Praktische Organisatiepsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Aanpak voor een top team
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Ouders en Kinderen Centraal
Uitvoering, beheer en onderhoud
met inzichten uit de sport
Hogescholen in Dialoog
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
- 1 - maandag 21 juli 2014 OPDIC | | OPDIC het fundament onder uw bedrijfsvoering.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
De aard en effectiviteit van management
Workshop teamvorming en leiderschap
Kenmerken van een goed team
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Opleiden van medewerkers
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Ervaringsuitwisseling 8 april 2010
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Onze Missie “Organisaties begeleiden naar betere resultaten door het verhogen van motivatie, betrokkenheid, creativiteit en productiviteit.”
Belbin Test Groep J.
Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 1,6,7
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Samenwerken Werken in Teams.
Werken in een arbeidsorganisatie
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Leidinggeven H1 Taken teamleider Logistiek teamleider.
Sales H5 Leidinggeven Junior Accountmanager.
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Management en leidinggeven
Leidinggeven H2 Taken leidinggevende Filiaalmanager.
Projectmanagement Hoofdstuk 1 en 2 Het project Roel Grit
De DIA – Dialoog In Actie van VIA ! Welkom bij deze workshop Marcel Daems ● advies ● training ● management Resultaat door verbinding.
Programma Voorstellen Inleiding LINC als methodiek Wat staat er in de rapportage? Testuitslagen Competenties in kaart gebracht Koppeling met beroepen-
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
DAVID PINTO
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
Kenmerken van een goed team
Kenmerken van een goed team
Burgerschap Samenwerkend leren
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Leidinggeven voor eerste verkoper
Hoofdstuk 1 Taken Teamleider
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
De onzichtbare MT - vergadering
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Praktische Organisatiepsychologie Paul Eetgerink Door: Desiree Peters & Marlie Joosten 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Praktische Organisatie- psychologie Inhoud presentatie Praktische Organisatie- psychologie Motivatie van gedrag Samen- werken Organisatie cultuur Veranderings-processen Leiderschap 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Praktische Organisatie- psychologie 1. Motivatie van gedrag Praktische Organisatie- psychologie Motivatie van gedrag Modellen & Theorieën Motiveren in de praktijk Doelen stellen Communiceren Effect 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Vormtheorieën Beloning en straf (Skinner) Sociaal leren (Bandura) Billijkheid (Thibaut & Kelley) 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Inhoudelijke theorieën Presentatiemotivatie (McLelland) Need for Power Need for Achievement Need for Affiliation Fundamentale behoeften (Maslow) Behoefte aan zelfontplooiing Behoefte aan respect en erkenning Sociale behoeften Behoefte aan veiligheid en zekerheid 22 Oktober 2009 Fysiologische behoeften Books Inside Out

Praktische Organisatie- psychologie 2. Samenwerken Succesvolle teams Actie Ontwerpen teams Effect Samen- werken Praktische Organisatie- psychologie 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Wat maakt teams succesvol? Het teameffectiviteitsmodel (Rubin) Doelen Rollen Procedures Interpersoonlijke verhoudingen 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Wat maakt teams succesvol? Het teamrollenmodel (Belbin) Voorzitter Vormgever Afmaker Plant Doordenker Groepswerker Brononderzoeker Bedrijfsman 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Scoretabel teamrollen Vraag Voor-zitter Vorm-gever Plant Door-denker Bedrijfs- man Bron-onder-zoeker Groeps-werker Afmaker 1 F D H A B E C G 2 3 4 5 6 7 Som 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Hoe bouwt u succesvolle teams? Doelen stellen Strategie bepalen Planning en voorbereiding Uitvoering 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Praktische Organisatie- psychologie 3. Leiderschap Praktische Organisatie- psychologie Leiderschap Sterke en zwakke kanten Mijn effectiviteit vergroten Actieplan Uitvoeren Effect 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Gedragsvaardigheden voor leidinggevenden Charismatisch leiderschap Toekomstvisie verbeelden Delegeren Coachen Structurerend leiderschap Doelen stellen Onderhandelen Feedback geven 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Gedragsvaardigheden voor leidinggevenden Persoonlijk leiderschap Teams opbouwen Conflicten oplossen Actief luisteren Assertiviteit 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Praktische Organisatie- psychologie 4. Organisatiecultuur Praktische Organisatie- psychologie Organisatie-cultuur Cultuur van organisatie Veranderen van cultuur Actieplan Uitvoeren Effect 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Managementsystemen Zeus (Macht) Apollo (Rol) Bij Zeus zit de baas als een spin in het web. Medewerkers handelen in de geest van de baas. Apollo (Rol) Volgens Apollo gaat het om objectieve en inzichtelijke criteria en procedures 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Managementsystemen Athena (Taak) Dionysus (Persoon) Bij Athena zijn het doel en het resultaat de enige zaken die tellen. Dionysus (Persoon) Bij Dionysus stralen sterren overal en die hebben nou eenmaal een manager nodig. 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Laag Actief luisteren Hoog Conflicthantering Compromis Doordrukken Onderhandelen Vermijden Toegeven Laag Actief luisteren Hoog Hoog Laag Assertiviteit 22 Oktober 2009 Books Inside Out

5. Veranderingsprocessen Organiseren verandering Actie Effect Organiseer een veranderingsproces Veranderings- processen Praktische Organisatie- psychologie 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Veranderen, u, hoezo? ? 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Organiseren van veranderingsprocessen Toekomst Streven Verkennen Persoonlijk Zakelijk Probleem Vaststellen Beleven Verleden 22 Oktober 2009 Books Inside Out

Vragen? 22 Oktober 2009 Books Inside Out