Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

Verkeerseducatie : dode hoek
Gemeentelijk Fietsbeleid NHL 2008 – mei 2009.
Verkeersveiligheid Buitenveldert
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
verkeerskrant gemaakt door:
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Omgeving EBC Regenboog Ontwikkelingen EBC en omgeving.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Hoe richt je de openbare ruimte zó in dat kinderen er echt gezond opgroeien? Jaap Verkroost, wethouder gemeente Maarssen 15 maart 2007.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
digitale verkeerskrant van Rilland
Welkom.
Aanleiding herinrichting Elandsgracht
Aan- & afvoer MFA Skoatterwâld Juni 2007 Werkgroep Wijkraad Skoatterwâld.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Verkeersprojecten aan de scholen
Gezonde leefomgeving Hoe wordt de wijk een gezonde leefomgeving in een krachtige stad?
Verkeersveiligheid Forum ‘t Zand
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Fietsbeleid in Culemborg
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Multifunctionele Accommodatie Het Lint in Den Hoorn
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
KAREL DOORMANPLEIN.
Wijkontsluiting stationskwartier
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
De speerpunten in vogelvlucht door diverse leden van de stadsraad Wonen Twee bestuursleden hebben zich verdiept in de vraag hoe de gemeente en de SWZ omgaan.
De verkeersborden.
Boerhaaveplein. Van wie komt de vraag om een aanpassing van het plein?  Van buurtbewoners met kinderen  Van buurtkinderen  Van schoolkinderen  Van.
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Informatie avond Ontwerpbestemmingsplan Taxiopstelstrook Leidsebosje
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Van krachtwijk naar fietswijk
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
1410 voorlopig ontwerp Informatiebijeenkomst omwonenden KEC Weert VOORLOPIG ONTWERP 27 januari
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Verkeersveiligheid voor kinderen voorop! Fusie, verhuizing, nieuwe school?
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Mondriaan Symposium 17 maart WORKSHOP MONDRIAAN SYMPOSIUM 17 MAART 2016 FRANS HEUS Ga toch fietsen! Mondriaan Symposium.
Troelstralaan De Troelstralaan loopt van Ringbaan-West tot Van Hogendorplaan en is een doorgaande weg in de wijk Goese Polder. Deze wijk, waar de bouwactiviteiten.
: nordinfra Woningbouwlocatie Hulsberg : Verkeerskundige aspecten Themabijeenkomst voor gemeenteraad 12 mei 2009 ing. Nordine Bouchiba, verkeerskundig.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Nieuwbouw basisschool / VVG’25 16 juni Programma uur:Welkom uur:Presentatie - Locatiekeuze (Theo Gudden) - Augustinus en St. Martinusschool.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
IKC Doetinchem Noord en Overstegen
Vernieuwen Opwierde-Zuid de wijk met toekomst
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke.
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Transcript van de presentatie:

Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-

Van wie is de schoolomgeving Van wie is de schoolomgeving? Kernvraag bij (her-)inrichting schoolomgeving: ontwerp je voor de kinderen of voor hun ouders? In het eerste geval wordt de direct omgeving rond de basis- of brede school ingericht op fietsen, lopen, en de rijdende en geparkeerde auto krijgt ruimte op enige afstand. In een omgeving voor ouders is de (vracht-)auto te gast in de schoolomgeving. Het CROW kiest voor de eerste optie, scheiding van gemotoriseerd en langzaam verkeer in de directe schoolomgeving. Rondom de school ontstaat een extra veilige zone als differentiatie binnen een 30km-gebied. Het dagelijkse grote aantal verblijvende kinderen rechtvaardigt deze inrichting

Voorkeursinrichting veilige schoolomgeving kindlint fietspad Aanbevelingen CROW: Eerste 100m autovrij 100m tot 500m: 30km gebied Tot 1km: kindlinten met veilige oversteken, solitair fietspad vanuit de autovrije zone Hierna volgen voorbeelden uit de praktijk, uitwerkingen uit zowel nieuwbouw als herinrichting. 500m 100m

Aanbevelingen CROW A. directe schoolomgeving autovrij - fietspad Solitair fietspad tot aan stallingen bij schoolplein Breed voetpad (opstelruimte voor ouders, fietsen) Voordelen: overzichtelijk, rustig, leefbaar Groene zone brengt rust en (verkeers-)veiligheid en schone lucht. Kinderen worden uitgenodigd om actief bewegend naar school te komen Barendrecht (Zeppelin) Zwolle (Krullevaar)

Aanbevelingen CROW A. directe schoolomgeving autovrij – voetpad Vlak voor schoolplein: scheiding voet/fietsverkeer, voldoende opstelruimte voor wachtende ouders Voldoende stallingen, ook geschikt voor kinderfietsen met brede banden, aanbindmogelijkheid Bij voorkeur onder een afdak Norm: Fietsparkeur (zie www.fietsersbond.nl) Nijmegen (Muze) Zwolle (Wendakker)

Aanbevelingen CROW A. directe schoolomgeving autovrij – K+R Auto op enige afstand: Kiss + Ride parkeer- plaats op min. 100m van school Een direct, comfortabel voet/fietspad naar school Nijmegen (Muze) Nijmegen (Muze)

Aanbevelingen CROW B. 100m tot 500m: 30km gebied Richt het gebied rond de school, vanaf het autovrije gebied, in als 30km verblijfsgebied

Aanbevelingen CROW C. vanaf autovrije zone tot 1km: kindlinten met veilige oversteken - fietspad Voetgangers/kinderen: speelse routes (kindlint) met speeltoestellen, die kinderen uitnodigt om route te volgen en te bewegen Solitair fietspad Fietser in voorrang, of als gelijkwaardig verkeersdeelnemer Korte, aantrekkelijke, comfortabele routes Barendrecht

Voorbeelden uit de praktijk Nijmegen: OBS De Muze, Limoslaan; Barendrecht: OBS Zeppelin, Middeldijkerplein; Meervoudig ruimtegebruik; Barendrecht Carnisselande, Arnhem Schuytgraaf

1. Nijmegen Limosterrein

Inrichting omgeving OBS Muze, Nijmegen Solitair fietspad Kiss + Ride 30 km gebied Schoolplein

2. Barendrecht Waterpoort Woon/zorg Bibliotheek Winkels KDV

Inrichting BS Zeppelin/Waterpoort, Barendrecht Parkeren nabij KDV Op korte afstand v.d. school OV, 30km zone Fietsenstalling, opstelruimte ouders Solitaire fiets wandel route Fiets en OV

3. Meervoudig ruimtegebruik K&R én speelplaats, Arnhem (Salamander) Hierboven (Waterpoort Barendrecht): Autoparkeren voor omwonenden, bezoekers sport- en soc.cult. centrum, kinderdagverblijf, basisschool, bibliotheek. De parkeerpieken vallen voor de verschillende bestemmingen op een ander tijdstip

Relatie schoolomvang – verkeersveiligheid Tendens is dat scholen groter worden, soms met multifunctioneel karakter (leren, spelen, gezondheid, sport). Gevolg hiervan is dat voor kinderen de gemiddelde afstand tot school toeneemt. Hierdoor zullen meer kinderen met de auto worden gebracht. Door clustering met een kinderdagverblijf, waar het aandeel auto al substantieel hoger is dan onder basisschoolleerlingen, zullen nog meer auto’s de schoolzone ingaan. Gevolg: veilige inrichting is nog moeilijker te realiseren, tenzij auto op afstand (CROW-aanbeveling) wordt gehouden. Alleen dan zal de verkeersveiligheid beheersbaar zijn. NB: de CROW-aanbeveling komt uit de tijd dat basisscholen 300 – 400 leerlingen hadden, en de combinatie met andere voorzieningen (brede scholen, multifunctionele accomodaties) nog niet werd gemaakt.

Voor vragen en informatie: Fietsersbond Project ‘Wijken voor de fiets’, Henk Hendriks / Mons Stolper 030 2918144 hendriks@fietsersbond.nl

Adressen & verwijzingen Fietsparkeur, norm voor fietsenstallingen:, zie www.fietsersbond.nl; Brede school Carnisselande, loc. Waterpoort, BS Zeppelin, Middeldijkerplein, Barendrecht, tel.0180 626317; Brede school Salamander, Meikers 3, Arnhem (wijk Schuytgraaf), tel. 026 3891008; OBS de Muze, Limoslaan 25, Nijmegen, tel.024 3604519; Ontwerpwijzer fietsverkeer, CROW, nr.230