De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Kamerleden en mensenrechten
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
E-learning inzetten als vormingsinstrument
Informeel leren en….. social media
Scenario Planning Rodney de Grave. Inhoud Het ontstaan van Wat is een scenario Waarom scenario's gebruiken Doel van scenario's Soorten scenario studies.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
User Centred Development
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
Leraar, school en opleiding
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Begeleiden van Praktijkonderzoek
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Op weg naar een generiek model voor een regionale volksgezondheidsrapportage Marja J.H. van Bon-Martens CEPHIR seminar Regionale Volksgezondheid Toekomst.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Het opleidingsprofiel:
Laatste Scriptieseminarie
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Workshop ‘visieversneller’
HOGESCHOOL VHL, 9 SEPTEMBER 2014 Goed gejat! Het gebruik van open leermateriaal in je onderwijs Janina van Hees, projectmanager open en online onderwijs.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Iedereen is context driven!
Interculturele competentie en taalverwerving Paul Catteeuw 1 april 2015 P 1.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Eerstejaarsproblemen
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Interne communicatie Daphné Gelder 1BaTP A2 Wat Formele en informele contacten Binnen organisatie vb. bedrijven, sportverenigingen,… Bron:
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Het “Nieuwe Werken” Ties Arts Oude wijn in nieuwe zakken? Of onontkoombaar……..
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Dia 1 van 23 Culturele waarden en communicatie in internationaal perspectief Dia’s bij hoofdstuk 6 Marie-Thérèse Claes Marinel Gerritsen.
Salt & Light Zout & Licht
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Participatory Action Research
TU/e SkillsLab Introductie SkillsLab & competentieontwikkeling
Rob Heyman and Ilse Mariën
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens Student-ownership De student beheert het eigen vormingsproces Jean Claude Callens

“The playing field is levelled” Besluit “The playing field is levelled”

Opbouw presentatie A. Globale verkenning The playing field is levelled  vanuit drie invalshoeken 1.Enkele ‘Flatteners’ (cf. Thomas Friedman; The World is flat) 2.Verscherpte aandacht voor enkele algemene competenties 3.Vervaging grens tussen werk/gezin/studie/ontspanning Enkele kritische beschouwingen? 1.What about Neil Armstrong? 2.The ‘gelatin generation’ 3.People need a ’nudge’ 4.Onderzoek? B. Betekenis voor onderwijs? 1.Waarvan ontnemen we de student autonomie? 2.Didactisch model en autonomie? C. Autonomie en evaluatie Bespreking a.d.h.v. -ePortfolio + digital storytelling

Enkele metaforen (1)

Enkele metaforen (2)

Enkele metaforen (3)

Globale verkenning 1. The playing field is levelled Flatteners  Thomas Friedman Globalisering 1.0 Globalisering 2.0 kleinere drempel ts. ideologieën Globalisering 3.0 The fall of the wall And the rise of the window nieuwe technologieën

Bron: http://www.slideshare.net/aleksander.dye/cooperation-in-distance-education-with-e-and-mlearning-at-nki-distance-education

Bron: http://www.slideshare.net/aleksander.dye/cooperation-in-distance-education-with-e-and-mlearning-at-nki-distance-education

www. bestaat 20 jaar Social software  web 2.0  web 3.0

Bron: http://mobile-libraries. blogspot

Recent m-Learning

Vroeger…. De beste student zit hier Bron: http://www.gaypnt.demon.nl/jonkerbosch/img/1950_11%20klaslokaal.jpg

De beste student vandaag zit…. Whereabouts? Bron:http://hosting.ber-art.nl/wp-content/uploads/global-cloud-computing.jpg

The playing field is levelled 1.Enkele ‘Flatteners’ 2. Verscherpte aandacht voor een aantal algemene competenties Beroepsspecifieke competenties Algemene beroepsgerichte competenties Algemene competenties ‘kritisch reflecteren’, communiceren, Lerende is zelf speler / coach samenwerken, creativiteit (!) The playing field is levelled

The playing field is levelled 1.Enkele ‘Flatteners’ 2.Toenemend belang van enkele algemene competenties 3.Vervaging grens tussen werk/gezin/studie/ontspanning werktijd vloeit over in vrije tijd (en vice versa) (bron: de standaard, 9-9-9) 72 % regelt privé zaken tijdens het werk 47 % werkt geregeld thuis door (‘s avonds, weekend, vakantie) Work en leisure die zich steeds meer ‘vervlechten’ werk plus privé geeft ‘weisure’ Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=052EUFM0&word=weisure’ 16

The playing field is levelled Idem bij leerprocessen Grens vervaagt tussen Formeel leren gebonden aan instelling, doelgericht Non-formeel leren buiten onderwijs, doelgericht Informeel leren buiten onderwijs, niet-intentioneel ‘Vervlechting’ impliceert dat verschillende kansen tot leren steeds meer in elkaar overlopen The playing field is levelled

"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." (Sign hanging in Einstein's office at Princeton)

Bron:http://www.time.com/time/covers/0,16641,20061225,00.html

Happy chickens lay better eggs bron: http://imway2fat.wordpress.com/2009/04/02/

Globale verkenning 2.Enkele kritische beschouwingen Why botter? We put a man on the moon! Commentaar Yep! Alhoewel: Times they are changing  ‘The playing field is levelled’ EN / EN-verhaal Bron: http://historicaltweets.com/2009/10/16/retweet-neil-armstrong%E2%80%99s-small-step-for-twitter/

Enkele kritische beschouwingen (2) The world is flat??? Europalia.china Fotomuseum Antwerpen Gelatin generation Interpretatie van kunstenaars Vrijheid / autonomie  Eenzaamheid China= ‘gelatin generation’ Japan= ‘otaku’ West= ‘digital natives’/I-Pod generation Urano Aratani ‘Incubation’ Bron: http://www.arataniurano.com/artists/watanabe_go/index_en.html

ECO-vore What about the local? (Barbara Ganley,2009) How do we think local, in engaging in the world? ‘Terroir’ My learning story Map the networks in the local We need trust Reconnect with each other LOCAL-vore OMNI-vore ECO-vore Bron: http://www.storycenter.org/people.html

Enkele kritische beschouwingen (3)

People need a ‘nudge’ (Thaler & Sunstein, 2008) Nurture by structure

Noodzaak van ‘guidance’ “I have reviewed is that it would be a mistake to interpret the current constructivist view of learning as a rationale for reviving pure discovery as a method of instruction. Pure discovery did not work in the 1960s, it did not work in the 1970s, and it did not work in the 1980s, so after these three strikes, there is little reason to believe that pure discovery will somehow work today.” (Mayer, 2004, p.18)

Onderzoek? Geen eenduidige resultaten Er is vaak geen definitie van LC Gebrek aan conceptuele onderbouwing (Scheiter & Gerjets, 2007) Theoretische modellen/kaders ontbreken, LC wordt gezien als op zich staand gegeven en wordt niet ingebed in bepaalde theorie Methodologische problemen van studies Onderzoek meestal in ‘hypermediale’ omgeving (Scheiter & Gerjets, 2007)

Positief Verhogen motivatie (Scheiter & Gerjets, 2007; Dickinson, 1995; Kirschner, 2002) Adaptatie aan cognitieve needs (Scheiter & Gerjets, 2007) Meer ‘elaboratie’ bij LC (Daniels, 1996) Meer gefocust en doelgericht (Dickinson, 1995) Traditionele grenzen tussen ‘leren’ en ‘leven’ verdwijnen (Dickinson, 1995)

Belangrijke randkenmerken Belang van kenmerken van de lerende Belang van voorkennis (Kopcha, 340; Scheiter & Gerjets, 2007; Daniels, 1996; Von Mizener & Williams,2008; Taylor, 2004) Belang van zelf-regulatie (Scheiter & Gerjets, 2007; Schmidt & Ford, 2003; Taylor, 2004) Belang van attributie eigen falen/succes (Dickinson, 1995; Grace, 1999) Attitude: stdn. moet bereid zijn LC te nemen (Dickinson, 1995) Belang van ‘epistemologische beliefs’ (Scheiter & Gerjets, 2007) Learner control niet ééndimensioneel, maar verschilt fundamenteel op basis van de beslissingen die moeten worden gemaakt (Scheiter & Gerjets; 2007) Voorzien van vangnet (gestructureerde ‘guidance’) (Yuyan, n.d.) Afspraken over control moeten consistent zijn (Yuyan, n.d.) Learner control werd niet goed voorgesteld aan studenten (Lunts, n.d.) studenten zagen niet dat ze Learner control hadden studenen wisten niet hoe voordeel te halen van learner control

B. Betekenis voor onderwijs? Samenvattend en interpreterend Student zit meer zelf aan het stuur Hogere motivatie Elaboratie Adaptatie Veronderstelde implicaties hiervan Kenmerken van de lerende Voorzien van vangnet (gestructureerde ‘guidance’) Geen laissez-faire Duidelijk situeren van kansen tot begeleiding Duidelijkheid Wat kan de student verwachten? Ownership jawel, maar in evenwicht met ‘omgeving’ Verbondenheid

Een definitie van autonomie Autonomie wordt gedefinieerd als het vermogen van de leerling om, alleen en in overleg met medeleerlingen en docenten, een eigen voorkeur uit te spreken voor zijn geprefereerde manier van leren en om deze voorkeur ook, voor zover de school daartoe de gelegenheid biedt, daadwerkelijk te realiseren (Vergeer, 2001). Eigenlijk moet de vraag omgekeerd worden gesteld Student is per definitie beheerder van het eigen leerproces Waarover ‘kunnen’ we autonomie afnemen?

Didactisch model van Decorte: waarvan ‘autonomie’ afnemen? Bron: https://www.kuleuven.be/algdid/difdyn1.php3?klikt=cmaps4oev2-01(a)&gr=1

C. Autonomie en evaluatie Levenslang leren Assessment for learning Assessment of learning

Bespreking a.d.h.v. twee methodieken student-ownership / assessment Student als archivaris van het eigen leren ePortfolio Student ‘herschrijft’ kennis naar eigen context Digital storytelling

1. (e)portfolio Wat is een portfolio? Afhankelijk van het doel zijn er verschillende varianten mogelijk ‘Een portfolio is een verzameling van bewijsmateriaal, samengesteld om een representatieve samenvatting te geven van iemands expertise, competenties en/of een beeld te geven van een groeiproces die iemand heeft doorgemaakt.’ (gebaseerd op Lammintaken,2002) Verzameling van bewijsmateriaal Representatieve samenvatting van iemands expertise Groeiproces

Elektronische variant? Begin jaren ’90 technologische middelen Dikwijls als ePortfolio aangeduid Synoniemen multimedia portfolio digitaal portfolio webfolio online portfolio online e-folio

Design (e)portfolio continuüm van doelen? Levenslang leren Assessment for learning Assessment of learning Ownership reflecteren Tijdens opleiding Standaarden -criteria -template

Bron: http://electronicportfolios

Twee ‘invalshoeken’ verenigbaar? Elshout-Mohr, 2004 Stdn. ervaren vaak geen duidelijk lijn ePortfolio wordt als eigendom van student geïntroduceerd Maar in praktijk ‘formaliteiten en regels’ Waardering o.m. afhankelijk van Mate van (on)zekerheid over wat er precies moet gebeuren Technische problemen

2. Digital storytelling Wat is digital storytelling? “The practice of combining personal narrative with multimedia (images, audio and text) to produce a short autobiographical movie” (Banaszewski, 2005, p.1). Ondersteunen van reflectie Eventueel als onderdeel van ePortfolio

‘Technisch’ is een ‘digital story’ (Barrett, n.d.) een 2 tot 4 minuten durende digitale ‘clip’, meestal verhalend verteld in de eerste persoon, opgenomen met de eigen stem, geïllustreerd met beelden/eventueel muziek; om een emotionele ondertoon mee te geven.

Reflecteren m.b.v. een verhaal Hier gericht op ‘kritisch reflecteren’ bijv. lerarenopleiding ‘contextualiseren’ van onderwijstheorieën  Subjectieve onderwijstheorie ‘eigen’ betekenis geven

Twee ‘invalshoeken’ verenigbaar??? Spanningsveld Technisch rationalisme  kritische reflectie ‘Story’ is per definitie eigendom van de student Nood aan duidelijke situering ‘Kritische reflectie’ t.o.v ‘formeel assessment’ Kritische houding ‘accepteren’

Digital storytelling  continuüm van doelen? Levenslang leren Assessment for learning Assessment of learning Ownership reflecteren Tijdens opleiding

Meer van hetzelfde… Introductie van ‘multimedia’ (Van Oers, n.d.) het gebruik van allerlei software (bijv. zoekmachines) Leerlingen ‘surfen, kopiëren, plakken en knippen naar hartelust’ leveren daarmee werkstukken af die rijk zijn aan indrukwekkende concepten, afbeeldingen en bronnen Hiermee ontstaat niet noodzakelijk inzichtelijke kennis kritische evaluatie van de beschikbare informatie In toekomst nood aan ‘wijze’ studenten studenten die afwegingen maken directe persoonlijke belangen (‘wat heb ik aan deze informatie?’), institutionele belangen op langere termijn (‘wat heeft de samenleving aan mijn gebruik van deze informatie?’), gefundeerde waarden (vrijheid, mensenrechten, eerlijkheid e.d.).

De man die de wolken meet, Jan Fabre Bron: http://picasaweb.google.com/lh/photo/xie9zfBghiLIi4Zpl8IodQ Implicatie: nood aan mix van methodieken

The playing field is levelled Besluit The playing field is levelled

Discussie Ahá-moment Per 4 2 elementen volledig akkoord 2 elementen volledig niet akkoord

“In the end, folks, we ain’t nothing but a song…a story” (Joe Lambert) Thanks! Contact: jeanclaude.callens@katho.be