Praktische Organisatiepsychologie Paul Eetgerink Door: Desiree Peters & Marlie Joosten 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Praktische Organisatie- psychologie Inhoud presentatie Praktische Organisatie- psychologie Motivatie van gedrag Samen- werken Organisatie cultuur Veranderings-processen Leiderschap 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Praktische Organisatie- psychologie 1. Motivatie van gedrag Praktische Organisatie- psychologie Motivatie van gedrag Modellen & Theorieën Motiveren in de praktijk Doelen stellen Communiceren Effect 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Vormtheorieën Beloning en straf (Skinner) Sociaal leren (Bandura) Billijkheid (Thibaut & Kelley) 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Inhoudelijke theorieën Presentatiemotivatie (McLelland) Need for Power Need for Achievement Need for Affiliation Fundamentale behoeften (Maslow) Behoefte aan zelfontplooiing Behoefte aan respect en erkenning Sociale behoeften Behoefte aan veiligheid en zekerheid 22 Oktober 2009 Fysiologische behoeften Books Inside Out
Praktische Organisatie- psychologie 2. Samenwerken Succesvolle teams Actie Ontwerpen teams Effect Samen- werken Praktische Organisatie- psychologie 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Wat maakt teams succesvol? Het teameffectiviteitsmodel (Rubin) Doelen Rollen Procedures Interpersoonlijke verhoudingen 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Wat maakt teams succesvol? Het teamrollenmodel (Belbin) Voorzitter Vormgever Afmaker Plant Doordenker Groepswerker Brononderzoeker Bedrijfsman 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Scoretabel teamrollen Vraag Voor-zitter Vorm-gever Plant Door-denker Bedrijfs- man Bron-onder-zoeker Groeps-werker Afmaker 1 F D H A B E C G 2 3 4 5 6 7 Som 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Hoe bouwt u succesvolle teams? Doelen stellen Strategie bepalen Planning en voorbereiding Uitvoering 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Praktische Organisatie- psychologie 3. Leiderschap Praktische Organisatie- psychologie Leiderschap Sterke en zwakke kanten Mijn effectiviteit vergroten Actieplan Uitvoeren Effect 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Gedragsvaardigheden voor leidinggevenden Charismatisch leiderschap Toekomstvisie verbeelden Delegeren Coachen Structurerend leiderschap Doelen stellen Onderhandelen Feedback geven 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Gedragsvaardigheden voor leidinggevenden Persoonlijk leiderschap Teams opbouwen Conflicten oplossen Actief luisteren Assertiviteit 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Praktische Organisatie- psychologie 4. Organisatiecultuur Praktische Organisatie- psychologie Organisatie-cultuur Cultuur van organisatie Veranderen van cultuur Actieplan Uitvoeren Effect 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Managementsystemen Zeus (Macht) Apollo (Rol) Bij Zeus zit de baas als een spin in het web. Medewerkers handelen in de geest van de baas. Apollo (Rol) Volgens Apollo gaat het om objectieve en inzichtelijke criteria en procedures 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Managementsystemen Athena (Taak) Dionysus (Persoon) Bij Athena zijn het doel en het resultaat de enige zaken die tellen. Dionysus (Persoon) Bij Dionysus stralen sterren overal en die hebben nou eenmaal een manager nodig. 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Laag Actief luisteren Hoog Conflicthantering Compromis Doordrukken Onderhandelen Vermijden Toegeven Laag Actief luisteren Hoog Hoog Laag Assertiviteit 22 Oktober 2009 Books Inside Out
5. Veranderingsprocessen Organiseren verandering Actie Effect Organiseer een veranderingsproces Veranderings- processen Praktische Organisatie- psychologie 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Veranderen, u, hoezo? ? 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Organiseren van veranderingsprocessen Toekomst Streven Verkennen Persoonlijk Zakelijk Probleem Vaststellen Beleven Verleden 22 Oktober 2009 Books Inside Out
Vragen? 22 Oktober 2009 Books Inside Out