“Onderwijsonderzoek veronachtzaamt de rol van onderwijsopvattingen als een belangrijke factor voor het welslagen van ICT-integratie op school” J ohan van B raak U niversiteit van G ent
Klik om een stelling te maken ICT in de klas – Vluchtig – Vergankelijk – Trendgebonden Onderwijsopvattingen – Diepgeworteld – Hardnekkig – Moeilijk te meten
Onderwijsopvattingen Ontwikkelingsmodel –Open curriculum –Procesgericht –Leerlinggericht –Authentiek onderwijs
Onderwijsopvattingen Overdrachtsmodel –Technisch-rationeel –Voorgeprogrammeerd –Leraar als uitvoerder –Voorbereiding op ‘later’
Exploratie en confirmatie
Kenmerken van computergebruik in de klas Welke individuele kenmerken hangen samen met computergebruik in de klas Technische kenmerken: computerattituden, computerervaring en computergebruik Socio-demografische kenmerken: sekse en leeftijd Ontwikkelings- en overdrachtsgerichte opvattingen???
Invloed sekse, leeftijd en technische kenmerken
Invloed van onderwijsopvattingen
Invloed van alle variabelen
Zin en onzin van ICT Rekening houden met relatie tussen opvattingen en computergebruik Opvattingen zijn complex, hardnekkig, moeilijk te isoleren Hoever wil je gaan – en kun je gaan – als ingenieur van de ziel?