De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Praten met kinderen over de wereld !
Het tweede werkstuk.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Het laatste jaar op De Piramide
Welkom op de Julianaschool
Welkom op de informatieavond van groep 7!
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Huiswerktips.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Welkom Groep 8 Meester Michel (8a) Meester Erik (8b)
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Informatie avond Groep 4\5
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Welkom.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Van doelen naar reflectie
Het laatste jaar op De Piramide Groep 8 bereidt zich voor op de GROTE STAP.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Samen werken aan een gezonde regio!
Informatieavond groep 7b
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Volksuniversiteit Zwolle
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Welkom bij Cassiopeia, Cepheus en ANdromeda.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Welkom. Inhoud van de avond Agenda Huiswerk Schoolkamp en musical Centrale Eindtoets PO Persoonlijke leerdoelen Voortgezet onderwijs en schooladvies.
Het perspectief van de oudere
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom op de informatieavond van groep 6/7/8. De avond zal bestaan uit 2 onderdelen:  Groep 6/7 en 7/8  Voortgezet Onderwijs.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Welkom Informatie avond groep 8. Opzet avond -Opening + kennismaking -Cito en procedure van aanmelding VO -Het VO -Inzoomen op het VO -Uw kind en groep.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Per telefoon: Vanaf 15.15uur: Voor het maken van een afspraak; Of om zaken betreffende uw kind te bespreken. Vóór 8.15uur om ziekmeldingen.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Passend onderwijs.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Covey trainingsavond.
Transcript van de presentatie:

De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart ‘Leren-Leren’ Je bent ‘een ster tussen alle andere sterren’

Welkom

Agenda avond ‘Leren-Leren’ 1. Opening. 2. Waarom en informatieavond / ouderpanel? 3. Waarom dit onderwerp en een algemene inleiding over ‘het onderwerp Leren- Leren ’ 4. We gaan in kleine groepen uiteen om via open vragen en stellingen met elkaar van gedachten te wisselen. (onder het genot van een kopje koffie/thee) 5. Terugkoppeling en bespreking van de stellingen/open vragen in de “grote” groep. 6. Open vragenronde. 7. Afsluiting.

1. Opening ‘Leren’ Jezus als leraar.. Boekje ‘Over de Brug’ Spreken met gezag Praktische voorbeelden / gelijkenissen Boekje ‘Over de Brug’ De uil en de veldmuis

De uil en de veldmuis Voldoende middelen en tools? details Beleid

Waarom? Uitgangspunt ouderpanels. De school vindt het van belang goed te communiceren met ouders. Het ouderpanel is een goede manier is om te horen wat ouders over allerlei zaken op school denken. Gezamenlijk kan worden gekeken naar oplossingen voor (dreigende) problemen en kunnen verbeterpunten naar boven komen.

Waarom? Ouderpanels zijn er om de kwaliteit vast te houden en waar nodig te verbeteren Een school is een leer- en leefgemeenschap Ouders en leerkrachten zijn “partners” Dat wil zeggen: dat we sámen zoeken naar de beste wegen voor het individuele kind en de school.

2. Uw rol… Wat verwachten wij vanavond van u? Dat u: meedenkt; meepraat; emoties deelt; uw mening deelt; tips, suggesties geeft.

Onderwerp van deze informatieavond en ouderpanel Leren-Leren

3. Algemene inleiding op onderwerp Leren-Leren

Dus vanavond…… Even luisteren…. Veel kijken….. Nog meer zelf doen, discussiëren, uitleggen. En de rest…? Gaat mee naar huis (documentatie) en…… keuzen maken: doel is m.n. leren-leren / huiswerk en te ontwikkelen schoolbeleid.

Leren en huiswerk? Een actueel onderwerp Boeken Huiswerkinstituten En… duizenden meningen..

Onderzoek…..

Wat is leren? Leren is het verwerven van nieuwe of het aanpassen van bestaande kennis, gedrag, vaardigheden of waarden en kan het samenvoegen van verschillende soorten informatie inhouden Je kunt alleen leren en samen leren… Onbewust of bewust leren…

Het nieuwe leren….? Het nieuwe leren is een vorm van onderwijs waarbij leerlingen zelf verantwoordelijk leren. De nadruk ligt minder op kennis, maar meer op zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid.

Vormen van (slim) leren? Of…. Leren kun je leren…. Heb je baat bij traditioneel of modern leren?

Leren en huiswerk? http://www.leraar24.nl/video/1683 http://www.youtube.com/watch?v=oNaLwFJNH7g

onderwerp Leren-Leren 3. Algemene inleiding op onderwerp Leren-Leren Leerkrachten/scholen geven huiswerk mee. Waarom.. Leren en inoefenen van leerstof voor een toets/overhoring; Mogelijkheid tot extra ondersteuning en daarmee verlening leertijd op bepaalde lesstof onderdelen; 3. Op verzoek van ouders; 4. Het bereidt voor op Voortgezet Onderwijs (gr. 7/8)

Hoe landt meegeven van het huiswerk? Dat is heel verschillend: Kan voor spanningen/ruzie zorgen (elke week!) Kan als ongewenst worden ervaren. Ze zijn toch al naar school geweest en er moet nog meer gebeuren! (club, typles, sport, buiten spelen) Kan als zeer prettig worden ervaren (thuis ondersteunen) Of wisselende gevoelens afhankelijk van reactie kind, hoeveelheid huiswerk, drukte thuis enz..

3. Voor- en tegenstanders Feit: ouderbetrokkenheid bij het huiswerk hoe het gaat op school draagt bij aan verdere ontwikkeling van het kind! Maar…. - Hoeveel huiswerk? - Wat voor huiswerk? - Wanneer, hoe, met welk doel ….? Daar kunnen we over in gesprek als school en ouders…. …..Schrijven en ontwikkelen van huiswerk beleid.

3. en…. Hoe helpt u uw kind dan… als het huiswerk mee krijgt? U ontvangt een algemeen informatieblad. (om thuis een rustig door te lezen) Dan hebben we nu tijd voor de uitwisseling van: meningen ervaringen vragen m.b.v. stellingen, brengen we het gesprek op gang

stellingen te bespreken 5. In groepjes uiteen om stellingen te bespreken Via een werkblad bespreken we in twee of drie groepjes de stellingen en open vragen

6. Terugkoppeling en bespreking van de stellingen/open vragen in de “grote” groep

4. ‘De Stellingen’

Stelling 1 Mijn kind krijgt te veel huiswerk mee

Stelling 2 Ik kan mijn kind prima helpen en ondersteunen bij het maken en leren van het huiswerk

Stelling 3 Ik ben tegen het meegeven van huiswerk

Stelling 4 Ik weet niet hoe ik mijn kind moet ‘leren – leren’ bijvoorbeeld om uit te leggen hoe hij/zij het best woordjes kan leren. Hoe een werkstuk of spreekbeurt er uit ziet

Stelling 5 Leerstof voor een toets moet minimaal 1 week van te voren worden opgegeven.

Stelling 6 De school moet geen huiswerk voor de week na de vakantie meegeven

Stelling 7 Het is moeilijk om kinderen motiveren om hun huiswerk te maken.

Stelling 7 Er moet op schoolniveau afspraken gemaakt worden over de hoeveelheid huiswerk/spreekbeurten/werkstukken per leerjaar

7. Open vragenronde Wat wilt u nog vragen?

10. Vastleggen actiepunten en afsluiting van de avond Een duur kruisje.. En de vraag: WAS DEZE AVOND ZINVOL??

Een duur kruisje..

Een duur kruisje..