nieuwe MKN voor oppervlaktewater en het gebruik van mengzones

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bram Nusselein Afdeling Medische Psychologie
Advertisements

Praktijkvoorbeelden transport GS
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Studiedag VVPW 14/05/2007 “Wateradvies: van theorie naar praktijk”
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
BAG - WOZ, planning en commitment
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Planning, branches & beleving dr.ir.ing. Ingrid Janssen Amsterdam, 2 oktober 2013.
Libost-Groep Provincie Antwerpen: opmaak van een ontwerp voor de aanleg van twee vispassages op de onbevaarbare waterloop Loeijens Neetje van tweede categorie.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Het Management Informatie Portaal
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Klassieke AO Leseenheid1
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
door Thom Beuker WELKOM
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Constructief ontwerpen BOUCOW1dt
Introductie basisafvoer in beeksystemen
Blogs Annette Ficker Tim Oosterwijk Opdrachtgever: Matthieu Jonckheere
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
Deze les wordt verzorgd door de Kansrekening en statistiekgroep Faculteit W&I TU/e.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Train de trainer energiedeskundigen type A september/oktober 2012
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Beoordelingsmethodiek
Ons Landschap “Hoe nu verder?”
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
AERIUS Nico-Dirk van Loo Ministerie van EL&I
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
1 Project PA4: goede toestand/goed potentieel zoet oppervlaktewater Plenaire vergadering ISC 2007 Brussel Door trekker Eric Lacasse.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Emissie-inventaris water en Waterkwaliteitsmodellering
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Verbeterpunten voor Pleegzorg
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
BeZaVa (Beperking Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid Vangnetters)
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
29 november 2007 Protocol Toetsen en Beoordelen Onderdeel CHEMIE.
ZijActief Koningslust
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
19.30 Opening door gedeputeerde Marten Wiersma Presentatie over de vergunning en vragen Presentatie toezicht + handhaving en vragen Presentatie.
1 Conceptuele modellen – Pilot grondwaterlichaam Zand-Maas WORKSHOP 3 maart 2010 Marcel van Uden, provincie Noord-Brabant.
Doelmatigheid van maatregelen Regeling doelmatigheid geluidmaatregelen Wet geluidhinder.
Ambtelijk Waterpanel 10 december 2009 Toetsing overstorten “Eenheid in verscheidenheid” Projectgroep Waterpanels.
Meetnet waterkwaliteit
Richthuurprijzen als bruikbaar beleidsinstrument?
Transcript van de presentatie:

nieuwe MKN voor oppervlaktewater en het gebruik van mengzones Link MKN – emissiegrenswaarden; Mengzones 1

Link MKN – emissiegrenswaarde Reductieprogramma GS: vuistregels voor vergunningsadvisering: Sectorale norm (Sectorale); BBT-gerelateerde emissiegrenswaarden (BBT); Rapportagegrens of Bepalingsgrens in afvalwater (RG / BG); MKN of PNEC oppervlaktewater (MKN / PNEC); X * MKN of X * PNEC oppervlaktewater (X * MKN / PNEC); 1,5 * concentratie in afvalwater (1,5*C). 2

Vuistregel vergunningsadvisering RG / BG = absolute ondergrens Als er een officiële meetmethode in WAC is vastgelegd  RG, anders BG; emissiegrenswaarde in de vergunning nooit lager dan de RG / BG, tenzij IndCr lager dan RG  “zolang de RG boven de norm ligt, geldt de RG” 3

Vuistregel vergunningsadvisering RG / BG Sectorale = absolute bovengrens Emissiegrenswaarde voor GS nooit hoger dan de sectorale voorwaarde voor die stof. 4

Vuistregel vergunningsadvisering RG / BG BBT Sectorale = dynamische bovengrens Binnen een sector kunnen subsectoren gedefinieerd zijn, die verder kunnen gaan dan andere subsectoren; BBT-studies lopen voor op sectorale voorwaarden  meest recente info gebruiken. 5

Vuistregel vergunningsadvisering RG / BG IndCr / PNEC BBT Sectorale = normale ondergrens Onder het IndCr is een bedrijf niet vergunningsplichtig; Wanneer er geen IndCr is vastgelegd wordt C in AW vergeleken met PNEC; Deze waarde wordt vaak geadviseerd voor meest gevaarlijke stoffen. Voor deze stoffen is verdunning uit den boze  maximaal IndCr vergunnen. 6

7

Vuistregel vergunningsadvisering RG / BG IndCr / PNEC X * IndCr / PNEC BBT Sectorale = standaardwaarde X = verdunningsfactor = (Qwaterloop + Qeffluent) / Qeffluent  MENGZONE; Indien niets gekend over verdunning  10-voudige verdunning; Deze waarde wordt vaak geadviseerd voor “gewone” gevaarlijke stoffen. Voor deze stoffen kan verdunning in OW in rekening gebracht worden. 8

Vuistregel vergunningsadvisering RG / BG IndCr / PNEC X * IndCr / PNEC 1,5 * C BBT Sectorale = standaardwaarde Bovengrens bij “gewone” gevaarlijke stoffen gehanteerd als 1,5*C < sectorale, BBT-waarden en 10*IndCr; Emissiegrenswaarden afstemmen op realiteit; Te grote pieken vermijden. 9

Onderlinge verhouding vuistregels Waarden liggen niet vast t.o.v. elkaar; Met alle waarden rekening houden om tot een advies te komen. 10

Mengzones Mengzones – wat en waarom? Juridisch kader Concrete invulling Conclusies 11

Mengzones – Wat en waarom? Rechtstreekse lozing in OW Zone met overschrijding MKN = mengzone Doel: Meetpunten ter bepaling van de toestand van een OW-lichaam op de juiste plaats leggen; Beoordelen aanvaardbaarheid mengzone  rechtstreeks gekoppeld vaststellen effluentnormen. 12

Mengzones – Juridisch kader Europees Art.4 RL 2008/105/EG: Mengzones kunnen worden toegelaten voor Europees genormeerde stoffen; Beperkingen: Mengzone beperkt tot omgeving lozing; MKN ontvangende waterloop niet in gevaar brengen; Rekening houdend met effecten op drinkwater, biota, sediment, zwemwater,… Mag geen afbreuk doen aan andere wetgeving (bvb. IPPC) Aanpak en methode omschrijven in volgende SGBP; Maatregelen om grootte mengzones te verkleinen. 13

Mengzones – Juridisch kader Vlaams Art. 52 bis van DIW  mogelijkheid voor gebruik mengzones voorzien (ook voor andere gevaarlijke stoffen); Reductieprogramma GS: krijtlijnen vaststellen effluentnormen BBT steeds minimumkader; Uitgangspunt sanering aan de bron, progressieve vermindering en halen MKN; Ontbreken concrete debietsinfo: 10*MKN; Debietsgegevens beschikbaar: x*MKN, indien geen “meest gevaarlijke” én behoud goede kwaliteit. 14

Mengzones – Concrete invulling Europees Gebruik niet ingeburgerd; Vooral NL en UK waren trekkers; Meeste andere landen: eenvoudige verdunningsregels of vuistregels; Uniformiteit verhogen  Europese Guidance - getrapt systeem. 15

Mengzones – Concrete invulling Europees Trap 0: stoffen in afvalwater boven MKN; Trap 1: initiële screening obv debieten; Trap 2: vereenvoudigde mengzone met software; Trap 3: gedetailleerde berekening mengzone; Trap 4: onderzoeksstudie. 16

Mengzones – Concrete invulling Vlaams Ervaring opdoen met software en concept mengzones; beschrijving van de aanpak in de SGBP (2015); ervaring opdoen in concrete dossiers; Genereren benodigde gegevens, zowel van bedrijven als overheid  momenteel vaak onvoldoende. 17

Mengzones – Concrete invulling Vlaams Trap 0: stoffen in afvalwater boven MKN; Trap 0 bis: stof PBT-eigenschappen? Trap 1: initiële screening obv debieten; Trap 2: vereenvoudigde mengzone met software; Trap 3: gedetailleerde berekening mengzone; Trap 4: onderzoeksstudie. 18

Mengzones – Trap 0 en 0 bis Trap 0: Trap 0 bis: Welke gevaarlijke stoffen in het AW? Welke boven MKN / PNEC? Basis = milieuvergunningsaanvraag Potentieel aanwezige GS boven MKN / PNEC – naar Trap 1 Trap 0 bis: Welke meest gevaarlijke stoffen in het AW? Geen mengzone toegepast 19

Mengzones – Trap 1 Trap 1: Triviale lozingen bepalen obv verdunning; Bij zeer grote verdunning en relatief lage concentraties in effluent  aangevraagde lozingsconcentraties aanvaardbaar; Gelijkaardig aan beoordelingskader MER Relevante potentieel aanwezige GS – naar trap 2 Benodigde gegevens: Q10waterloop, Qeffluent, effluentconcentraties GS  Problemen met beschikbaarheid debieten in kleinere systemen 20

Mengzones – Trap 2 Trap 2: Stroomopwaartse concentraties Duidelijk aanvaardbare en duidelijk onaanvaardbare mengzones bepalen o.b.v. beperkende criteria grootte mengzone (lengte en breedte); Excel-sheet. Relevante aanwezige GS met aanvaardbare en onaanvaardbare impact Extra benodigde gegevens: Dimensies lozingspijp (diameter en diepte) Dimensies ontvangende OW (breedte en diepte bij laagwater) Dimensies waterlichaam (lengte en breedte) Stroomopwaartse concentraties  Problemen met beschikbaarheid 21

Mengzones – Trap 3 en 4 Trap 3 en 4: Enkel bij twijfel over aanvaardbaarheid; Onder impuls van het bedrijf in nauwe samenwerking met VMM; Zeer groot inzicht in de plaatselijke situatie en de eigenschappen van de geloosde stoffen vereist! 22

Mengzones – Conclusies Hulpmiddel voor bepaling aanvaardbaarheid lozing; Europese afstemming en software goede zaak; Weinig ervaring bij overheid; Vaak onvoldoende gegevens; Samenwerking vereist. 23