“Onderwijsonderzoek veronachtzaamt de rol van onderwijsopvattingen als een belangrijke factor voor het welslagen van ICT-integratie op school” J ohan van.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende meningen en verschillende.
Advertisements

Inspectie van het Onderwijs
Integratie van ICT in het taalonderwijs: van fanatisme naar realisme William H. Fletcher United States Naval Academy.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Jan van Tartwijk De impact van toetsen in het onderwijs en hoe daar gebruik van te maken Jan van Tartwijk
7/15/2014 | 1 Langer thuis wonen d.m.v. e-Health !/? Marjolein van Offenbeek, Albert Boonstra, Eveline Hage.
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Alcohol, drugs en seksualiteit
Lineair curriculum concentrisch.
Determinanten van types ICT-gebruik in de lagere school in Vlaanderen
Ouderavond Alcohol, roken en opvoeding
Workshop Relationele en seksuele vorming
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Het geheim van de flipperkast
Leren tijdens echt werken utopie of werkelijkheid? Darco Jansen Martijn van Dongen.
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Het opleidingsprofiel:
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Hangjongeren in Limburg: Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral, wat drijft hen? Een kwantitatieve studie naar het (anti)sociaal karakter van rondhangen als.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Informatiebijeenkomst 27 juni Promotiebeurs voor Leraren.
Regressie-analyse Casus:
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Verschillen tussen scholen en klassen
Casper het spookje..
C LUSTER ICT Efficiënter werken door gebruik van ICT.
Alcohol, roken en opvoeding
Presentatie: Over de grens
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Research Centre for Education and the Labour Market
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gelijke kansen op school: het kan!
Klik om te starten Visie op toekomstige professional 2017
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Passend onderwijs.
Hoever staan wij met ouderbetrokkenheid?
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Het discussiespel In ons land is er steeds meer weerstand tegen de vee-industrie. Het moet anders, maar hoe? In deze discussie spelen verschillende.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
PROJECT INTERFACE.
TOOL – team afspraken IN TEAM AUTHENTIEK ZIJN IN ONZE WAARDEN
Transcript van de presentatie:

“Onderwijsonderzoek veronachtzaamt de rol van onderwijsopvattingen als een belangrijke factor voor het welslagen van ICT-integratie op school” J ohan van B raak U niversiteit van G ent

Klik om een stelling te maken ICT in de klas – Vluchtig – Vergankelijk – Trendgebonden Onderwijsopvattingen – Diepgeworteld – Hardnekkig – Moeilijk te meten

Onderwijsopvattingen Ontwikkelingsmodel –Open curriculum –Procesgericht –Leerlinggericht –Authentiek onderwijs

Onderwijsopvattingen Overdrachtsmodel –Technisch-rationeel –Voorgeprogrammeerd –Leraar als uitvoerder –Voorbereiding op ‘later’

Exploratie en confirmatie

Kenmerken van computergebruik in de klas Welke individuele kenmerken hangen samen met computergebruik in de klas Technische kenmerken: computerattituden, computerervaring en computergebruik Socio-demografische kenmerken: sekse en leeftijd Ontwikkelings- en overdrachtsgerichte opvattingen???

Invloed sekse, leeftijd en technische kenmerken

Invloed van onderwijsopvattingen

Invloed van alle variabelen

Zin en onzin van ICT Rekening houden met relatie tussen opvattingen en computergebruik Opvattingen zijn complex, hardnekkig, moeilijk te isoleren Hoever wil je gaan – en kun je gaan – als ingenieur van de ziel?