natuur en opvoeding NATUUR=BELEVEN=LEREN VOOR HET LEVEN © de Levensboom 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het nieuwe spelen is oud
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Natuur en natuur beleving in de BSO 1
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Gemaakt door Praktijk Houvast
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Leusden Zuid.  19:30 ontvangst  Spelen in het algemeen ◦ Waarom spelen ◦ Varianten van spelen  Mogelijkheden voor locatie Zuidweide ◦ Huidige situatie.
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Workshop Knallende ruzie
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
ADHD : attention deficit and hyperactivity disorder
Informatie avond basisschool de Bras. Bras De volgende stap…
Eindwerk BanaBaBuO Annelies Timmermans Nathalie Provoost
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Opvoeden van drukke kinderen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Verlengde Instructie Groepen 3.
Methodische vaardigheden
Koffieochtend Woensdag 19 december Doel van koffieochtend Praten met ouders over pesten, zodat we met elkaar ervoor kunnen zorgen dat PCBS De Kring.
Resultaten tevredenheidsmeting: Ruimte en Sfeer April 2014.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mediawijsheid.
Regels en afspraken.
Aanpak problematisch gedrag
Enkele mooie gedachten
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Opvoeden.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Geestkracht Verbondenheid Gegroeid vanuit geestkracht samen met het CAW, SOMA, CAD, CGG Groei Uitbreiding naar andere organisaties toe zoals het OCMW…
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Welkom bij Freekids: Buitenschoolse Opvang (BSO) Peuterspeelzaal ‘t Krekeltje.
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
1 van 24 Natuurbeleving Meer te beleven met Natuur (& Techniek)
DE HERE IS MIJN HERDER Psalm 23. ‘De Here is mijn herder, mij ontbreekt niets.’ Als de HEER je herder is, ontbreekt het je aan niets dat er werkelijk.
1 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek. 2 van 16 Spel van waarde met Natuur & Techniek Kinderen hebben lang niet altijd aansturing nodig om de.
1 schisis, adoptie en indentiteitsvorming BOSK landelijke schisis dag 14 maart 2015 Marion van Olst, hoofd adoptienazorg.
Bram Abels Voorzitter kamer Jeugd, Opvoeding en onderwijs Presentatie Bram Abels op 25 april
Wet Publieke gezondheid
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Gebrokenheid onder jongeren
Weerbaarheid Ietske Siemann GZ psycholoog Radboudumc.
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Enkele mooie gedachten
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

natuur en opvoeding NATUUR=BELEVEN=LEREN VOOR HET LEVEN © de Levensboom 2008

natuur en opvoeding Beeld je in……. je eigen jeugd…… Je sterkste belevenis… Wat kon? Wat mocht? Wat durfde je?

natuur en opvoeding En nu? “Binnen is het veilig,rustig en proper.”

natuur en opvoeding “natuurtekortstoornis ” Relatie met hedendaagse klachten bij jongeren als Overgewicht, suikerziekte, depressie, concentratiestoornissen en gedragsstoornissen. Overgewicht, suikerziekte, depressie, concentratiestoornissen en gedragsstoornissen.

natuur en opvoeding natuurontwikkeling SOCIAAL Afspreken Samen iets bouwen Zorg voor elkaar Uitproberen Bespreken,leiderschap Evalueren Samen genieten …………

natuur en opvoeding EMOTIONEEL Zelfbewustzijn door omgaan met nieuwe situaties. Evenwicht, verwondering, omgaan met spanning, gevoelens delen,…….. Variatie in ruimtes is variatie in stemmingen.

natuur en opvoeding COGNITIEF Sluimerende talenten ontdekken Handvaardigheid Ruimtelijk inzicht Materiaalkennis Motoriek Biologie Natuurkunde ……… Omgaan met risico’s en gevaar

natuur en opvoeding NO RISK, NO PLAY ! HOOGTE! HOOGTE! DIEP WATER! DIEP WATER! GIFTIG! GIFTIG! Het spanningsveld tussen uitdaging en veiligheid mag niet afschrikken. Ieder kind heeft recht op een schram en een buil. Kinderen overbeschermen is nefast. Natuurbeleving maakt ze alerter en biologisch weerbaarder.

natuur en opvoeding Durf je?

natuur en opvoeding Durf je?

natuur en opvoeding Durf je?

natuur en opvoeding Durf je?

natuur en opvoeding Durf je?

natuur en opvoeding Durf je?

natuur en opvoeding Of ligt hier je grens?

natuur en opvoeding Of hier ? © de Levensboom 2008