Leidraad fietsparkeren 10 maart 20111 Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Advertisements

Stationsomgeving Zutphen
Presentatie Fietsberaad
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Kennisatelier profilering 20 juni Behoud en versterken van de werkgebieden in de regio Gooi en Vecht iLocator.
Stallen in het stationsgebied Kosten en opbrengsten Capaciteit en prijs.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Handhaving fietsparkeren
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
Verkeersplan Binnenstad
Fietsparkeren in Delft
: Parkeren omgeving Wilhelminaplein Parkeeronderzoek Wilhelminaplein Resultaten en advies over instellen parkeerschijfzone.
Lock’n’Go. Dienstverlener veilig fietsparkeren Lock’n’Go stalling Beheer, service & onderhoud Eigen klantenservice Partners: Wat is Lock’n’Go ?
Weesfietsen: wie, waar, waarom? Annelien Meerts, Dick Ettema, Joost de Kruijf Faculteit Geowetenschappen Universiteit Utrecht.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Nieuwe technieken in stallingen 9 juni Soorten Stationsstallingen  Onbewaakt (maaiveld, gratis)  Bewaakt (gebouwd) Gratis met toezicht Betaald,
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Handboek Weesfietsen Jan Fokkema November 2009.
Invoertool fietsparkeren BTM Casus Amsterdam Rico Andriesse.
Tilburg parkeert de fiets Fietsparkeerplan
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
Gratis Bewaakt Stallen
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsbeleid in Limburg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Fietsparkeren Spoorzone Delft
Weesfietsenaanpak bij stations Handboek & Ervaringen Weesfietsenteam
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Fietsparkeren in Dordrecht anno Agenda Proces Kader meten Fietsparkeur Geschiedenis Oordelen en aanbevelingen.
Fietsdiefstal Waarom Fietsersbond Cijfers Aanpak politie Aanpak gemeente Initiatieven door Fietsersbond.
Landschap & ondernemen in Landelijk Noord CDR durgerdam, november 2008.
Spoorzone, ambitie-niveau
Geïntegreerde fietsparkeeroplossingen
Welkom Tymon de Weger, voorzitter Fietsberaad. Fietsparkeren = actueel P = voorwaarde voor elke fietsverplaatsing Positieve ontwikkeling met ‘uitdagingen’
Succesvol fietsparkeerbeleid
Fietsbalans®-2 Utrecht
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Consultatie TSO Gas Een goede analyse nu scheelt tijd in het vervolgtraject.
1 Verbeterplan Zwembad “De Marke”” in opdracht van gemeente Hattem Maart 2014.
Herinrichting Wilgenplein 17 juni Programma  Opening  Overdracht Peter Toes  Toelichting Oranjewoud  parkeeronderzoek  analyse  visie  modellen.
BIDON Bodeminformatie delen tussen overheid en netbeheerders [ ] Hergebruik van bodemdata loont! Voornaam Achternaam, 29 mei 2015.
Herinrichting Koningspark Raamsdonksveer.
Standaard PvE E-Kluizen
Welkom! 13:30 uur: Opening en welkom DEEL I: Bijeenkomst
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Nationaal Parkeercongres 2017
Fietsparkeren in Zwolle
Tariefstelling Wmo 2019.
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Transcript van de presentatie:

Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader

2 Waarom fietsparkeerbeleid?

3 Opbouw Leidraad: drie delen  Fietsparkeerbeleid ▪Cijfers ▪Beleidshandleiding  Aan de slag ▪Onderzoek en analyse ▪Kentallen ▪Voorzieningen ▪Monitoring, regulering, exploitatie en beheer  Wegwijzer per gebied ▪Centrumgebieden ▪Stationsgebieden ▪Andere OV-haltes ▪Woon- en werkgebieden ▪Publieksvoorzienngen ▪Scholen

4 Waarom fietsparkeerbeleid?  Bevorderen fietsgebruik ▪Meer fietsen leidt tot meer fietsen  Verbeteren bereikbaarheid ▪Fietsers goede klanten ▪Ruimte voor anderen  Tegengaan fietsendiefstal ▪Bevorderen gebruik goede fietsen  Organiseren openbare ruimte

5 Opbouw Fietsparkeerbeleid  Voorbereiding ▪Aanleiding ▪Draagvlak  Ambitie ▪Inventarisatie ▪Doelen -> hou het simpel ▪Kaders  Analyse en oplossingen ▪Aan de slag  Financiering en exploitatie  Handhaving en monitoring

6 Onderzoek fietsparkeren  Aantallen ▪Onderzoek parkeerdruk (tellen) ▪Kencijfers ▪Maximale bezetting 80%  Parkeerduur ▪Weesfietsen ▪Typen stallers (meestal kwalitatief)  Wijze van stallen  Ontwikkelingen

7 Probleemanalyse  Druk < 80%bijhouden en goed verdeeld  Druk < 80%herschikken maar verdeling niet goed  Druk < 80% maar te veel bewaaktuitbreiden bewaakt of weinig bewaaktoorzaak opsporen  Druk > 80%toevoegen  let op latente vraag  Druk <<80%verwijderen

8 Voorzieningen  Maatvoering fietsen  Fietsparkeur ▪Eisen aan systemen ▪Voor meerlaagssystemen vrijwel gereed  Op straat  In kluis  Inpandig

9 Voorzieningen op straat kort parkeren: eenvoudig, dichtbij de bestemming langparkeren: overkapping, bewaking

10 Inpandig fietsparkeren Weinig ontwikkelingen in buurtstallingen etc.Weinig ontwikkelingen in buurtstallingen etc. Stations steeds meer nieuwe vormenStations steeds meer nieuwe vormen Meerlaags stallenMeerlaags stallen

11 Regulering en beheer  Altijd aandacht en beheer nodig  Monitoring!  Soms extra aandacht -> maatwerk ▪Ruimte tekort ▪Hinderlijke of gevaarlijke fietsen ▪(Keuzes openbare ruimte) VerleidenVerwijzenVerplaatsenVerwijderen

12 Waarop reguleren  Verboden fietsen te plaatsen: ▪Op een bepaalde plaats ▪Op een bepaald moment ▪Voor een bepaalde duur ▪Als deze in slechte staat verkeert

13 Juridisch kader  Fietsparkeerduur ▪Kan alleen via APV  Fietsparkeerverbodzone ▪Gebeurt meestal via APV ▪Formeel niet toegestaan ▪Kan immers ook via Wegenverkeerswet  Verwijderen moet altijd zorgvuldig ▪Volg de stappen!

14 Exploitatie  Exploitatie zelden kostenneutraal ▪Onderdeel van mobiliteitsbeleid ▪Maak het onderdeel van parkeerexploitatie  Tekorten beperken ▪Gebruik bevorderen ●Gratis stallen, tekort per fiets beperkt ●Overweeg toezicht ipv bewaking ▪Neveninkomsten ▪Kosten verlagen

15 Fietsparkeren in centrumgebieden  Altijd een deel los  Clustering mogelijk  Kansrijke bewaakte stalling ▪Langparkeren ▪Kans op diefstal ▪Voldoende fietsers  Koppel aan route en bestemming ▪Loopafstand

16 Fietsparkeren bij stations  Enorme groei ▪ook nog in de toekomst ▪prognoses erg lastig  Grote druk ▪Zeker bij grote stations ▪Meerlaags ook in openlucht  Kwaliteit onbewaakt neemt toe ▪Bewaakte stallingen onder druk ▪Mengvormen in opkomst  Parkeerduur!

17 Scholen  Basisscholen ▪Veel verschillende fietsen ▪Veel verschillende gebruikers ▪Lang parkeren in alle jaargetijden  Middelbare scholen ▪Veel fietsen ▪Vandalisme en diefstal

18 Overige gebieden  Bouwbesluit is wettelijke minimumeis  Om het goed te doen: ▪Kencijfers  Om het nog beter te doen: ▪Tellen

19 Goed om te weten  NL heeft 18 miljoen fietsen  10% van de verkochte fietsen is electrisch  Fietsendiefstal neemt af: in 2008  Trein: ▪Voortransport 39% fiets ▪Natransport 12%-> markt voor OV-fiets ▪Weesfietsen: circa 20% van de capaciteit 7 weetjes