute
Wat is een snelle fietsroute? Waar begint het? Hoe passeert het een kern? Waar komt het uit? Hoe gaat het verder?
Wat is een snelle fietsroute? Einddoel: nationaal netwerk
Beleid Overheidsbeleid Beleidsdoelen Maatschappelijke baten Bestuurlijke kansen Integraal werken Wensenlijst snelle fietsroutes Toekomst snelle fietsroutes Beleidsdoelen Elkaar versterkende doelen No-regret investering Maatschappelijke baten Gezondheidseffecten Bereikbaarheid Omgevingskwaliteit
Proces 5 belangrijke punten Politieke besluitvorming Organisatie Procesmanager Werkgroep Communicatie Politieke besluitvorming Ruimtelijk/verkeerskundig traject Verkennen en inventariseren Maatregelenpakket Financiën Monitoring
Communicatie 3 communicatiesporen: inhoudelijke spoor: acquisitiespoor Voor: betrokken overheden; Over: visievorming, nut/noodzaak en draagvlak; acquisitiespoor Voor: relevante en geïnteresseerde bedrijven; Over: bij proces te betrekken en samen fietscampagne op zetten; gebruikersspoor Voor: forensen langs de beoogde route, Over: hen verleiden de fietsroute te gaan gebruiken
5 hoofdeisen Samenhang Directheid Aantrekkelijkheid Veiligheid Comfort zowel voor de route als geheel, als met de omgeving Directheid Aantrekkelijkheid zowel de omgeving voor de fietser als de fietsroute voor de omgeving Veiligheid Comfort zowel in langsrichting als in dwarsrichting
2 basistypes Ambitieus Minimaal De beslissers weten daartussenin wel een geschikt compromis te vinden. Ontwerpen met veel elementen onder het minimaal niveau zijn ‘gewone’ fietsroutes.
De 5 hoofdeisen ingevuld = wegvak of kruispunt = route AMBITIE (x) schaalniveau van de eis MINIMUM NIVEAU COMPENSERENDE MAATREGELEN samenhang Vindbaarheid Herkenbaar als fietsroute (B): minimaal twee continue herkenbare elementen Route self explaining (B) Herkenbaar als fietsroute Aanvullen met routeborden, bewegwijzering, routesymbolen Consistentie in kwaliteit Eenduidigheid in materialen (B) en maatvoering (B) Extra ruimtelijke kwaliteit: groen, verlichting, meubilair etc Routekeuzevrijheid Minimaal twee verschillende routes door verschillende omgeving (B) Een goede snelle route Aanduiden minder snelle alternatieve route directheid Afwikkelingssnelheid Kruissnelheid: 30 km/h (A) Trajectsnelheid: Minimaal 25 km/h Van poort tot poort Beperk lagere snelheid tot logische plekken, compenseer elders. Sneller waar het kan, langzamer waar het moet. Oponthoud Geen oponthoud (B) Maatregelen in VRI Oversteek in etappes Omgereden afstand < 1,1 (B) < 1,2 (B)
aantrekkelijkheid Aantrekkelijkheid, beleving Omgeving aantrekkelijk beleefbaar: afwisseling in landschap en stedelijke omgeving, groen en water, zichtlijnen, landmarks, sociale omgeving, aanleidingen om de rit te onderbreken, informatie (B) Geen hinder van route voor omgeving (A) Sociale veiligheid Alle route alternatieven onder alle omstandigheden prettig (B): Verlichting Afstand tot beplanting Sociale controle Ten minste een sociaal veilige route (B) veiligheid Veiligheid: ontmoetingen gemotoriseerd verkeer Geheel autovrij (A) Bij snelheid > 30 km/h ongelijkvloers (A) <500 mvt/etmaal (A) Bij snelheid > 50 km/h ongelijkvloers (A) Inrichting als fietsstraat Snelheidsremming, rotondes Veiligheid: vergevingsgezind fietspad Geen obstakels in vrije ruimte van het fietspad (A) Voldoende breed om in te halen (A) Maatregelen om niet van het fietspad te raken comfort Verharding Asfalt of beton (A) Vlak en stroef (A) Beperk alternatieven tot logische plekken Heuvelachtigheid X>20* (A) X>10* (A) Onderbrekingen in lange hellingen Stopkans Geen stops (B) Max 0,4 stops/km (B) Weerhinder Maatregelen op windgevoelige plekken (A) Schuilmogelijkheden (A) Verkeershinder Geen hinder (geluid, stank, luchtkwaliteit) van langsrijdend gemotoriseerd verkeer (A) Minimaal een autoluw alternatief (B)
Routeniveau: fiets en auto Ontvlechten Gezondheid Veiligheid Aantrekkelijkheid Bundelen Directheid Samenhang Comfort Sociale veiligheid Herkenbaarheid Functie autoverkeer
Routeniveau: gebiedstypen Dolte onderscheidt drie gebiedstypen bij de inpassing van snelle fietsroutes: centrum: kern/binnenstad met centrale voorziening; buitenrand: woon en werkgebieden uit de binnenstad; tussenland: buitengebied tussen de kernen.
Routeniveau en hoofdeisen Aantrekkelijke inpassing: Fiets: beleving sociale veiligheid Omgeving: karakter, beschikbare ruimte Overig: medegebruik, dwarsrelaties Samenhang: Vindbaarheid Continuïteit Relatie met omgeving Veiligheid Begrijpelijkheid oplossing
Routeniveau en hoofdeisen Hulpmiddelen aantrekkelijkheid en herkenbaarheid Eenduidige richting Herkenbare geleiding Wegdek Verlichting Routeborden Gebruik landmarks
Routeniveau: passage centrum
Wegvakken en kruispunten Ideaal dwarsprofiel
Wegvakken Medegebruik Auto’s toegestaan: fietsstraat Voetgangers niet toegestaan: trottoir/voetpad toevoegen Ruiters niet toegestaan
Kruispuntsprincipes ongelijkvloerse kruisingen. kruispunten met voorrang voor de fietsroute; rotondes met fietsers in de voorrang; verkeerslichtenregeling met prioriteit voor hoofdfietsrichting
Als een element niet goed is uitgevoerd, wordt het geheel niet goed Wees volledig Als een element niet goed is uitgevoerd, wordt het geheel niet goed ))))(: