23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zaalhockey
Advertisements

Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Praktisch verkeersexamen
Verkeerstraining! voor fietsers
Gemiddelde * gemiddeld aantal punten * gemiddelde snelheid per uur
Snelheid Hoe kan ik rekenen.
Nieuwe impulsen voor de fiets
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0. De nieuwe WW Veranderingen in 2006 Versie 4.0.
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Verkeers- stellingenspel
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Fietsvriendelijke verkeerslichten: een kwestie van beleid!
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
digitale verkeerskrant van Rilland
Fietsparkeren in Delft
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
Wie is wanneer het snelst?
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Snelheid.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
LED’s.
3.4 Reken met constante snelheid
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Fietsbeleid in Culemborg
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
Goedemorgen.
Naar de top Loopbanen van leerlingen met een beschikking praktijkonderwijs 25 september 2009.
Hoofdfietsroute Neude -Berekuil door Erik Arts en Jan van Embden.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Vertraging Bij een vertraging gaat de snelheid steeds verder achter uit. De vertraging geef je weer met de letter a. Als a= 3 m/s2 is dan neemt de snelheid.
Stopafstand = reactieafstand + remweg
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
De verkeersborden.
Herhaling opgave 1 a) b) c) d) e) f) g) h) i)
Klik op ‘start’ om te beginnen.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
Copyright © 2005 Borealis A/S Tips Voor Veilig Fietsen.
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Zaalhockey
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak Add-In.
Tijd, afstand, snelheid.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsen en supermarktbezoek: kansen voor kleine supermarkten - resultaten SOAB-Benchmark 6 gemeenten - Fiets in de Versnelling 10 november 2010 Ineke Spapé.
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Meten en meetkunde in het verkeer
Meten en meetkunde in het verkeer
Welkom bij onze PowerPoint presentatie
Transcript van de presentatie:

23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)

23 september 2010 Fietsgebruik Binnenstad

23 september 2010 Fietsgebruik binnen ring A10

23 september 2010 Fietsvriendelijke VRI’s Beperkingen Weinig ruimte voor infrastructuur Veel modaliteiten Hoofdnettenbeleid Fietsroutes Fietsvriendelijk? -Fietsroutes zonder verkeerslichten -Relatief lage cyclustijden

23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Verkeersregelinstallaties Amsterdam

23 september 2010 Verkeersregelinstallaties Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Hoofdnet Auto Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Hoofdnet Auto - Hoofdnet OV Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

Mogelijke locaties Fiets Groene Golf 23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Hoofdnet Fiets Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Fiets groene golf Raadhuisstraat sinds 2007 gestart als betere koppeling voor openbaar vervoer elf verkeerslichten achter elkaar op 650 meter afstand beide richtingen gedurende de hele dag ontwerpsnelheid 18 km/uur “welke fietser weet nou hoe hard hij rijdt” “als je er dagelijks fietst heb je snel door met welke snelheid je de groene golf hebt”

23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Wachttijdindicator Gestart in 2005 Doel: 1.Verkeersveiligheid 2.Comfort Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Wachttijdindicator Gestart in 2005 Doel: 1.Verkeersveiligheid quick scan evaluatie 2006: effect positief 2.Comfort tevredenheidsonderzoek 2006: 8,5 Advies: Uitbreiden wachttijdindicatoren Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Leidseplein Spui 370 VRI’s Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Leidseplein Spui 370 VRI’s 31 VRI’s (half)star / 339 VRI’s voertuigafhankelijk Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september VRI’s 18 Wachttijdmelders. Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september VRI’s 18 Wachttijdmelders / 10 Wachttijdvoorspellers Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Wachttijdvoorspeller Complexiteit VA-regelingen maakt snelle uitbreiding lastig. Schatting op basis van rekenalgoritme. Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Uitgebreide evaluatie wachttijdvoorspeller Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Doel: 1.Verkeersveiligheid evaluatie 2008: effect NEGATIEF

23 september 2010 Uitgebreide evaluatie wachttijdvoorspeller Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Doel: 1.Verkeersveiligheid evaluatie 2008: effect NEGATIEF 2.Comfort tevredenheidsonderzoek 2009: 8,9

23 september 2010 Roodlichtonderzoek Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Doel: 1.Verkeersveiligheid evaluatie 2008: effect NEGATIEF 2.Comfort tevredenheidsonderzoek 2009: 8,9

23 september 2010 Roodlichtonderzoek Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Roodlichtnegatie: neemt toe door te vroege starters (eerste 5 seconden) kan beter aangepakt worden door geloofwaardigheid regeling te verbeteren. Conclusie: wachttijdvoorspellers dragen niet bij aan het terugdringen van het door rood rijden van fietsers.

40% ervaart de wachttijd korter 70% geeft aan dat de wtv een positief effect heeft op verkeersveiligheid 1% geeft aan dat de wtv een negatief effect heeft op verkeersveiligheid 40% wacht altijd op groen 10% rijdt altijd eerder weg 50% rijdt soms eerder weg Te vroeg wegrijden wordt door fietsers niet als gevaarlijk gezien. 23 september 2010 Mening fietsers (420 enquetes) Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller 40% ervaart de wachttijd korter 33% stelt dat anderen minder door rood rijden

23 september 2010 Praktijk 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Wachttijdvoorspeller in lantaarn waar geel wordt getoond Start bij aanvraag van fietser Knippert bij bijzondere ingreep (tramingreep/verlengfunctie hoofdnet) Kan eerder groen worden (alternatieve realisatie) Laatste 5 seconden altijd aftellen (geen ingreep meer mogelijk) Te veel externe ingrepen  geen wachttijdvoorspeller plaatsen

23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller

23 september 2010 Wachttijdmelder Soms fietsonvriendelijke VRI Hardware systeem Meet roodtijd. Bij 3x zelfde roodtijd gaat wachttijdindicator aan. Gaat uit na verkeerde roodtijd Kan dus bij omschakeling/brugingreep/verstarring/enz.. -eerder groen worden of… -rood blijven na vertonen “1”

23 september 2010 Soms fietsonvriendelijke VRI