Beleidsdomein Onderwijs en Vorming Opleiding schoolsecretariaten 7 november 2013
Wegwijs in het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) Structuur beleidsdomein Missie en visie AgODi Taken afdeling SSK Dienstverlening Meewerken aan beleid Organisatie afdeling SSK Structuur Taken SBT Taken verificatie
Beleidsdomein Onderwijs en Vorming
Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi)
Missie en visie van AgODi Missie AgODi: als betrouwbare partner tussen beleid, scholen en andere actoren, bijdragen tot kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen. Visie AgODi 2014: Klant staat centraal Efficiëntieverhoging Competentieontwikkeling Optimaal gebruik kantoorruimte Samenwerking
Dienstverlening Klantentevredenheidsonderzoek 2012 Scherpe doelstellingen – beheersovereenkomst Klanten: scholen in 2012 -2013: 958 scholen gewoon voltijds secundair onderwijs 47 centra leren en werken 117 scholen buitengewoon secundair onderwijs 168 scholen deeltijds kunstonderwijs (Ouders en) leerlingen: 1 februari 2013 418.817 leerlingen gewoon voltijds secundair onderwijs 8.636 leerlingen in het deeltijds beroepssecundair onderwijs 20.177 leerlingen buitengewoon secundair onderwijs 174.102 leerlingen deeltijds kunstonderwijs derden Klantentevredenheidsonderzoek 2012 Aantal scholen so: Dienstverlening derden: verloren diploma’s; info voor minister voor parlement, voor pers…
Dienstverlening Scholen Berekenen en uitbetalen werkingsmiddelen Berekenen en toekennen omkadering Programmaties …
werkingsmiddelen DKO SO CDV/CDO Internaten Andere Werkingsbudget ICT-coördinatie Nascholing Inning inschrijvingsgelden SO Werkingsbudget ICT-coördinatie Nascholing ION GON SOL Reiskosten onderwijs aan huis CDV/CDO Werkingsmiddelen Financiering voortrajecten Krediet AV en LGA Navorming trajectbegeleiding Internaten Werkingsbudget Extra voor internen met schooltoelage Andere IBIS LOP Vlaamse Scholierenkoepel Begeleiders diversiteit K-diensten Maritieme opleiding ….
Omkadering SO Internaten BUSO DKO Directeur Uren-leraar LBV GOK-uren ICT-coördinatie Teeltleiders Topsportcoördinatoren TOAH OKAN Extra uren SG Globale puntenenveloppe Internaten Beheerder Studiemeesters/opvoeders Slapende waak BUSO Directeur Teeltleiders Lesuren Klassendirectie Uren paramedici Slapende waak Klassenraad Bijscholing/begeleiding Minderheidscursus Gods/zed. ICT-coördinatie GOK-uren GON-eenheden ION-lesuren Lesuren TOAH Lesuren POAH Afwijkingsuren (ASS) Extra uren SG Globale puntenenveloppe DKO Uren bestuurs- en administratief personeel Uren onderwijzend personeel ICT-coördinatie Uren tijdelijke projecten
Programmaties SO 2010-2011 t.e.m. 2013-2014: programmatiestop. Jaarlijks een 300-tal aanvragen. Vanaf 2014-2015: nieuwe regelgeving. Er zijn 4 categorieën: de vrij programmeerbare structuuronderdelen de niet programmeerbare structuuronderdelen programmeerbare structuuronderdelen mits ruil de structuuronderdelen die ter goedkeuring moeten worden voorgelegd aan de Vlaamse Regering na advies Vlor, AgODi en onderwijsinspectie. Omvorming bestaat niet meer
Programmaties DKO Sinds 2010-2011 programmatiestop Aantal aanvragen 2012-2013 Kunstacademies: 1 Filialen: 2 Graden: 4 Opties: 11 Instrumenten: 13 Totaal:34 Derde pakket: programmaties Nu: sstop Resultaat voor so Hiervan werden 8 programmaties goedgekeurd
Programmaties BUSO De laatste jaren vooral programmaties opleidingsvorm 4 Vraag neemt toe Geen evenwichtige spreiding Programmatiestop type 7 nog verlengd tot 2013-2014
Ouders en leerlingen – gelijke kansen Leerplichtcontrole en spijbelactieplan Jojo Veve Commissie leerlingenrechten en zorgvuldig bestuur Informatiepunt Huisonderwijs Openbaarheid van bestuur - schooldoorlichtingen
Meewerken aan beleid Tijdige en correcte implementatie nieuwe regelgeving 65 beleidsprojecten Betrokkenheid AgODi: 40 projecten Nieuw beleid: meewerken door deel te nemen aan beleidswerkgroepen, door kritische analyse van de voorstellen: zijn ze realiseerbaar…? Effecten voor administratie en scholen Ook: voorbereiding voor toepassing. Voor ons: aanpassing van nze informaticaprogramma’s om berekeningen op nieuwe manier te doen, testen van nieuwe berekeningen of dienstbrieven: altijd zeer intensief en spannend
Afdeling SSK In de afdeling basisonderwijs: SBT Antwerpen gewoon onderwijs SBT Limburg gewoon onderwijs SBT Oost-Vl. gewoon onderwijs SBT Vlaams-Br. gewoon onderwijs SBT West-Vl. gewoon onderwijs SBT buiten- gewoon onderwijs SBT deeltijds kunst- onderwijs Verificatiekorps gewoon voltijds, deeltijds en buitengewoon onderwijs Verif. DKO Startbanenproject JoJo (Scholen voor jongeren – Jongeren voor scholen) Startbanenproject VeVe (Verkeersveiligheid) Cel ondersteuning Hoe is de afdeling gestructureerd om dit alles te realiseren? Daarnaast ook een staf van adj van de directeur In de afdeling basisonderwijs: Lokale overlegplatforms (LOP’s) cel speciale onderwijsleermiddelen (SOL) Aanvragen inclusief onderwijs (ION)
Opdracht afdeling SSK Leerling Correcte zending 1 oktober + in- en uitschrijvingen Verificatie Aantal leerlingen op 1 februari Toekenning omkadering/werkingsmiddelen
Vervolg Schoolorganisatie: opdrachten verdelen Zending naar werkstation Uitbetaling loon Controle op aantal ingerichte uren
Taken SBT Leerplichtcontrole Hulp bij elektronische zendingen Ondersteuning schooladministratie Nazicht dienstbrieven omkadering en toelagen Gehomologeerde diploma’s Informatiepunt ouders & leerlingen (rechten en plichten)
Taken verificatie Telling leerlingen (regelmatigheid) (Problematische) afwezigheden en tucht Onderwijs aan huis (voorwaarden) Telling leerlingen financieringswet Gebruik toelagen (boekhouding) Inschrijvingsgelden (DKO) Is leerling aanwezig op teldatum; voldoet hij aan toelatingsvoorwaarden
Innovatie Informatisering processen Discimus digitaal schooldossier Mijn Onderwijs Databundel Een van de manieren om de dienstverlening steeds te verbeteren is innovatie via informatisering: Vroeger: allemaal aparte modules; nu berekening omkadering, werkingsmiddelen: nu een geïntegreerd systeem (uniform etc) Nu aan het werken aan systeem om de dienstbrieven te digitaliseren, niet meer op papier
Contactpersonen Afdelingshoofd: Caroline Vanbrabant 02/553 87 16 Adjuncten van de directeur: Peter BEX 02/553 88 75 Tine DEBRUYNE 02/553 87 18 Christian DE WITTE 02/553 87 17 Katrien DEMAN 02/553 88 40 Johan KRYGELMANS 02/553 89 74 Pieter LEMAHIEU 02/553 88 10 Ann VAN CAUSENBROECK 02/553 88 66 Lise VAN PROEYEN 02/553 88 70 Marc VAN DE MEIRSSCHE 02/553 87 03 Kim VANDEVELDE 02/5538869 Sander D’HUYS 02/553 88 56 Lien GEERINCK 02/553 88 29 Kelly MACHTELINCKX 02/553 91 76 Afdelingshoofd: Caroline Vanbrabant 02/553 87 16 Secretariaat: Christine VAN PARIJS Chantale VAN LIERDE 02/553 87 14 - fax: 02/553 87 15 e-mail: scholen.secundaironderwijs.agodi@vlaanderen.be deeltijdskunstonderwijs.agodi@vlaanderen.be
Contactpersonen Schoolbeheerteams contactpersonen: www.agodi.be Gewoon SO en DBSO: Antwerpen: Marleen CALLAERT 02/553 87 29 Limburg: Veerle MERCKAERT 02/553 87 20 Oost-Vlaanderen: Vlaams-Brabant: West-Vlaanderen: Buitengewoon SO: Mieke VAN DE CASTEELE 02/553 87 40 Deeltijds kunstonderwijs: Nadia VRANKEN 02/553 89 83 contactpersonen: www.agodi.be