Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
L&B in het MBO.
Workshop Boris Platform gehandicapten mbo 7 november 2013.
LLB (met LEV) Kwalificeren van ontwikkeling
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Werkveldtraining 26 september 2013
Project Intensieve Praktijkbegeleiding
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Welkom.
Herontwerp PDG-opleiding
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
Van, voor én door het onderwijs.
Kwalificatiestructuur mbo
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Stage (th)at Work(s) together
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Implementatie van het 4C-ID-model
Examinering Conferentie BTG HTVF
Leren, loopbaan en burgerschap
Kenniskring Orde en veiligheid. Rol ECABO Visie praktijkgericht leren Scholing praktijkopleiders Sectorplan 2009.
BPV protocol Stand van zaken 16 maart de BPV op koers.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Van, voor én door het onderwijs.
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Ex Examenprofiel Ledenvergadering 29 januari 2009 Examenprofiel GDW Examenprofielen Btg GDW.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Ex Examenprofiel als maatvoering
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Op weg naar 2010 Het MBO in transitie Observaties & Aantekeningen.
HOOFDLIJNEN TOEZICHT EXAMINERING BIJEENKOMST 29 november 2007 ‘AANTOONBAAR COMPETENT’
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Structuur LPM, versie 0.1. Juni 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007.
LPM bijeenkomst 10 november 2005 Welkom. LPM bijeenkomst 10 november 2005 Landelijk Platform Mechatronica 2005 Structuur 2005/2007 Peter van Ierland.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Waar staan we nu?.
Welkom bij 30 oktober 2008.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
April ’17.
De rol van Kenniscentra in het Onderwijs »Peter Weisscher »Regioconsultant PMLF.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Presentatie BPV in CGO Rien Pieper
Van, voor én door het onderwijs.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Stagecoach Eva Botman, adviseur praktijkleren
Transcript van de presentatie:

Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter Ank Smulders ROC Deltion en Suzanne von der Dunk Randstad HR Solutions Conferentie Btg ESB & I, 11 november 2008 Veldhoven

Inhoud: Samenwerking Deltion-Randstad Examineren in de beroepspraktijk’ Beoordeling Knelpunten in de BPV Competenties op de arbeidsmarkt Aanpak pilot STAR en competentiemeter Resultaat en advies Vragen en discussie

Samenwerking Deltion Secretarieel en Randstad HRS Uitgangspunten: optimale wisselwerking tussen de arbeidsmarkt (bedrijfsleven) en de school ‘Train-de-trainer’  ‘rugzak-voor-de-docent’

Activiteiten 2004-2005: Toetsing stageplaatsen (competentiegerichte BPV) 1e leerjaar m.b.v. beoordelingsmodel en 360 graden feedbackmeter 2005-2006: Scholing in het voeren van POP-begeleidingsgesprekken m.b.v. de STAR-techniek en beoordelen van de Assessments 2006-2007 Samenstellen beoordelings-formulieren voor Assessments en PVB en medebeoordelen assessments 1e , 2e leerjaar en PVB. Coaching aan beoordelende docenten 2007-2008: Medebeoordeling van PvB. Pilot summatieve beoordeling BPV-plek. Inventarisatie en uiteindelijke beoordeling op de BPV-plek d.m.v. een STAR-gesprek en het gebruik van een competentiemeter. Advies uitrol pilot met het oog op praktische uitvoering door docenten.

MBO 2010; “Examinering in een zo realistisch mogelijke praktijksituatie” De BPV is de meest uitgesproken onderwijsomgeving voor contextrijk beroepsonderwijs Doel: realiseren van de omschreven beroepscompetenties binnen het beroepsdomein. BPV zo vroeg mogelijk in de opleiding Grote rol voor begeleiding van de praktijkopleider en de docentbegeleider van het ROC Geaccrediteerde BPV-bedrijven

Uitgangspunten beoordeling De vormen van beoordelen moeten valide, betrouwbaar en transparant zijn: Ter bevordering van het inzicht in het ontwikkelingsproces/voortgang van de deelnemer (formatieve toetsing). Ter vaststelling van de bereikte competenties (kerntaken en werkprocessen)(summatieve toetsing).

Voorbeeld beoordelingsformulier bij Assessments en BPV

Beoordeling BPV 3e Leerjaar 1e gesprek  vaststellen kerntaken en werkprocessen 2e gesprek  tussentijdse evaluatie 3e gesprek  BPV rapport, draaiboek, eindgesprek, STAR en inzet competentiemeter

Voorbeeld reflectieverslag

Knelpunten bij BPV Communicatie doel en inhoud van CGO bij het stagebedrijf Voorbereiding deelnemers op stage en begeleiding Overleg met het stagebedrijf over inhoud en vormgeving van de BPV Te weinig betrokkenheid van het (regionale) bedrijfsleven Bereikbaarheid van de docentbegeleider

Competenties in de beroepspraktijk Ontwikkeling van competenties: * klantgerichtheid * samenwerken * initiatief * plannen & organiseren * flexibiliteit/aanpassingsvermogen * representativiteit * mondelinge communicatie * inzet/prestatievermogen flexibiliteit/aanpassingsvermogen in werktijden en werkplekken aansluiten bij cultuur bedrijf (representativiteit)

Aanpak pilot 2007-2008 BPV Inventarisatie stageplaatsen Uitgangspunten voor toetsing Deelname pilot: 3 leerbedrijven (Gemeente Zwolle, Isala, Hogeschool Windesheim) 4 studenten Conclusie inventarisatie Beoordeling middels STAR en competentiemeter Inventarisatie stageplaatsen: Voldoet de werkplek Is er begeleiding Welke competenties kunnen tijdens de stage ontwikkeld worden? Uitgangspunten voor toetsing: kan de toetsing objectief worden uitgevoerd, Is het uit te voeren door docenten en niet te tijdrovend, Kan je het uitrollen voor alle leerlingen cq over meerdere opleidingen? Conclusie inventarisatie: Wisselende takenpakketten, werkomgeving, collega’s en werkdruk maken objectieve toetsing lastig Geen uniforme meetbare representatieve werksituatie Inzet van instrumenten STAR en competentiemeter bieden uitkomst

Voorbeeld STAR-gesprek

Voorbeeld competentiemeter

Voorbeeld resultaten

Beoordeling examenmix (1)

Beoordeling examenmix (2)

Advies HRS aan Deltion Uitrol pilot naar 3e leerjaar Informatie stagebedrijf Tijdige en goede planning STAR gesprek en competentiemeter 1,5 uur voor eindgesprek door docent Uniforme beoordelingscriteria STAR training voor docenten Klankbordsessie examenmix Samenwerking 2008-2009 Uitrol pilot naar 3e leerjaar én andere opleidingen die er aan toe zijn. Klankbordsessie examenmix; hoe ga je de verschillende onderdelen ‘wegen’ in de eindbeoordeling van de deelnemer.

Vragen….. Ank Smulders asmulders@deltion.nl 038 850 3315 06 253 21 420 Suzanne von der Dunk suzanne.von.der.dunk@nl.randstad.com 020 569 8245 06 222 14 011