Informatie Communicatie Technologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Edushock leerfestival
Mediërend leren op bs. Theresia
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Integraal onderwijs met ict
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Technische geletterdheid en onderwijs
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
2010 Leren leren voor de maatschappij & Leren leven in de maatschappij.
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
VTB Technasium Vakcollege
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Informatie Communicatie Technologie
Onderwijsconferentie
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
SEPTEMBER 2007 : ICT-EINDTERMEN= werken aan ICT-COMPETENTIES informatiecommunicatie (in) (be) oefenen twee richtingen (op) zoeken één richting ICT op een.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Ervaringen Implementatie in Nederland
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
aangename ont - moeting
moderniseren van het curriculum.
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Onderwijstechnologie
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Transcript van de presentatie:

Informatie Communicatie Technologie I C T Informatie Communicatie Technologie Entiteit Curriculum

TECHNOLOGIE om COMMUNICATIE om INFORMATIE op te zoeken op te slaan te verwerken te communiceren voor te stellen mogelijk te maken te intensifiëren te verrijken Entiteit Curriculum

Entiteit Curriculum

TECHNOLOGISCHE (R)EVOLUTIE op het vlak van ICT Entiteit Curriculum

UITGANGSPUNTEN * de samenleving vraagt om een onderwijs dat rekening houdt met de mogelijkheden van ICT; * het opnemen van ICT in de eindtermen moet kansenongelijkheid helpen tegengaan; * ICT draagt mogelijkheden in zich om het onderwijs- en leerproces te veranderen en te verbeteren; Entiteit Curriculum

UITGANGSPUNTEN * de formulering van eindtermen/ontwikkelingsdoelen voor ICT moet rekening houden met de buitenschoolse context; * een ICT-stimuleringsbeleid vanwege de overheid moet leiden tot inspanningen van de scholen; * de school heeft zelf de verantwoordelijkheid om - vanuit een eigen visie en beleidskader – de mogelijkheden van ICT in de klas te laten renderen; Entiteit Curriculum

UITGANGSPUNTEN * ICT-gebruik kan maar effectief zijn indien de integratiegraad voldoende hoog is; * het verwerven van ICT-bekwaamheid bevordert de participatie aan de maatschappij en aan de arbeidsmarkt. Entiteit Curriculum

De aspiratie van de maatschappij ... Doel: beter maatschappelijk functioneren door omgang met nieuwe media ICT-bekwaamheid Als middel: verrijkt onderwijs Doel: beter individueel functioneren, ontwikkelingsondersteunend Ontwikkelingsdoelen Eindtermen ICT Entiteit Curriculum

Klemtonen bij de invoering van de ODET ICT. Entiteit Curriculum

We mogen ons niet beperken tot één-op-één oplossingen We mogen ons niet beperken tot één-op-één oplossingen. Ervaring opdoen, noodzakelijk voor een bekwame ICT-gebruiker, gebeurt - probleemoplossend, - experimenterend, - gebruik makend van verschillende oplossingen en middelen voor eenzelfde doel. Entiteit Curriculum

Kwaliteitsvolle integratie waar zinvol als middel om het dagelijks onderwijs en leren te verrijken. Entiteit Curriculum

Ga op zoek naar aspecten waarmee je de onderwijspraktijk kan verrijken, bvb. op het vlak van efficiëntie, motivatie, snelheid, eenvoud, duidelijkheid, differentiatie, variatie …, kijk dan pas welke ICT-toepassingen daaraan voldoen. Entiteit Curriculum

Welke bijdrage kan ICT in onze school leveren voor de kwaliteit van ons onderwijs? “onderwijsvisie” Entiteit Curriculum

ICT integreren in een school is niet de zaak van een eenzame ICT-coördinator of van enkele bevlogen leerkrachten. Het is een langlopend proces dat, geleid door de schoolleider, met het hele team moet doorworsteld worden. Entiteit Curriculum

Kies enkel voor kwaliteitssoftware. Entiteit Curriculum

IN DE KLAS De contexten, inhouden en moeilijkheidsgraad worden bepaald door de relevante eindtermen (ontwikkelingsdoelen) en door de leerplannen. Entiteit Curriculum

De ICT-diamant Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid communiceren van informatie voorstellen van informatie aan anderen zoeken, verwerken en bewaren van informatie zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT creatief vormgeven met behulp van ICT S.O. adequaat kiezen, reflecteren en bijsturen positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum

een positieve houding tegenover ICT 1 De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. - kritisch-waarderend - bewust zijn van positieve en negatieve aspecten - gelijke kansen - compenserende rol van onderwijs Entiteit Curriculum

een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. 2 De leerlingen gebruiken ICT op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier. Bewustzijn van virussen, spam, schadelijke inhouden Zorg voor zichzelf en elkaar (discretie – pestgedrag …) Zorg voor eigendom van anderen Ergonomie, ecologie … Realistisch Entiteit Curriculum

De ICT-diamant Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum

Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten 3 De leerlingen kunnen zelfstandig oefenen in een door ICT ondersteunde leeromgeving. oefenen met behulp van ICT Oefenen: beheerste leerinhouden herhalen, versnellen verkorten, verinnerlijken, automatiseren Valkuilen: stappen in didactisch proces overslaan gissen en missen onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig

Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten zelfstandig leren met behulp van ICT 4 De leerlingen kunnen zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving. Leren: kwaliteit (meerwaarde) door: - variatie - speels, uitdagend - op maat - kansen tot exploreren, simuleren onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum

Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 5 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven. productief, als één mogelijkheid van de vele receptief beeld en klank Creativiteit: - doelgericht, probleemgericht - strategische keuzes maken oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum

Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten 6 De leerlingen kunnen met behulp van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren. creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT oefenen met behulp van ICT Bronkeuze (aangepast zoekplatform) Efficiënt zoeken (voorkennis?) Informatie leren beoordelen (eerste graad s.o.) Informatie verwerken : samenvatten, representeren … Informatie bewaren - Strategisch kiezen op basis van … - Beoordelen op bruikbaarheid - Bewaren in eenvoudige structuur communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum

Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 7 De leerlingen kunnen ICT gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen. niet: kennis van één programma creativiteit aan banden leggen wel: aandacht voor inhoud doelpubliek context vorm Strategische keuzes leren maken op basis van … oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum

Sociaal-ethische capaciteiten Leerprocesgerichte capaciteiten creatief vormgeven met behulp van ICT voorstellen van informatie aan anderen zelfstandig leren met behulp van ICT 8 De leerlingen kunnen ICT gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren. Inhoud Gerichte keuze van een medium Vorm, taalregister Ontvangen boodschap interpreteren Strategische keuzes leren maken op basis van … Ervaring opdoen: kwantiteit bewaken oefenen met behulp van ICT communiceren van informatie zoeken, verwerken en bewaren van informatie onderliggende technisch instrumentele en procedurele vaardigheid positieve houding – ter ondersteuning van het leren veilig – verantwoord - doelmatig Entiteit Curriculum

9 De leerlingen kunnen afhankelijk van het te bereiken doel adequaat kiezen uit verschillende ICT-toepassingen. Niet: aanreiken van één-op-één oplossingen Wel: adequaat en doelgericht leren kiezen vanuit ervaring Vereist: experimenteren, vergelijken, reflecteren Entiteit Curriculum

10 De leerlingen zijn bereid hun handelen bij te sturen na reflectie over hun eigen en elkaars ICT-gebruik. Als gevolg van experimenteren, vergelijken, reflecteren Eigenschappen (+ en -) ontdekken van … middelen, programma’s, applicaties Entiteit Curriculum

Leergebied-/vak-/doelen ICT-VOOD/VOE Pedagogisch project van de school Entiteit Curriculum

Ik-niveau: verzamelen van good-practice door netwerking. ICT-coördinator Ik-niveau: verzamelen van good-practice door netwerking. Klasniveau: inspelen op de wensen, behoeften van de leerkracht; vraaggestuurd werken. Schoolniveau: zorgen dat er te kiezen valt … databanking. Entiteit Curriculum

Begeleiden proces van visieontwikkeling. Directie Begeleiden proces van visieontwikkeling. Vertalen van de visie naar de praktijk. Bewaken van het proces. Entiteit Curriculum

Plannen van ICT op school pICTos Plannen van ICT op school http://www.ictbeleidstool.be/ http://www.ictbeleidstool.be/ Johan Van Braak & Vicky De Windt Universiteit Gent Entiteit Curriculum

Entiteit Curriculum

Uw vragen, suggesties, opmerkingen www.ond.vlaanderen.be/dvo karl.desloovere@ond.vlaanderen.be Entiteit Curriculum

Bedankt voor uw aandacht ! Entiteit Curriculum