Fietsbeleid in Culemborg Fier op de Fiets Fietsbeleid in Culemborg Willem Jan Stegeman Wethouder Verkeer
Inhoud Voorstellen Culemborg Stand van zaken Fietsvervoer Succesvoorbeelden Fietsbeleid en uitvoering 10 november 2010
Culemborg Kenmerken 27500 inwoners 1 kern 2 middelbare scholen met 50% niet Culemborgse leerlingen 20% niet westerse allochtonen Overloop en oriëntatie Randstad Laag en middelgeschoolde werkgelegenheid 10 november 2010
Culemborg fietsstad Echte succesfactoren? Compacte stad: Grootste afstand 7 km Spoorverbinding Randstad 2 grote scholen Geen stadsbus 10 november 2010
Culemborg fietsstad Fietskenmerken 38% aandeel verkeer <7,5 km Gem. 29% in vergelijkbare gemeenten Veilig: 0 dodelijke ongevallen in de kom, 30 (+-5) letsel/jr; 150-200 materiële schades ± 0,38 slachtoffers per 1000 inw. (2005-2009) 10 november 2010
Fietsbalansscore 10 november 2010
Wat hebben we gedaan Inrichting van de stad Shared space 30 km gebieden Oriëntatie auto vs fietsroutes Onderbroken auto-routes Capaciteit fietsenrekken/stalling bij station, centrum e.d. Ecologische woonwijk: “soort inwoners” Fietsbalans 10 november 2010
10 november 2010
Voorbeeld 1 Alle (wijk)ontsluitende auto verbindingen lopen noord zuid, alle voorzieningen liggen op de oost west as; Duidelijke Fietsroutes lopen oost-west. 10 november 2010
Gebiedsontsluitingswegen 10 november 2010
(Hoofd)structuur fiets en voorzieningen Spoor Zeedijk Hoofdstructuur fiets: Recreatieve fietsroutes: Bedrijven De Meent Beusichem 10 november 2010
Echte hoofdstructuur plaatje 10 november 2010
Voorbeeld 2 Directheid verbindingen Winkelcentrum in midden wijk: fietsers kunnen er door, auto’s moeten er om heen; 10 november 2010
Gebiedsontsluitingswegen 10 november 2010
Voorbeeld 3 Veiligheid: Culemborg investeert veel in veiligheid van het verkeer Shared space Overal 30 km wijken Duidelijke fietsroutes Creatief snelheid remmen Verkeerseducatie Verlichting buitengebied Gevolg: veilig, maar minder comfort 10 november 2010
Voorbeeld 4 Bewoners met een voorbeeldfunctie versterken het imago van de stad. Door een ecologische woonwijk te stichten wordt de stad ook op andere plaatsen aantrekkelijk voor mensen die meer dan gemiddeld fietsen. 10 november 2010
Bedank voor de aandacht 10 november 2010
Fietsbeleidsplan 2008 Fietsdoelen Streven 2% groei fietsaandeel in 4 jaar Veiliger ondanks groei automobiliteit Lokale netwerk en regionale netwerk sluiten aan Directe comfortabele veilige fietsroutes Meer fietsenstallingsmogelijkheden met FietsParKeur Minder lopen met de fiets (fietsverboden) Inrichting vormgeving aanpassen aan omgeving 10 november 2010
Wat gaan we doen Betere structuur 50-30 km wegen Fietsroutes aanleggen ism provincie/regio in de stad (groeimodel) Verlichting buitengebied Kwaliteit van de routes (comfort) Actief kleine ergernissen oplossen Verkeerseducatie 10 november 2010
Wat gaan we niet doen Parkeertarieven Afsluiten wegen Gratis bewaakte stallingen 10 november 2010
Gemiste kansen/Bedreigingen Nieuwe autoverbindingen in de stad ontsluiting (A2) Bezuinigingen Werk met werk: niet op het netvlies Fietsen en cultuur OV: (scholieren)bus Diefstalpreventiebeleid Schoolomgeving 10 november 2010
Samenvatting Meten is weten (fietsbalans) Infrastructuur: direct, veilig, comfortabel Natuurlijke omstandigheden 10 november 2010
Is Culemborg een voorbeeld? Stelling In hoeverre kun je sturen op de fiets Culemborg heeft voordelen die je niet in de hand hebt. 10 november 2010
Is Culemborg een voorbeeld 2 Stelling Omrijden voor auto’s is onontbeerlijk bij fietsstimuleren Nieuwe beleid van Culemborg werkt averechts Een duidelijke verkeersstructuur werkt wel 10 november 2010
Is Culemborg een voorbeeld 3 Stelling Bewoners kun je kiezen Door de ecologische woonwijk vergroot je mensen die het fietsvoorbeeld geven en daarmee stimuleer je fietsgebruik. 10 november 2010
Is Culemborg een voorbeeld 4 Stelling Comfort, directheid en gratis stallen zijn de sleutelwoorden. 10 november 2010
Is Culemborg een voorbeeld 5 Stelling Door werk met werk te maken kun je net zoveel doen om de fiets infrastructuur te verbeteren en daarmee het fietsgebruik te stimuleren als in tijden van hoogconjunctuur. 10 november 2010