Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Arm en rijk in Nigeria.
Advertisements

Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hst 4: De wereld indelen.
In de vaart der volkeren
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Aantekening §1 B-nummers.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
Hst 4: De wereld indelen.
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Beeldvorming (inleiding)
Indonesië.
India als opkomend land
Indonesië.
Indonesië.
Hst 2: ZOA: Een regio in beweging
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 4: De wereld indelen.
Indonesië.
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Italië Door Sien en Ester.
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
AFRIKA.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Hoofdstuk 2 Wereldbeeld: het wereldvoedselvraagstuk Paragraaf 11 t/m 15
Ruimtevaartquiz De Maan De.
§5 Eerlijk zullen we alles delen
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Kenmerken en gevolgen van onderontwikkeling
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 13 t/m 20
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Hoofdstuk 3 Arm en rijk in de VS en Nigeria.
8.3 Hoe is de welvaart verdeeld?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Hongersnood Nils,Sander en Daniel. Inleiding Oorzaken Hongersnood hedendaags Oplossingen.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Aardrijkskunde in Havo 4/5
2 B.
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
A 053 –. H4 Wereldvoedselvraagstuk
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Waaraan herken je een ontwikkelingsland?
Niet alleen op de wereld
Niet alleen op de wereld
Hoofdstuk 3 Eerlijke handel
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen? Wereld – Arm en Rijk Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?

P1.1 Leven in Ethiopië

Geografisch beeld Geografisch beeld is belangrijk. Hierdoor kun je regio’s/landen goed vergelijken. Om een goed beeld te schetsen moet je altijd kijken naar de volgende kenmerken: Economische kenmerken Politieke kenmerken Fysische kenmerken Sociaal-culturele kenmerken (Demografische kenmerken) Kenmerken noem je ook wel Dimensies! Elke dimensie staat voor een andere invalshoek. Door een onderwerp vanuit verschillende invalshoeken te bestuderen, leg je problemen bloot (KERN VAN AK). Vergelijken per land is 1 ding, maar wil je echt doordringen tot de essentie van het probleem moet je In-zoomen en Uit-zoomen.

Ondervoeding en honger ►Wereldwijd 850 miljoen mensen ondervoed. 95% van ondervoede mensen leeft in ontwikkelingslanden Waaronder Ethiopië Er is sprake van een voedselcrisis

► Begrippen ● (Definitie FAO / Food and Agriculture Organization) - Honger = wanneer iemand gedurende langere tijd minder energie binnenkrijgt dan 1690 kcal per dag (kwantitatieve honger) -Hongersnood= een acuut gebrek aan voedsel in een samenleving

-Kwalitatieve honger= Een verminderde lichamelijke conditie die optreedt vanwege een eenzijdige samenstelling van het voedsel -Ondervoeding = de voedselvoorraad is niet voldoende om een persoon te voorzien in zijn dagelijkse energiebehoeften -Chronische ondervoeding = Wanneer een persoon voortdurend te weinig of te eenzijdig eten binnenkrijgt

Chronische ondervoeding ● Meest voorkomende vorm van honger ● Kinderen met opgezwollen buik lijden aan kwashiorkor - Dit ontstaat door kwalitatief eenzijdige voeding met weinig eiwitten

Geografisch beeld Ligging Demografie Cultuur Politiek Economie

De ligging Ethiopië Absolute ligging Relatieve ligging (tov andere plekken) Relatieve afstand (tijd, geld en moeite)

De relatieve afstand in Ethiopië Infrastructuur Slecht onderhouden en gebrekkig aanwezig

Demografie Wat zie je? Verklaar dit?

Demografisch transitiemodel

urbanisatie 90 miljoen mensen, 80 miljoen van hen woont op het platteland. Door de uitzichtloze situatie zal het merendeel na de stad gaan, in de hoop daar een beter bestaan op te bouwen. Veel personen belanden in de vluchtsector, de informele sector!

Informele sector

Verwachting is dat voorlopig rurale bevolking blijft toenemen, waarom?

Primate City Economisch en politiek de belangrijkste stad Is veel groter dan de 2e stad van het land. Kortom: Staat in stedelijke hiërarchie bovenaan

Cultuur Veel etnische groepen. Lastig communiceren Daarom 1 gemeen- schappelijke taal, een zogenaamde lingua franca (engels). Ook veel geloven en analfabetisme komt veel voor.

Politiek In Ethiopie is er weinig vertrouwen in de politiek, door corruptie en machtsmisbruik. Er is hier geen sprake van good governance zoals bijvoorbeeld in Nederland.

Politiek autonomie Ethiopië bestaat uit 11 regio’s die grote mate van autonomie hebben. Dit om het land als een geheel te behouden. Verklaar dit.

Economie Wat zegt dit over de economie? De economie is weinig gediversificeerd Dit leidt tot een kwetsbare economie Denk aan misoogsten en prijsschommelingen

Ruilvoet (verslechtering) Door Noord-Zuid tegenstellingen verkoopt men goedkope grondstoffen aan het rijke noorden (om toch maar iets te verdienen). Vervolgens maakt het rijke noorden daar eindproducten van. Die het arme zuiden weer (voor heel veel geld) moet terug importeren. Waarom maken die Zuidelijke landen dan niet zelf eindproducten? Antw: Geen geld, kennis, ideeën, technieken etc.

Ruilvoetverslechtering (ongunstige ruilvoet) 1 ton = 100 euro Grondstoffen Arm Land Rijk land Kosten: 3000 euro Luxe producten 10 Koelkasten p.st: 300 euro

‘Overgeslagen’ Directe buitenlandse investeringen Loonkosten Ethiopië

Voor nu: Lees paragraaf 1.1 (Altijd goed na!!!) Maken instaptoets Maken opdr 6 + 9 + 12 + 14 +15 + 16 + 17 + 18 + 19 = Kaartvaardigheden Volgende les: Fysisch milieu Ethiopië.