Welkom op de informatieavond van groep 7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Informatieavond 3 Groep 3.
Welkom op de informatieavond van groep 7!
Welkom in groep 5/6.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieavond groep 7
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Taaloefeningen. Mijn oom wil een heel mooi schilderij kopen. zin 1 Zinnen ontleden.
PCB Willem de Zwijger Groep 7 Welkom op de informatieavond van:
Groep 7 Informatieavond september 2013 ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
Informatieavond 2 Groep 3.
Informatieavond augustus 2011
Informatieavond 3 Groep 3.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Informatieavond Groep 4 Flamingo’s 2013/2014.
Welkom in groep 6.
Wat gaan we leren in groep 5
Op de informatieavond van groep 6
Welkom Op de informatieavond van groep 6. Nieuwe leerkracht Ervaring Omgang kinderen Thuis Kind op de eerste plaats Afspraak met de leerkracht Gymkleding.
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 6/7
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Een leesstrategie: toepassing
Op de informatieavond van groep 6
Taaloefeningen.
Welkom in groep 6.
Taaloefeningen.
Welkom in groep 6.
Welkom in groep 4 André Bovelander en Nikie Mesker.
Welkom in groep 6D Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Welkom op de informatieavond van groep 6/7. Even voorstellen Groepsleerkracht Niels van der Lingen Groepsleerkracht Niels van der Lingen –Ma, di, woe,
Welkom in groep 4 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren? Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Informatie cluster
WELKOM IN GROEP 4A.
Welkom in groep 7! Van: Levi, Jari, Lieke, Janne, Nienke, Ties, Jasmijn, Nick, Lincy, Filipe, Fenne, Mitch, Dani, Jesmée, Anouk, Selina, Oskar, Rick, Lars,
GROEP 8.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
2 ● ● ● ● ● ● ● ● Informatieavond september 2015 Groep 7 Maandag en dinsdag: Katinka Woensdag t/m vrijdag: Melissa, tweede helft schooljaar Judith.
Welkom in groep 7! Welkom in groep 7! Joëlle, Amber, Tim, Gert, Nicole, Maud, Indy V, Jelle, Yanhiv, Kim, Indy H, Lieke, Jessie, Kaylee, Eva, Rowin, Max,
WELKOM IN GROEP 4/5B. DE JUFFEN MAANDAG T/M VRIJDAGOCHTEND Linsey van Haastregt VRIJDAGMIDDAG Femke Lammerse.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Werkwoordsvormen, voorzetsels en voegwoorden
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Een dag in groep 6… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen:
Een dag in groep 5… De onderdelen die we (kort) aan bod laten komen: rekenen lezen Alles in 1 Alles apart.
Informatie cluster Wie staat waar? 7B Alma / Tessa 7A Sylvia 7C Dianne.
I NFORMATIEAVOND Bovenbouw – groep 7. P ROGRAMMA Doelen per vakgebied Vragen.
Groep 7. Dagprogramma (voorbeeld) Inloop Trefwoord Stil lezen Rekenen Spelling Eten.
 Wilt u de stamkaarten controleren, ondertekenen en weer inleveren?  Wilt u uw contactgegevens op de klassenlijst controleren?
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
Ouderpresentatie Welke rekendoelen staan er centraal de komende periode? Hoe gaan we om met hygiëne en het wc-gebruik?
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Informatieavond Groep 4.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Informatieavond groep 5
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Groep
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
Informatie avond groep 7 14 september 2016
Informatieavond groep 5-6
Informatie cluster 7 Tessa
Transcript van de presentatie:

Welkom op de informatieavond van groep 7

De volgende punten zullen we behandelen: De doelen voor de komende periode De entreetoets

Spelling: Deelwoorden met ge- correct kunnen schrijven       Spelling: Deelwoorden met ge- correct kunnen schrijven. Bijvoorbeeld: geoefend (WW17) Struikelblokken (woorden waarin veel fouten worden gemaakt) correct kunnen schrijven (WW22) De hij - vorm tegenwoordige tijd en het deelwoord van werkwoorden met be-, ge-, her-, ver- en ont- correct kunnen schrijven. Bijvoorbeeld: Ik heb het hele verhaal verteld. (WW18) Woorden die hetzelfde klinken maar verschillend gespeld worden correct kunnen schrijven. Bijvoorbeeld: Mijn moeder schilt een peer. Een schildpad heeft een schild. (W17) Bijvoeglijke naamwoorden die afgeleid zijn van deelwoorden correct kunnen schrijven. Bijvoorbeeld: De verwachte straf (WW19)        Taal: De leerlingen leren: hoe ze woorden kunnen leren en onthouden wat fictie en non-fictie is wat zelfstandige naamwoorden en wat werkwoorden zijn het onderwerp, de persoonsvorm en het gezegde te vinden verschillende soorten teksten schrijven wat het meewerkend voorwerp is wat lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden zijn. een gesprek te voeren wat bepalingen, voegwoorden en voorzetsels zijn. podiumteksten schrijven                   Begrijpend lezen: De leerlingen leren: hoe ze bij het lezen van een tekst verschillende strategieën (leessleutels) kunnen gebruiken de strategieën toe te passen op willekeurige teksten leessleutels: verken de tekst denk voorruit bij het lezen controleer of je begrijpt wat er staat bepaal de bedoeling van de schrijver verwerk de informatie uit de tekst kijk terug en verwerk de tekst   Technisch lezen: vloeiend lezen van teksten onderhouden vlot lezen van woorden en zinnen       Rekenen - Handig optellen van geldbedragen - Oppervlakte, omtrek en inhoud berekenen - Procenten - Kommagetallen - Kolomsgewijs vermenigvuldigen - Percentages inkleuren in een cirkeldiagram - Gemiddelden uitrekenen

Rekenen Kommagetallen vermenigvuldigen met 10 en 100 Omtrek en oppervlakte kunnen bepalen Geldbedragen bij elkaar optellen met mooie getallen Geldbedragen gepast betalen (Komma)getallen delen door 10 en 100 Vermenigvuldigingen uit contexten halen en deze via handig rekenen oplossen Geldbedragen optellen en aftrekken Kortingspercentages uitrekenen en de nieuwe verkoopprijs bepalen Posities in kommagetallen benoemen in tienden, honderdsten en duizenden Kommagetallen op de juiste wijze aflezen Verschil bepalen tussen twee kommagetallen Verhouding bepalen tussen de afgelegde afstand en het benzineverbruik Een percentageverdeling aangeven in een cirkeldiagram Vanuit gegeven percentages en het totaal de bijbehorende aantallen berekenen

Leesstrategieën tijdens en na het lezen: - Bepalen waar verwijswoorden naar verwijzen. - Het onderwerp van de tekst of de alinea bepalen. - Bepalen wat de bedoeling van een tekstdeel is. - Informatie uit een schema of tabel halen. -Een samenvatting maken. Aanleren en herhalen van leesstrategieën door middel van de leessleutels: - Herkennen van tekstsoort; - Voorspellen van handelingsverloop op grond van stukje tekst; - Tekstsoort voorspellen op basis van de titel; - Tekstinhoud voorspellen op basis van de titel; - Gebruik maken van verwijswoorden; - Hoofdgedachte in een tekst herkennen; - Volgorde aangeven in stukjes tekst; - Gebruik maken van woordenboek, telefoongids e.d. Begrijpend lezen

Taal De leerlingen leren: Hoe ze woorden kunnen leren en onthouden Taal De leerlingen leren: Hoe ze woorden kunnen leren en onthouden. Wat fictie en non-fictie is. Wat zelfstandige naamwoorden en wat werkwoorden zijn. Het onderwerp, de persoonsvorm en het gezegde te vinden. Verschillende soorten teksten schrijven. Wat het meewerkend voorwerp is. Wat lidwoorden en bijvoeglijke naamwoorden zijn. Een gesprek te voeren. Wat bepalingen, voegwoorden en voorzetsels zijn. Podiumteksten schrijven.

CITO toetsen juni Rekenen Spelling Werkwoordspelling Leestempo DMT

Entreetoets Binnenkort doet uw zoon of dochter op school mee aan de entreetoets. De resultaten van deze toets laten zien hoe uw kinderen ervoor staat op het gebied van Taal, Rekenen-Wiskunde en Studievaardigheden. U ziet waar uw kind goed in is en waar extra oefening nodig is.

Werkwijze In totaal duurt de entreetoets 3 weken Werkwijze In totaal duurt de entreetoets 3 weken. Per dag maken de kinderen 2 of 3 taken. Tijdens de afname hebben de leerlingen het opgavenboekje en een antwoordblad op hun tafeltje liggen. De leerlingen strepen op het antwoordblad het antwoord aan. De antwoordbladen worden na afloop opgestuurd. Het wachten op de uitslag duurt circa drie weken. CITO stuurt de rapportage terug naar de school. Voor elke leerling ontvangt de school in tweevoud een leerlingprofiel op papier: één voor u en één voor de school.

Handig om te oefenen: www. kids4cito. nl www. meestermichael. nl www Handig om te oefenen: www.kids4cito.nl www.meestermichael.nl www.leestrainer.nl

Vragen?