Competentiegericht Kwalitatief Examineren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Organisatie van de afname van CSPE’s op school
Martijn Bijleveld.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Voorlichting Examinering Cohort oktober 2012 • Wat? • Hoe? • Waar? • Wanneer? • Diploma? • Vragen?
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Workshop 20 april 2010 Ede. doel van de functie/rol van examinator/assessor Op feitelijke en objectieve wijze vaststellen of de examenkandidaat het van.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Juni 2010 College voor Examens 1 ICT bij de COE’s Nederlands en Rekenen: techniek en logistiek Juni 2010 Paul Schuitman.
Compex Natuurkunde Een complex aan mogelijkheden?
Kwalificatiestructuur mbo
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Nieuwe generatie leerlingen & medewerkers in de gezondheidszorg
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Van, voor én door het onderwijs.
Ex Examenprofiel als maatvoering
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competentiegericht ICT- onderwijs in het MBO NIOC 2002.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Waar staan we nu?.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
(Beroeps) Onderwijs in Beweging
ROC-UP!-project Procesgroep Onderwijscatalogus & Examinering 22 januari 2013.
De computer bij de centrale examens
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Langdurige samenwerking tussen het Albedacollege en ECABO
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Workshop “Beoordelen”
De kubus van CSPE succesfactoren!
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Mijn opleidingsbeeld.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Ontwikkelen en publiceren van uniforme examenvereisten.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Expertiseteam ToetsenbankCRETA 8 oktober 2012 Agnes de Boer (Cito), Marjan Versluis (Wellantcollege) en Alex van Essen (Toetsplaza)
Examensop maat Examensop maatveiligheid examens assessoren Communicatie Communicatie Ondersteuning personeelszaken Ondersteuning personeelszaken.
Workshop NVE Congres 17 nov Panel:  Jan Jacobs (Helicon)  Ad de Ponti (Provex)  Christophoor Niessen (Saxion) Gespreksleider:  Jan Adema (Cito)
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
LERAAR WORDEN VIA ASSESSMENT
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Competentie gericht onderwijs
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie op praktijkrelevant examineren
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

Competentiegericht Kwalitatief Examineren

Werkgebied Helicon W E L K O M

Wie zijn we? Cor van Erp: Jan Jacobs: Examinator ISO 17024 gecertificeerd Begeleider examinatortraining Begeleider bij portfolio opbouw van kandidaat-examinatoren Jan Jacobs: Examensecretaris MBO Helicon Opleidingen Ontwikkelaar examensysteem Lid certificatieschema Assessor Certiforce c.i Bestuurslid Nederlandse Vereniging voor Examens

Een AOC bij cluster HTV? Op verzoek van Karin Willemse MBO 2010 omdat: AOC’s gezamenlijk een slag gemaakt hebben via Actieplan Examinering; AOC’s werken aan standaardisatie; AOC’s de constructie van proeven in eigen beheer doen: Groene Standaard & Phoenix AOC’s werken met gecertificeerde (bedrijfs-) assessoren; Helicon al meerdere jaren voldoende beoordeeld is.

Oefening Aansluiten. Uitleg voor groep 1. Cor van Erp Uitleg voor groep 2. Jan Jacobs In de benen.

Ervaring uitwisseling Wat hebben we vandaag hier ervaren? Ervaring uit de examinatortraining van 500 trainingsdeelnemers vanuit meerdere onderwijsinstellingen.

De opbouw van een kwaliteits- management- systeem

Uitgangssituatie Kleinschalige scholen in AOC-verband; Kleine aantallen examenkandidaten per kwalificatiedossier / uitstroom; Bedrijfsleven per kwalificatiedossier / uitstroom vaak in meerdere varianten; Kenniscentrum Aequor heeft geen examen-productie-bedrijf; Samenwerking tussen AOC’s.

100% DEKKING PER PROEVE 100% TOETSEN PER KANDIDAAT 100% BEHEERSING VAN ALLES

Dilemma’s Creatie versus Administratie; Vakmanschap versus Verantwoording; Onderwijsvrijheid versus 1 uitstroom; Vertrouwen versus Controle; Vernieuwing versus Niveau behoud; Draagvlak versus Verplichting; Betrokkenheid versus Specialisatie; ‘Explain’ versus ‘Comply’

Keuzes CvB 1 examen per uitstroom ongeacht: BOL / BBL / opleidingsvorm / opleidingsplaats; Scheiding onderwijs / examen; Scheiding constructie – vaststelling – afname; Centrale constructie & vaststelling van proeven; Certificering van (bedrijfs-) assessoren; Onderwijs is primair proces, examen is de enige formele ‘toets’ met volledige verantwoording; Actieve beperking kosten examinering.

Kwalificatiedossier

Examenvarianten Keuze voor Eenheid: Kruispunt werkproces + competentie Kerntaak (voorkeur KCE en Inspectie) Kwalificatiedossier

Portfolio

Werkproces

Competentie

Kerntaak

Kwalificatiedossier

Ontwikkelingen: 2003: 1e stap naar competentiegericht examineren; Inrichting organisatie met procedures en werkinstructies; 2004: KCE Scheiding opleiden en examineren Alleen centraal opgestelde examens / proeven 2005: inzet getrainde examinatoren in bedrijfsopleidingen 2006: inzet getrainde examinatoren schoolbreed Minimalisering aantal examens per opleiding 2007: inzet gecertificeerde examinatoren

Kwaliteitsverbetering Examinering Kwaliteitsdoelstelling 1 Kwaliteitsborging ) β = Kwaliteitsambitie Tijd (= kwaliteitsplannen)

Kwaliteitsverbetering Examinering Kwaliteitsdoelstelling 2 Kwaliteitsborging Kwaliteitsverbetering ) β = Kwaliteitsambitie Tijd (= kwaliteitsplannen)

CKS geen inrichtingsvoorschriften maar echte eindtermen UITGANGSPUNT-1 CKS geen inrichtingsvoorschriften maar echte eindtermen VRIJHEID VAN ONDERWIJS scheiding van opleiden en examineren er zijn vele wegen die naar Rome leiden je kunt er heen met de fiets of de Ferrari maar Rome moet wel Rome blijven 41°53 NB, 12°29 OL

80% van kwaliteit zit op 20% van het volume UITGANGSPUNT-2 APK-denken 80% van kwaliteit zit op 20% van het volume FOCUS het examen dus op deze kritische essenties

vertaal deze criteria naar een flexibel finaal examen UITGANGSPUNT-3 en 4 EENHEID IN NORM stel samen met betrokken bedrijven de kritische essenties, de minimale bandbreedte, de maatstaven en de normen vast VARIATIE IN VORM vertaal deze criteria naar een flexibel finaal examen

DRIELUIK VOOR FLEXIBELE VORM FOCUS OP VORM DRIELUIK VOOR FLEXIBELE VORM EXAMEN DOSSIER examen periode PRAKTIJK-EXAMEN demonstratie van professionele toepassing van kennis en kunde op de essenties EXAMEN GESPREK dossier + praktijk examen

PROFESSIONELE PROEVE STELT EISEN AAN PUNTJES OP DE i PROFESSIONELE PROEVE STELT EISEN AAN - PRAKTIJKEXAMEN (praktijkopdracht) kern van essenties moet aan bod kunnen komen - EXAMENDOSSIER wordt opgebouwd in examenperiode voor zaken die voorspelbaar / om intrinsieke redenen niet tijdens praktijkexamen gedemonstreerd kunnen worden - EXAMENGESPREK (Criterium Gericht Interview) blijk geven van kennis en inzicht in dossier, toelichting keuzes en afwegingen bij praktijkexamen, demonstratie van communicatieve vaardigheden

Voorbeeld Hoefsmid Examendossier: Collectie specifieke hoefijzers; Ondernemingsplan (eigen) bedrijf; Investeringsplan (bijv. nieuwe mobiele werkplaats) Examenlocatie: Smidse Geschikte paarden Proeve: Enkele paarden beslaan; Gesprek met kredietadviseur over kredietaanvraag voor investering Interview: STARR methode

Niet: het praten over een foto. Uitspraak Inspectie Het ZIEN van DOEN. Niet: het praten over een foto.

Rollen Frontoffice: Leerling EVC-begeleider Docent / mentor / coach Praktijkopleider Examinator Gecommitteerde Backoffice: Examencommissie: Vestiging Instelling Examensecretaris Examen constructeur Examen vaststeller Commissie van Beroep Bedrijfsleven

Dilemma’s bij examenafname proces- of resultaatgericht; taak- of mensgericht; tijd of kwaliteit; bedrijfs- of opleidingsgericht handelen.

Een proeve in ongeveer 6 minuten

Competenties examinator VAKVAARDIG ZIJN en: Inlevingsvermogen / sociaal sensitief Communicatie Oordeelsvorming Kritische houding / onafhankelijkheid Observeren Systematisch / proceduregericht

Ervaringen Van kennisaanbod naar ontwikkeling van competente leerlingen is een enorme slag; Docenten ontwikkelen zich van generalisten naar specialisten; Balans zoeken tussen winst en verlies; Is het team voorzien van alle benodigde competenties? De organisatie vraagt stevig en ondersteunend management; Planvorming is gemakkelijker dan implementatie.

Communicatie: aan de voor- of aan de achterkant Communicatie: aan de voor- of aan de achterkant? (Winnaars hebben een plan, verliezers hebben een excuus.)