Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Rol informatie systemen informatie (systemen) i.r.t. materiaal en arbeid goedkoper geworden functieovernames door informatie: –voorraad; –capaciteit besluitvorming; –capaciteit voorbereiding besluitvorming; –...
Informatie bronnen Informatie internet Informatie kassasystemen Groot % fouten (30 %): beperking als bestuursysteem Informatie is concurrentie voordeel: beperking als bestuursysteem
Order processing order preparation –klant of leverancier ? order transmittal –van klant naar leverancier in diverse vormen. order entry –relatie order met voorraad en capaciteiten. order filling –fysiek, werkzaamheden afh. KOOP order status reporting
Information systems retail system –beheersing grote volumes en vele transacties vendor managed inventory –bijv. trigger bij bepaald voorraad niveau tracing and tracking shipments decision support system –Welke besluiten worden automatisch genomen? –Welke informatie heb ik daarvoor nodig?
Enterprise Resource Planning ERP integreert systemen van primaire proces en koppelt aan secundair proces ERP is een uitbreiding van MRP I / II Extended ERP informatiesysteem –Supply Chain Management –Bedrijfsproces via IT koppelen aan omgeving d.m.v. standaard interfaces –Koppeling van goederen en informatie (scanning en EDI)
LeverancierLeverancier Inkoop WMS AP Treasury WFM Voorraadbeheersing Shop Floor Control Manufacturing Asset Mgt Consolidatie OnderhoudPDM GL (Advanced) Planning & Control HR Verkoop CVM (SFA) Service Management E- commerce AR KlantKlant
Organizing the logistics effort Conflict resolution –primaire ordening Management Importance of organization to logistics –toegevoegde waarde en missie Organizational development –I informele afspraken III logistieke management –II material management IV supply chain management
Organizational choices Informal organization form Semiformal organization form –matrix organisatie: functioneel vs project Formal organization form –logistic manager als lijnfunctionaris
Organizational positioning Decentralization versus centralization Staff versus line Large versus small
Alliances and 3 th party providers sharing resources outsourcing / partnership alliances contracts
Logistic control Monitoring the plans –input (customer service levels) –process (chain activities) –output (costs, customer service) The monitor Open loop / closed loop/ modified
Control in practice Budgets Service targets Profit center concept Decision support system
Control measurement en information
Opdracht 4: organisatie en informatie Casus: “de internet super”