Intervisie Vlaams-Brabant Deel 3 23 Dingen
Technische vragen
Hoe is de stand van zaken m.b.t. de implementatie van een blog in het bibliotheekportaal? Marijke De Smedt, Bibliotheek Asse Vragen
Aandachtspunten/hinderpalen – Regelmatig posten – tijdsinvestering – Collega’s motiveren: technisch, inhoudelijk, … – PC nodig: niet iedereen heeft pc, of geen recente – Tijd vrij maken – Globaal communicatiekanaal: alles wat fysiek verschijnt + extra artikels – Blokkering door IT-dienst Vragen
Blogger – Gebruiksvriendelijk: laagdrempelig – Widgets Wordpress – Toch niet zo moeilijk als het lijkt voor een simpel bericht – Geen widgets (tenzij zelf gehost) Vragen
Website – Statisch – Grote campagnes – Vaak moeilijk aan te passen – Beperkte ruimte Blog – Actueel – Dynamisch Vragen
Gemeenschappelijk portaal – Voordelen: gemeenschappelijke berichten, staat al klaar voor wie er nog geen heeft – Nadelen: eigen karakter, huisstijl, gemak van berichten over te nemen en zelf niets te posten, je oude blog niet moeten overzetten, niet gebruiken is vrij leeg blijven Vragen
Hoe verder? – Begeleidingstraject vanuit SBB voor geïnteresseerden die nog geen blog hebben Vragen
Ik zie dat het aantal fans van onze Facebookpagina stabiel blijft op 135 (we zijn begonnen op de verwendag dit jaar). Hoe krijgen we dit aantal omhoog zonder al te veel de schreeuwerige reclametoer op te gaan? In de bib hangen overal al affiches omhoog, de URL staat ook vermeld op het uitleenstrookje, op onze catalogus,... Lily Smets, Bibliotheek Tienen Vragen
Virale marketing Vragen Interessante inhoud: attractief, divers, aangepast aan doelgroep, wordt sneller gedeeld, meer likes, … Tip: gebruik eens FB questions Van binnen-uit werven: collega’s, vrijwilligers, vrienden Tip: via ‘Voorstellen aan vrienden’ Fans vragen ‘ambassadeur’ te worden Tips: vraag fans expliciet om inhoud te delen, vrienden uit te nodigen, … Kracht van taggen Tips: Fans foto’s laten taggen, bib taggen in persoonlijke berichten
Reclame Vragen Gedrukt: folders, affiches, gemeenteblad, visitekaartjes, uitleenstrookje, … Online: badge op website, link in handtekening mail, nieuwsbrief gemeente, andere Tiense websites, andere Tiense FB-pagina’s Tip: vraag admins van andere sites om reclame te maken Tip: zelf als pagina actief zijn op pagina’s van andere organisaties (like, commentaar, …)
Extra’s Vragen Fan-only inhouden creëren Wedstrijden Mailing (marketing > vertel het je fans >.csv-bestand) Facebook opleiding (workshop, infosessie, …) Speciale actie Digitale Week
Hoe kan men vb. nieuwe aanwinsten linken aan de website? Wij hebben wel geen persoonlijke website op de bibliotheek maar een onderdeel van de website van de gemeente. Wij hebben Bidoc als catalogussysteem. Ik heb bemerkt dat vb. Tienen dat via zijn facebook deed, maar dat zie ik niet goed hoe, en... ik bemerkte ook bij een eerder bezoek aan hun facebook, dat de linken niet meer werkten. Anne-Marie Van Raepenbusch, Bibliotheek Kortenberg Vragen
Link naar zoekopdracht Vragen BIDOC: vb. Bibportalen: Alternatieven Export PDF-lijst (op website, Scribd) Manuele visueel aantrekkelijke etalage via Librarything, YouTube, Scribd, … Opletten met auteursrecht covers!
De onderstaande twee blogposts lijken me zeer interessante gespreksstof. Er wordt gesteld dat er geen bibliotheken succesvol interactief zijn op Facebook omdat we te weinig ‘tribe’ zijn. We posten vooral over onze eigen (brede) organisatie en onze fans zijn een te heterogene groep om zich echt verbonden te voelen met ons en met elkaar. Sociale interactie beperkt zich veelal tot bibliotheekmedewerkers die elkaars posts leuk vinden. De social media strategie die voor de Nederlandse bibliotheken werd ontwikkeld wil hier een antwoord op bieden met als praktijkvoorbeeld. Tim Lerno, Bibliotheek Londerzeel Vragen
Leestips Vragen groep.html groep.html bibliotheken-social-embassy-dec-2011http://bibliotheek20.ning.com/forum/topics/advies-sociale-media- bibliotheken-social-embassy-dec-2011
groep mensen met een gemeenschappelijk doel en een leider
Bib als Vragen Schatkamer van bronnen (fysiek, digitaal en mensen) Ontmoetingsplaats (informatie, ideeën, …) Waardecreator (betekenis, interpretatie, …) Via sociale media Maar zowel publiek als bibliotheken zijn nog niet klaar => Vraagontwikkeling naast PR!
Discussie Vragen Wanneer is een FB-pagina succesvol?
Tips Vragen Toelaten dat fans ook berichten posten Regelmaat in posts Interactie stimuleren (en volhouden!) Zelf antwoorden en opvolgen
Evaluatie Thema’s Sprekers Afsluiting