Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader
2 Waarom fietsparkeerbeleid?
3 Opbouw Leidraad: drie delen Fietsparkeerbeleid ▪Cijfers ▪Beleidshandleiding Aan de slag ▪Onderzoek en analyse ▪Kentallen ▪Voorzieningen ▪Monitoring, regulering, exploitatie en beheer Wegwijzer per gebied ▪Centrumgebieden ▪Stationsgebieden ▪Andere OV-haltes ▪Woon- en werkgebieden ▪Publieksvoorzienngen ▪Scholen
4 Waarom fietsparkeerbeleid? Bevorderen fietsgebruik ▪Meer fietsen leidt tot meer fietsen Verbeteren bereikbaarheid ▪Fietsers goede klanten ▪Ruimte voor anderen Tegengaan fietsendiefstal ▪Bevorderen gebruik goede fietsen Organiseren openbare ruimte
5 Opbouw Fietsparkeerbeleid Voorbereiding ▪Aanleiding ▪Draagvlak Ambitie ▪Inventarisatie ▪Doelen -> hou het simpel ▪Kaders Analyse en oplossingen ▪Aan de slag Financiering en exploitatie Handhaving en monitoring
6 Onderzoek fietsparkeren Aantallen ▪Onderzoek parkeerdruk (tellen) ▪Kencijfers ▪Maximale bezetting 80% Parkeerduur ▪Weesfietsen ▪Typen stallers (meestal kwalitatief) Wijze van stallen Ontwikkelingen
7 Probleemanalyse Druk < 80%bijhouden en goed verdeeld Druk < 80%herschikken maar verdeling niet goed Druk < 80% maar te veel bewaaktuitbreiden bewaakt of weinig bewaaktoorzaak opsporen Druk > 80%toevoegen let op latente vraag Druk <<80%verwijderen
8 Voorzieningen Maatvoering fietsen Fietsparkeur ▪Eisen aan systemen ▪Voor meerlaagssystemen vrijwel gereed Op straat In kluis Inpandig
9 Voorzieningen op straat kort parkeren: eenvoudig, dichtbij de bestemming langparkeren: overkapping, bewaking
10 Inpandig fietsparkeren Weinig ontwikkelingen in buurtstallingen etc.Weinig ontwikkelingen in buurtstallingen etc. Stations steeds meer nieuwe vormenStations steeds meer nieuwe vormen Meerlaags stallenMeerlaags stallen
11 Regulering en beheer Altijd aandacht en beheer nodig Monitoring! Soms extra aandacht -> maatwerk ▪Ruimte tekort ▪Hinderlijke of gevaarlijke fietsen ▪(Keuzes openbare ruimte) VerleidenVerwijzenVerplaatsenVerwijderen
12 Waarop reguleren Verboden fietsen te plaatsen: ▪Op een bepaalde plaats ▪Op een bepaald moment ▪Voor een bepaalde duur ▪Als deze in slechte staat verkeert
13 Juridisch kader Fietsparkeerduur ▪Kan alleen via APV Fietsparkeerverbodzone ▪Gebeurt meestal via APV ▪Formeel niet toegestaan ▪Kan immers ook via Wegenverkeerswet Verwijderen moet altijd zorgvuldig ▪Volg de stappen!
14 Exploitatie Exploitatie zelden kostenneutraal ▪Onderdeel van mobiliteitsbeleid ▪Maak het onderdeel van parkeerexploitatie Tekorten beperken ▪Gebruik bevorderen ●Gratis stallen, tekort per fiets beperkt ●Overweeg toezicht ipv bewaking ▪Neveninkomsten ▪Kosten verlagen
15 Fietsparkeren in centrumgebieden Altijd een deel los Clustering mogelijk Kansrijke bewaakte stalling ▪Langparkeren ▪Kans op diefstal ▪Voldoende fietsers Koppel aan route en bestemming ▪Loopafstand
16 Fietsparkeren bij stations Enorme groei ▪ook nog in de toekomst ▪prognoses erg lastig Grote druk ▪Zeker bij grote stations ▪Meerlaags ook in openlucht Kwaliteit onbewaakt neemt toe ▪Bewaakte stallingen onder druk ▪Mengvormen in opkomst Parkeerduur!
17 Scholen Basisscholen ▪Veel verschillende fietsen ▪Veel verschillende gebruikers ▪Lang parkeren in alle jaargetijden Middelbare scholen ▪Veel fietsen ▪Vandalisme en diefstal
18 Overige gebieden Bouwbesluit is wettelijke minimumeis Om het goed te doen: ▪Kencijfers Om het nog beter te doen: ▪Tellen
19 Goed om te weten NL heeft 18 miljoen fietsen 10% van de verkochte fietsen is electrisch Fietsendiefstal neemt af: in 2008 Trein: ▪Voortransport 39% fiets ▪Natransport 12%-> markt voor OV-fiets ▪Weesfietsen: circa 20% van de capaciteit 7 weetjes