Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
‘Besturen & beleid maken’
“Smash sportief op weg naar 2020”
André Krings RC Kerkrade Voorzitter
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom in klas VP Mentoren:
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Presentatie door Theo Alberts, lid MDJC
Introductiebijeenkomst
Netwerken werkt! woensdag 17 maart 2010
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Schoolpartnerschappen in Europa
Discipelschap.
Communicatief gedrag + / -
KJB > Commissies PR-commissie Sub-commissie Bekendheid KJB ‘Idee’ KJB te presenteren als een ‘virtule onderneming’ die als partner/leverancier kan optreden.
Post PETS 23 maart 2013 Welkom bij de inleiding over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?! Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian.
Sportcafé Amsterdam Zuid
Informatiebijeenkomst fusie Pegasus & VoCASA 21 en 22 mei 2012.
Regio Awards à € per regio belangrijke data: 1 maart: inleveren aanvraag Regio Award 7 en 8 maart: PETS 17 maart: nieuwe leden avond Heinkenszand.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Projectweek.
Informatie presentatie Jeugd
WELKOM !!!.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Informatie Optocht 2014 Vastelaovedzottelaand te houden op zaterdag 1 maart Organisatie: stichting karnaval “de Vastelaovedzotte”
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
Rotary in Nederland LinkedIn Group Wat is het ? Wat kan ik ermee ? Hoe meld ik me aan ?
Netwerk voor Cultuur en Natuur Afdrachtensystematiek Afdelingen Voorzittersoverleg 22 oktober 2011.
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Nieuw in Rotary.
Rotary Club Almelo Rotary, dàt leeft! André Bomers.
KATJA LERUT 30 SEPTEMBER 2009 District Leadership Team: subcommissie Rotaract.
Motiveren van vrijwilligers
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Wandelen voor Water -Resultaten Wat gaan we doen in 2014.
Voorzitter Ledencommissie: Berto de Graaf
Voorbereiden … voor het Vormsel.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
een nieuwe LEADER periode
Mentoren JobRotary : Guus Hoefsloot, Jan Manders en Anne Broekema
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
‘De OR maakt afspraken over meer banen voor mensen met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Algemene ledenvergadering februari Agenda 1.Opening en mededelingen 2.Verslag van de algemene ledenvergadering op 11 februari Jaarverslagen:
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
ROTARY CLUB ……. Jaarplan 2016 – 2017 Bestuur bestaande uit: Voorzitter: naam Inkomend voorzitter: naam Secretaris: naam Penningmeester: naam Uitgaand voorzitter:
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Communicatie met leden Taakverdeling bestuur Erick van der Schouw Henk Edgar Februari 2016.
COMMUNITY SERVICE Districts Trainings dag - Etten-Leur
WELKOM !! Door Oud-Gouverneur Frits Stavast
Ledenwerving & ledenbehoud Speerpunt van RI en District
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Informatieavond 15 november 2017
Welkom! Leuk dat u bent gekomen Zoek een plekje .
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Cursus assistent-scheidsrechter
District Grant Er zijn twee soorten Grants: de District Grant en de Global Grant. De District Grant wordt jaarlijks door het district toegekend voor.
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?! Welkom bij de parallelsessie over ledenbeleid Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian ?!

Programma van vanmiddag Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Programma van vanmiddag Introductie Aantal constateringen Wat kunnen en doen we er mee? Werving, instroom, doorstroom, uitstroom. Best practices vanuit jullie clubs? Boekwerk van Districtsledencommissie en hoe te gebruiken? Einde uiterlijk om 15.00 u. 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Naam, lid van club, functie, commissie Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Introductie Even voorstellen Naam, lid van club, functie, commissie Jan Strating, lid van RC Doesburg, lid van DLC District 1560, samen met Piet Baselaar, Luc Gijssen, Marlies Heetvelt en Albertjan Peters/Bob Boersma 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Aantal constateringen Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Aantal constateringen Ledenaantal in het district loopt terug van 3008 in 2008 tot 2941 anno februari 2012!! In 2008 waren er 66 clubs, vanaf 2010 68 clubs. Gemiddelde leeftijd van de leden stijgt van 56,6 jaar in 2010 naar 57,0 jaar begin 2012. Nieuwe leden houden het relatief snel voor gezien  Binnen 2 jaren zegt 30 % van de nieuwe leden het lidmaatschap op. Hou ”ouder” de club, hoe sneller nieuwe leden afhaken. 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Aantal constateringen Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Aantal constateringen Aantrekkelijkheid en verwachtingen van Rotary bij nieuwe, jongere generatie is anders dan generatie 55 +.  Meer handen uit de mouwen mentaliteit en minder societeitsgedachte.  Meer prioriteiten stellen in Rotary-activiteiten.  Lokaal iets doen(community en/of vocational) gaat boven internationale projecten 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Wat kunnen en doen we ermee? Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Wat kunnen en doen we ermee? Herkent u het voorgaande? Wat doet uw club ermee? Hoe vaak aandacht voor ledenbeleid in uw club en binnen het bestuur? Is er zichtbare verandering/verbetering? Weet de ”club” het probleem en praat de ”club” erover mee? 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe staat de club in de directe omgeving bekend? Hoe ”zichtbaar” is de club in de directe omgeving? Hoe zijn de contacten van de leden bij de ”nieuwe” generatie ondernemers en managers, ook Rotarct en Tafel. Weten de leden waarnaar je op zoek bent  Profiel nieuwe leden. Weten de leden de procedure en dus ook wat wel en niet te zeggen tijdens een 1-e informeel contact? 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe aantrekkelijk en actueel is het publieke deel van de website? Is er een mogelijkheid tot aanvragen informatie via de website? 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Hoe worden potentiele leden benadert? Welke procedure hanteert de club? Oud vs. nieuw Wie doet wat in de gehele procedure? Is er een profiel van de ”gewenste” leden?  Leeftijd, M/V, classificatie, woonplaats. Samenstelling ledencommissie Snelheid van handelen ledencommissie 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Rol en functie van mentor en/of voorstellende lid Hoe is de opvang bij de kennismaking in de club geregeld? Laat ieder lid namen doorgeven, vrijwillig of ”gedwongen”. 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Plaatsen van nieuw lid in een commissie, wanneer? Aanwezigheid bij Districtsbijeenkomsten Jaarlijks gesprek bestuur en ledencommissie met nieuwe leden Tafelschikking rouleren. Activiteiten monitoren, oog voor beleving nieuwe leden. Attendance en tevredenheid nieuwe leden monitoren 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Wacht niet te lang met een nieuw lid een 10 minuten praatje of levensbericht te laten houden. Monitor attendance van alle leden regelmatig en spreek lage attendance leden aan op het waarom. Zorg voor een afwisselend programma en hou rekening met wensen nieuwe generatie. Monitor dag, tijdstip, lengte, kosten eens per jaar. Ledentevredenheidsonderzoek is mogelijk 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Werving, instroom, doorstroom, uitstroom Zorg voor een exitgesprek Luister goed naar de ’Echte ”vertrekredenen en doe er wat mee indien opportuun. Vanuit RAN komt er een anonieme exitenquete. Vraag regelmatig na bij twijfelaars of ze blijven of niet. Stel regelmatig profiel op van huidige en nieuwe leden  De cirkel is rond 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Beste practices vanuit jullie clubs Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Beste practices vanuit jullie clubs Goede en minder goede voorbeelden. Weet de club/bestuur/ledencommissie genoeg over (nieuwe) leden en hun wensen? Hoe bereik je dat? Hoe betrek je de hele club bij het opstellen en uitvoeren van het ledenbeleid? Weten we wat nieuwe leden beweegt om lid te worden en te blijven en blijf dit vragen en volgen!! 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Boekwerk van DLC 1560 en hoe te gebruiken Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Boekwerk van DLC 1560 en hoe te gebruiken 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Boekwerk van DLC 1560 en hoe te gebruiken Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Boekwerk van DLC 1560 en hoe te gebruiken Vele praktische tips voor bestuur, ledencommissie en leden. Beleg een avond over ledenbeleid in de brede zin van het woord, dus incl. aantrekkelijkheid potentiele leden(Lokale zichtbaarheid en herkenbaarheid) Gebruik de DLC als vraagbaak en ”optreder” Wat kunnen we voor jullie betekenen? Vragen en opmerkingen naar mij mailen. 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012

Veel succes met jullie ledenbeleid en maak het Ledenbeleid, een zaak van iedere Rotarian?! Vragen? Veel succes met jullie ledenbeleid en maak het een uitdaging van iedereen!!! 4-4-2017 DLC 1560 24 maart 2012