Fietsbeleid in Culemborg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

Fietsers in het buitengebied
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Samenvatting: Stedelijke gebieden
Transport en Infrastructuur
Nieuwe impulsen voor de fiets
Demografische veranderingen op het platteland
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Stationsomgeving - 29 juni
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Stand van zaken veilige schoolroutes en -omgeving “Veilig door Gorinchem”
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
bevolkingskrimp en beleid
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
Focus op de fietsende forens Fiets in de Versnelling10 november 2010.
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Gratis Bewaakt Stallen
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Programma 29 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Programma 22 juni 2009 ·19.30 Welkom ·19.40 Inleiding en voorstellen ·19.45 Presentatie ·20.10 Vragen stellen, ideeën uitwisselen ·21.00 Einde Herstel.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Drechtsteden. Taart daar beginnen we mee ;-) Drechtsteden 400 leden ( inwoners) 6 gemeenten (Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht,
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
11 2 december 2015 Consultatiebijeenkomst Fietsplan Ede.
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit § 2 - 4
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Klankbordsessie 2 december 2015
Thema 5 “De Stad”.
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
Fietsparkeren in Zwolle
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

Fietsbeleid in Culemborg Fier op de Fiets Fietsbeleid in Culemborg Willem Jan Stegeman Wethouder Verkeer

Inhoud Voorstellen Culemborg Stand van zaken Fietsvervoer Succesvoorbeelden Fietsbeleid en uitvoering 10 november 2010

Culemborg Kenmerken 27500 inwoners 1 kern 2 middelbare scholen met 50% niet Culemborgse leerlingen 20% niet westerse allochtonen Overloop en oriëntatie Randstad Laag en middelgeschoolde werkgelegenheid 10 november 2010

Culemborg fietsstad Echte succesfactoren? Compacte stad: Grootste afstand 7 km Spoorverbinding Randstad 2 grote scholen Geen stadsbus 10 november 2010

Culemborg fietsstad Fietskenmerken 38% aandeel verkeer <7,5 km Gem. 29% in vergelijkbare gemeenten Veilig: 0 dodelijke ongevallen in de kom, 30 (+-5) letsel/jr; 150-200 materiële schades ± 0,38 slachtoffers per 1000 inw. (2005-2009) 10 november 2010

Fietsbalansscore 10 november 2010

Wat hebben we gedaan Inrichting van de stad Shared space 30 km gebieden Oriëntatie auto vs fietsroutes Onderbroken auto-routes Capaciteit fietsenrekken/stalling bij station, centrum e.d. Ecologische woonwijk: “soort inwoners” Fietsbalans 10 november 2010

10 november 2010

Voorbeeld 1 Alle (wijk)ontsluitende auto verbindingen lopen noord zuid, alle voorzieningen liggen op de oost west as; Duidelijke Fietsroutes lopen oost-west. 10 november 2010

Gebiedsontsluitingswegen 10 november 2010

(Hoofd)structuur fiets en voorzieningen Spoor Zeedijk Hoofdstructuur fiets: Recreatieve fietsroutes: Bedrijven De Meent Beusichem 10 november 2010

Echte hoofdstructuur plaatje 10 november 2010

Voorbeeld 2 Directheid verbindingen Winkelcentrum in midden wijk: fietsers kunnen er door, auto’s moeten er om heen; 10 november 2010

Gebiedsontsluitingswegen 10 november 2010

Voorbeeld 3 Veiligheid: Culemborg investeert veel in veiligheid van het verkeer Shared space Overal 30 km wijken Duidelijke fietsroutes Creatief snelheid remmen Verkeerseducatie Verlichting buitengebied Gevolg: veilig, maar minder comfort 10 november 2010

Voorbeeld 4 Bewoners met een voorbeeldfunctie versterken het imago van de stad. Door een ecologische woonwijk te stichten wordt de stad ook op andere plaatsen aantrekkelijk voor mensen die meer dan gemiddeld fietsen. 10 november 2010

Bedank voor de aandacht 10 november 2010

Fietsbeleidsplan 2008 Fietsdoelen Streven 2% groei fietsaandeel in 4 jaar Veiliger ondanks groei automobiliteit Lokale netwerk en regionale netwerk sluiten aan Directe comfortabele veilige fietsroutes Meer fietsenstallingsmogelijkheden met FietsParKeur Minder lopen met de fiets (fietsverboden) Inrichting vormgeving aanpassen aan omgeving 10 november 2010

Wat gaan we doen Betere structuur 50-30 km wegen Fietsroutes aanleggen ism provincie/regio in de stad (groeimodel) Verlichting buitengebied Kwaliteit van de routes (comfort) Actief kleine ergernissen oplossen Verkeerseducatie 10 november 2010

Wat gaan we niet doen Parkeertarieven Afsluiten wegen Gratis bewaakte stallingen 10 november 2010

Gemiste kansen/Bedreigingen Nieuwe autoverbindingen in de stad ontsluiting (A2) Bezuinigingen Werk met werk: niet op het netvlies Fietsen en cultuur OV: (scholieren)bus Diefstalpreventiebeleid Schoolomgeving 10 november 2010

Samenvatting Meten is weten (fietsbalans) Infrastructuur: direct, veilig, comfortabel Natuurlijke omstandigheden 10 november 2010

Is Culemborg een voorbeeld? Stelling In hoeverre kun je sturen op de fiets Culemborg heeft voordelen die je niet in de hand hebt. 10 november 2010

Is Culemborg een voorbeeld 2 Stelling Omrijden voor auto’s is onontbeerlijk bij fietsstimuleren Nieuwe beleid van Culemborg werkt averechts Een duidelijke verkeersstructuur werkt wel 10 november 2010

Is Culemborg een voorbeeld 3 Stelling Bewoners kun je kiezen Door de ecologische woonwijk vergroot je mensen die het fietsvoorbeeld geven en daarmee stimuleer je fietsgebruik. 10 november 2010

Is Culemborg een voorbeeld 4 Stelling Comfort, directheid en gratis stallen zijn de sleutelwoorden. 10 november 2010

Is Culemborg een voorbeeld 5 Stelling Door werk met werk te maken kun je net zoveel doen om de fiets infrastructuur te verbeteren en daarmee het fietsgebruik te stimuleren als in tijden van hoogconjunctuur. 10 november 2010