Misdiagnose bij hoogbegaafdheid (HB) en ADD Hoe komt dat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Opgeblazen Ego’s en Opvoeding
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
De weg (terug) van een ‘high potential drop-out’…
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
Verstoring uit zich in ontwikkeling van Sociale relaties Taal
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hogescholen in Dialoog
Intensiteit, gevoeligheid en begaafdheid
hoe autismevriendelijk ben ik
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Ludo Daems.
Inactiviteit onwil of onvermogen?
Workshop Relationele en seksuele vorming
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Truus van der Kaaij en Frank de Mink Experts in Hoogbegaafdheid
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Opvoeden van drukke kinderen
Een haperend geheugen.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Mindfulness.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Aanpak problematisch gedrag
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Volksuniversiteit Zwolle
Hoogbegaafd? Herkennen en erkennen
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid. Programma  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
College 3; persoonlijkheid en zelfstandigheid.  Persoonlijkheid  Zelfstandigheid.
Stress bij kinderen J. Van der Ploeg
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Welkom ik maak me sterk.
De kracht van positief opvoeden
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Hoofdstuk 2 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Talent in Ontwikkeling
Door Vincent Kok  WWaarom heb ik dit onderwerp gekozen WWat is hoogbegaafdheid eigenlijk? EEen geschenk met een keerzijde HHoogintelligent VVerdeling.
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Executieve functies Marije Ruben.
Talent in Ontwikkeling
© UNIEK IN DE KLAS.
drs. Lilian van der Poel XL-leren
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Verschillende probleemgedragingen
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Profiel van een plusleerling

Images avec sagesse Ppsx-meta.
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Misdiagnose bij hoogbegaafdheid (HB) en ADD Hoe komt dat? Truus van der Kaaij en Frank de Mink Experts in Hoogbegaafdheid MOOI Begaafd

Inhoud: Misdiagnose Opmaat: ADD volgens HB-en Hoogbegaafdheid, wat heet… HB - neurobiologisch Vergelijk ADD – HB Verklaring: desintegratie is normaal De vijf gevoeligheden Wanneer heb je geen ADD, maar ben je HB Verborgen aannames Finale Toegift

Overeenkomsten ADD en HB moeite met aandacht vasthouden handelen zonder eerst na te denken moeite met volhouden en doorgaan met bepaalde taken moeite met opvolgen van regels zijn heel druk of zijn stil en dromerig problemen in de omgang met anderen leerproblemen, onderpresteren

“Smoesjes” van hoogbegaafden snel afgeleid: brede belangstelling en grote gevoeligheid voor prikkels moeite met plannen, goed in improviseren problemen met taken afmaken, afmaken is niet zo interessant, goed in starten details vergeten, grote lijn overzien instructies of regels niet precies opvolgen: ze zijn onzinnig, liever zelf bedenken verliezen of vergeten van dingen: intens in situaties of gedachten opgaan

Vijf soorten hoogbegaafden de harmonieus begaafde met leer- of werkproblemen / beperkte uitvoeringsvaardigheden met éénzijdige ontwikkeling met sociaal-emotionele problemen met motivatieproblemen Op zoek naar verborgen hoogbegaafdheid Men zegt: 50% van de hoogbegaafden wordt herkend

Wat is hoogbegaafdheid?

Wat is hoogbegaafdheid? Meetbaar: Hoog IQ: >130 (3%) én Persoonlijkheidskenmerken én In staat iets bijzonders neer te zetten Misvattingen: hoge cijfers, slaagt in het leven rationeel, ongevoelig, boekenwurm, nerd overal goed in en zo voort

Kenmerken HB: alles méér! Gedreven, Intens Voelen veel en diep Androgyn Creatief, speels Rechtvaardigheid Denken snel + complex Leerhonger Goed geheugen Onaangepast, autonoom Scheppingsgericht

Het verschil met anderen: HB- Neurobiologie 1: Het verschil met anderen: Verhoogde gevoeligheid Verhoogd herinneringsvermogen Verhoogd vermogen voor associaties en analogieën Verhoogd vermogen voor creatief en sturend denken

Hoogbegaafde hersenen zijn gevoelig HB-Neurobiologie 2 Hoogbegaafde hersenen zijn gevoelig Luisteren naar muziek Niet-muzikaal Muzikaal Voor hoogbegaafden: een aanraking is een klap, geluid is lawaai, pech is een ramp, vreugde is extase. - Pearl Buck

Langzamer Vereist selectie van mogelijkheden HB-Neurobiologie 3 Meer informatie vereist meer selectie Meer associaties Minder associaties Langzamer Vereist selectie van mogelijkheden Sneller Minder mogelijkheden

Veel associaties in de hersenen hebben, HB-Neurobiologie 4 Veel associaties in de hersenen hebben, heeft nadelige invloed op affectie en relaties Glenn Gould Kinderen kunnen obsessief, oppervlakkig, grillig, verward, en “vreemd” lijken.

HB-Neurobiologie 5 Hyperfocus Medici zien overmatige belangstelling als afwijking. ADHD of Autisme HB-kinderen focussen interesse: "seriële expertise”

Deskundigen over ADD en HB Afwijkend van het gemiddelde Specialist nodig depressie oppositioneel gedrag dyslexie Pas 10-20 jaar aandacht van enkele leerkrachten, medici en specialisten Meer herkenning en erkenning Kennis over HB / ADD neemt toe Niet te “genezen”, wel te hanteren

Ervaring met ADD en HB Als je ontdekt dat je het hebt/bent, dan is dat : aanvankelijk een opluchting, (niet mijn schuld) verklaring voor je anders zijn maar vervolgens moet je op zoek naar een nieuw zelfbeeld een nieuw ‘recept’ voor je leven vinden (laten) leren omgaan met je gebrek aan uitvoerings- (executieve) vaardigheden verantwoordelijk zijn voor wat je (niet) bereikt

Theorie van Positieve Desintegratie (TDP) van Dabrowski (1902-1980) Emotie is motor voor ontwikkeling Vijf overexcitabilities Perioden van desintegratie Multilevelness: waarden Dynamismen: innerlijke krachten

Van laag naar hoog Impulsief  Reflexief, nadenkend “Oorzaak van mijn gedrag”: extern  intern Aangepast  Autentiek Van sociabel naar compassie Zelfgerichte liefde  Allesomvattende liefde Moreel relativisme  Universele principes Van “wat is”  “wat ideaal zou moeten”

Dabrowski: persoonlijkheidsontwikkeling 1: Unmoved nonmover (meeste mensen) De ander heeft “het” gedaan, weinig empathie Geen zelfreflectie; innerlijke conflicten ongewenst Leven naar gegeven regels, aanpassen 2: Naar alle kanten getrokken (kan blijvend zijn): Veel emotionele onzekerheid, stress, burn-out Psychosomatische klachten, onrust, angsten, depressie 3: Evalueren van het zelf Positieve conflicten: “Hoe ben ik en hoe wil ik zijn?”. Positief niet-aanpassen: los van ‘wat hoort’ Existentiële angst en intense morele conflicten 4: Wat eigenlijk moet …. zal zijn Je weet nu wat je wilt, authenticiteit, meer empathie Je streeft naar perfectie 5: Voorbij de tegenstellingen: compassie Persoonlijkheidsideaal is bereikt; emotie en cognitie versmelten

Vijf gevoeligheden (OE) van Dabrowski Fysiek: gedreven, veel bewegen, veel praten, druk, opgewonden Zintuiglijk: verfijnd en intens beleven van geluid, geur, smaak, beelden, huidcontact Intellectueel: leerhonger, drang tot begrijpen, zoeken naar waarheid en wijsheid, denken over denken Verbeelding: groot voorstellingsvermogen Emotioneel: intense emotie, meevoelend

Vijf gevoeligheden: negatief gezien, “tragische gaven” Fysiek: hyperactief, friemelen, rusteloos, impulsief. ADHD? Zintuiglijk: kieskeurige eter, overreacties bij fysiek ongemak. ASS? Intellectueel: hoofd in de wolken, geen aandacht voor de omgeving. HB? Verbeelding: dagdromen, ADD of Dyslexie? Emotioneel: humeurig, stemmingsgevoelig, geneigd tot depressie en ongerustheid.

Soms, zijn worstelingen precies wat we nodig hebben in het leven. Als we ons leven zouden leven zonder obstakels zouden we kreupel raken. We zouden niet zo sterk zijn als we zouden moeten zijn. We zouden nooit kunnen vliegen.

Je hebt geen ADD als 1: Problemen pas ontstaan op school (v.a. 3 of 4 jr) of door de omgeving Problemen verdwijnen bij contact met gelijken Selectief concentratievermogen, ook als daar geen beloning tegenover staat Kan afsluiten van omgeving Makkelijk afgeleid bij saaie taken

Geen ADD (2): Antwoorden uitstellen, nadenkend Met opzet uitstellen van saaie taken (zoals uit-het-hoofd-leer-taken op school) Eruit geflapte antwoorden zijn meestal goed Onderbreekt anderen om fouten te voorkomen Slaagt bij aandachtstesten, indien gemotiveerd Kan snel weer aandacht geven, indien afgeleid

Dweck: Kun je veranderen? 1 Reactie op gedrag of prestatie Verborgen aannames Dweck: Kun je veranderen? 1 Fixed Mindset Lees eerst Growth Mindset Verklaring: ADD of HB (= ‘ZIJN’) Reactie op gedrag of prestatie je inspanning (= ‘DOEN’) eigenschappen zijn aangeboren Opvatting inzet en talenten kunnen ontwikkelen ik heb/ben nu eenmaal ADD/HB Zelfbeeld ik wil alles leren en onderzoeken vermijden van Uitdagingen verwelkomen van geven op bij tegenslag Hindernissen doorzetters, houden vol bij tegenslag

Dweck: Kun je veranderen? 2 Verborgen aannames Dweck: Kun je veranderen? 2 Fixed Mindset Lees eerst Growth Mindset inspanning niet nodig vinden of nutteloos Inspanning vinden dat inspanning er bij hoort negeren van nuttige Kritiek staan er open voor bedreigd door succes van anderen geïnspireerd door op zeker spelen en vermijden van nieuwe uitdagingen opzoeken, oefenen en experimenteren bereiken snel hun ‘top’ en gaan onderpresteren Effect ontwikkelen en presteren op steeds hoger niveau eigenschappen liggen vast bij de geboorte Mensbeeld de mens kan veranderen door eigen keuzes

Verborgen aannames: Uitblinken door aanleg of inspanning? 3 “Uitblinkers” (Gladwell) niet door aanleg, maar door: uitnodigende omstandigheden 10.000 uur oefenen door plezier de wens daarin goed te zijn

Beperkte uitvoeringsvaardigheden opgevat als kwaliteit Verborgen aannames 4 Beperkte uitvoeringsvaardigheden opgevat als kwaliteit emotie beheersing authentiek, natuurlijk concentratie snel schakelen doelgerichtheid flexibel, ad hoc planning alles kan, open metacognitie onbevangen

Finale Hoogbegaafd? Dan heb je geen AD(H)D Een label (ADD, HB) is niet wat je bent IQ-test bij ADD laag? Concentratiegebrek ADD / HB: presteren mogelijk onder hun niveau ADD / HB: uitvoeringsvaardigheden nodig Ritalin onderdrukt ook creativiteit en nieuwsgierigheid Als een medicijn werkt, betekent dat niet dat je de ziekte hebt

Wat we nog zeggen willen als coach Denk in ontwikkeling, Werk vanuit waarden Overstijg jezelf met idealen IQ->diploma’s EQ->loopbaan SQ->zingeving Toen AD(H)D nog niet bestond

En tot slot Uw vragen zijn welkom Deze Presentatie is te vinden op: www.everyoneweb.com/MOOIBegaafd waarop ook de zelftest Hoogbegaafdheid, workshops, groepsconsulten, coachmogelijheden en meer artikelen.