Informatie Communicatie Technologie I C T Informatie Communicatie Technologie Entiteit Curriculum
TECHNOLOGIE om COMMUNICATIE om INFORMATIE op te zoeken op te slaan te verwerken te communiceren voor te stellen mogelijk te maken te intensifiëren te verrijken Entiteit Curriculum
Entiteit Curriculum
TECHNOLOGISCHE (R)EVOLUTIE op het vlak van ICT Entiteit Curriculum
UITGANGSPUNTEN * de samenleving vraagt om een onderwijs dat rekening houdt met de mogelijkheden van ICT; * het opnemen van ICT in de eindtermen moet kansenongelijkheid helpen tegengaan; * ICT draagt mogelijkheden in zich om het onderwijs- en leerproces te veranderen en te verbeteren; Entiteit Curriculum
UITGANGSPUNTEN * de formulering van eindtermen/ontwikkelingsdoelen voor ICT moet rekening houden met de buitenschoolse context; * een ICT-stimuleringsbeleid vanwege de overheid moet leiden tot inspanningen van de scholen; * de school heeft zelf de verantwoordelijkheid om - vanuit een eigen visie en beleidskader – de mogelijkheden van ICT in de klas te laten renderen; Entiteit Curriculum
UITGANGSPUNTEN * ICT-gebruik kan maar effectief zijn indien de integratiegraad voldoende hoog is; * het verwerven van ICT-bekwaamheid bevordert de participatie aan de maatschappij en aan de arbeidsmarkt. Entiteit Curriculum
De aspiratie van de maatschappij ... Doel: beter maatschappelijk functioneren door omgang met nieuwe media ICT-bekwaamheid Als middel: verrijkt onderwijs Doel: beter individueel functioneren, ontwikkelingsondersteunend Ontwikkelingsdoelen Eindtermen ICT Entiteit Curriculum
Klemtonen bij de invoering van de ODET ICT. Entiteit Curriculum
We mogen ons niet beperken tot één-op-één oplossingen We mogen ons niet beperken tot één-op-één oplossingen. Ervaring opdoen, noodzakelijk voor een bekwame ICT-gebruiker, gebeurt - probleemoplossend, - experimenterend, - gebruik makend van verschillende oplossingen en middelen voor eenzelfde doel. Entiteit Curriculum
Kwaliteitsvolle integratie waar zinvol als middel om het dagelijks onderwijs en leren te verrijken. Entiteit Curriculum
Ga op zoek naar aspecten waarmee je de onderwijspraktijk kan verrijken, bvb. op het vlak van efficiëntie, motivatie, snelheid, eenvoud, duidelijkheid, differentiatie, variatie …, kijk dan pas welke ICT-toepassingen daaraan voldoen. Entiteit Curriculum
Welke bijdrage kan ICT in onze school leveren voor de kwaliteit van ons onderwijs? “onderwijsvisie” Entiteit Curriculum
ICT integreren in een school is niet de zaak van een eenzame ICT-coördinator of van enkele bevlogen leerkrachten. Het is een langlopend proces dat, geleid door de schoolleider, met het hele team moet doorworsteld worden. Entiteit Curriculum
Kies enkel voor kwaliteitssoftware. Entiteit Curriculum
IN DE KLAS De contexten, inhouden en moeilijkheidsgraad worden bepaald door de relevante eindtermen (ontwikkelingsdoelen) en door de leerplannen. Entiteit Curriculum
De ICT-diamant Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT creatief vormgeven met behulp van ICT S.O. adequaat kiezen, reflecteren en bijsturen positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum
een positieve houding tegenover ICT 1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. - kritisch-waarderend - bewust zijn van positieve en negatieve aspecten - gelijke kansen - compenserende rol van onderwijs Entiteit Curriculum
een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. Bewustzijn van virussen, spam, schadelijke inhouden Zorg voor zichzelf en elkaar (discretie – pestgedrag …) Zorg voor eigendom van anderen Ergonomie, ecologie … Realistisch Entiteit Curriculum
De ICT-diamant Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum
Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten 3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. oefenen met behulp van ICT Oefenen: beheerste leerinhouden herhalen, versnellen verkorten, verinnerlijken, automatiseren Valkuilen: stappen in didactisch proces overslaan gissen en missen onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig
Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten zelfstandig leren met behulp van ICT 4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Leren: kwaliteit (meerwaarde) door: - variatie - speels, uitdagend - op maat - kansen tot exploreren, simuleren onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum
Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. productief, als één mogelijkheid van de vele receptief beeld en klank Creativiteit: - doelgericht, probleemgericht - strategische keuzes maken oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum
Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT Bronkeuze (aangepast zoekplatform) Efficiënt zoeken (voorkennis?) Informatie leren beoordelen (eerste graad s.o.) Informatie verwerken : samenvatten, representeren … Informatie bewaren - Strategisch kiezen op basis van … - Beoordelen op bruikbaarheid - Bewaren in eenvoudige structuur communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum
Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. niet: kennis van één programma creativiteit aan banden leggen wel: aandacht voor inhoud doelpubliek context vorm Strategische keuzes leren maken op basis van … oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum
Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren. Inhoud Gerichte keuze van een medium Vorm, taalregister Ontvangen boodschap interpreteren Strategische keuzes leren maken op basis van … Ervaring opdoen: kwantiteit bewaken oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum
9 De leerlingen kunnen afhankelijk van het te bereiken doel adequaat kiezen uit verschillende ICT-toepassingen. Niet: aanreiken van één-op-één oplossingen Wel: adequaat en doelgericht leren kiezen vanuit ervaring Vereist: experimenteren, vergelijken, reflecteren Entiteit Curriculum
10 De leerlingen zijn bereid hun handelen bij te sturen na reflectie over hun eigen en elkaars ICT-gebruik. Als gevolg van experimenteren, vergelijken, reflecteren Eigenschappen (+ en -) ontdekken van … middelen, programma’s, applicaties Entiteit Curriculum
Leergebied-/vak-/doelen ICT-VOOD/VOE Pedagogisch project van de school Entiteit Curriculum
Ik-niveau: verzamelen van good-practice door netwerking. ICT-coördinator Ik-niveau: verzamelen van good-practice door netwerking. Klasniveau: inspelen op de wensen, behoeften van de leerkracht; vraaggestuurd werken. Schoolniveau: zorgen dat er te kiezen valt … databanking. Entiteit Curriculum
Begeleiden proces van visieontwikkeling. Directie Begeleiden proces van visieontwikkeling. Vertalen van de visie naar de praktijk. Bewaken van het proces. Entiteit Curriculum
Plannen van ICT op school pICTos Plannen van ICT op school http://www.ictbeleidstool.be/ http://www.ictbeleidstool.be/ Johan Van Braak & Vicky De Windt Universiteit Gent Entiteit Curriculum
Entiteit Curriculum
Uw vragen, suggesties, opmerkingen www.ond.vlaanderen.be/dvo karl.desloovere@ond.vlaanderen.be Entiteit Curriculum
Bedankt voor uw aandacht ! Entiteit Curriculum